tazdiginez

Amme-stop - hvad gør jeg?

11 indlæg i dette emne

Ja... Jeg forklarede jo sygeplejersken ved min læge, at jeg stadig ammede i ny og næ og derfor ikke kunne tage den medicin jeg skulle.

Hun svarede så bare "at så kunne jeg jo bare stoppe med at amme" og gav en masse tips. Det var jo for at jeg kunne få den rette medicinering og bla bla bla... :rolleyes

1. Jeg magter ikke amme-stop nu.

2. Jeg har ikke lyst til at stoppe med at amme, da jeg rent faktisk nyder det!

3. Jeg VED at Maliva ikke har behov for det, men hun har behov for trygheden i det.

Men altså... Hvis jeg bliver rådet af lægen til at stoppe hen over julen, så må det jo ske og så må jeg bære over med det.

Det er dog MEGET hårdt for mig, da jeg ENDELIGT er begyndt at nyde det. Det føles ikke som et fængsel mere og det er noget Maliva og jeg har sammen - kun hende og mig.

Jeg tror også at det er hårdt, fordi at hver gang jeg endeligt nyder og lader mig nyde noget ved og sammen med min datter, så er det enten forkert eller "så skal det stoppes".

Nå, men... Back to topic!

Hvordan stopper jeg amningen på den mest skånsomme måde, både for Maliva og for mig?

En almindelig hverdag ser således ud:

-Maliva vågner om natten og kommer ind til os (hvis klokken er efter 3) hun får brystet og falder i søvn efter 2 minutter, hvorefter jeg fjerner brystet fra hende.

-Maliva vågner tidlig morgen og vækker mig og så får hun en lille morgentår, hvis hun beder om det. Det varer ca. 10-15 min. og så står vi op. Hun får dog ikke morgentår, hvis hun sover igennem i sin egen seng.

-Maliva kommer i dp.

-Klokken 15.15 henter jeg Maliva i dp. og vi er hjemme ca. 15.30. Jeg prøver at distraherer og aflede opmærksomheden fra brystet med en snack, snak, leg og sjov. Oftest virker det kun indtil kl. 16.00-16.30 og så bliver hun meget pylret og får en utroligt kort lunte. Nægter jeg hende brystet og afleder opmærksomheden, kan jeg kun holde hende hen ca. 1½-2 min. af gangen. Hvis hun får bryst, er hun kun interesseret i det i 5 minutters tid.

-Så får vi aftensmad klokken 17.00-17.30 og nogle dage (det er sjældent) får hun en mikro tår efter maden og der drejer det sig om 2-5 min.

-Badtid, børste tænder, toilet/pottesjov og nattøj på. Godnat til far og så putter jeg hende. Uden aftentår eller andet.

Problemet er ikke hverdagene. Det er i weekenderne...:unsure

Maliva vil ha' mere bryst i weekenderne end på hverdagene, netop fordi hun har adgang til det.

Jeg prøver dog at aflede meget af tiden, men jeg synes bare ikke rigtigt det virker og somregel falder jeg i, fordi jeg selv nyder det.

I weekenden kommer vi nok op på at amme 1-2 timer om dagen, hvor at på hverdagene er det 30 minutter til 1 time..

Det er jo slet, slet, slet ikke ret meget jeg ammer og jeg ved, at hvis jeg er standhaftig og står ved det, så vil det tage ingen tid at vænne hende fra...

Men jeg har ikke lyst :( og jeg VED at weekenderne bliver sindsygt hårde ved både Maliva og mig, men skal det gøre, så skal det gøres..

Har i nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre?

Jeg vil helst ikke give vand osv. om natten (medmindre hun har hoste-anfald eller er syg), da hun så begynder at vågne for at få vand i stedet. Hvad kan jeg gøre der? Vågner hun om natten og jeg putter hende igen, så kan hun kæmpe i om til 3 timer, før hun giver op og i de 3 timer, der sover hverken J eller naboer, da hun bare skriger af sine fulde lungers kraft :wacko

Så hvad gør jeg piger?

Hvordan giver jeg hende det bedst mulige amme-stop, så hun stadig har fornemmelsen af tryghed, men uden brystet i munden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og så en anden ting er, at jeg ikke synes det er pænt at sygeplejersken at sige sådan noget når hun kan se i min journal (som var åben under samtalen) at jeg har det som jeg har det og så beder mig om sådan en opgave - for det er altså ikke "bare lige" noget man gør henover natten...

Nå, nu ringede min læge og fortalte at jeg godt må amme på medicinen.

Så er der ingen ko på isen, men for en sikkerheds skyld, vil jeg nok prøve at begrænse amningen så meget som jeg kan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slet ingen der har inputs? Er stadig interesseret i at få et råd eller to :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske dumt, men har I prøvet med flaske?? Altså, at give hende en flaske fx om natten?

Har I prøvet det med vand om natten?

Min sp siger de efter kort tid, ikke gider vågne for at få vand... Men har aldrig prøvet det selvfølgelig..

Men puah, en svær situation!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når hun er så gammel som hun er synes jeg ikke hun skal tilbydes en flaske sin erstatning. Mælk eller vand fra kop burde kunne tilfredsstille hendes mælkebehov.

Synes du skal tænke på dig selv og give hende en kold tyrker så du kan få din medicin og få det bedre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her vænnede vi Theo fra nattåren ved at det var far der kom ind i stedet for mig. Det tog en uge og så var han vænnet af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må jo godt amme på medicinen, men jeg vil selv gerne sætte amningen til et minimum, så jeg f.eks. kun ammer om natten. På den måde bliver det meget nemmere for Maliva og for mig at stoppe amningen helt når den tid kommer.

J er MEGET hellig med sin søvn, når han skal på arbejde og han kan simpelthen nærmest gå i panik, hvis han ikke får sovet 7-8 timer om natten og skal på arbejde :rolleyes Nogle dage er jeg virkeligt bare så træt af det og hans pylren over mangel på søvn, hvis Maliva har været vågen eller sovet inde ved os...

Det er i det mindste ikke ham der skal ligge med hende, hele tiden ha' et øje på at hun ikke triller udover sengekanten eller sparker far i ryggen eller noget tredie <_<

Ej, der kom jeg lige ud på et sidespor, men som jeg skrev, så tror jeg ikke J er med på ideen med at gå ind til hende om natten medmindre der er ferie eller weekend.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske dumt, men har I prøvet med flaske?? Altså, at give hende en flaske fx om natten?

Har I prøvet det med vand om natten?

Min sp siger de efter kort tid, ikke gider vågne for at få vand... Men har aldrig prøvet det selvfølgelig..

Men puah, en svær situation!

Der er jeg overhovedet ikke enig med din sp begge mine børn er gået over til vand om natten omkring 1 års alderen og de er først stoppet med det igen da de var 3,5 og den lille ar 3 år da han stoppede så de gad godt vågne efter det ( selvom det ofte var i søvne de bad om det )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at du skal starte med at fjerne alle de "små ammetåre" du fortæller om. Det gør hende forvirret over hvornår hun må få og hvornår hun ikke må. Sandsynligvis også derfor hun forventer mere i weekenden. Børn elsker faste rutiner, så ved de hvad de kan forvente.

Behold de store måltider og når du og Maliva er klar kan du fjerne dem ét efter ét.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå sorry, jeg fik vist forstået det som om det var nattåren du ville af med ;)

Ellers er jeg ret enig med Majkat. Det lyder af rigtig mange tåre hun får i løbet af en dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke en fis om amning og ammestop, men Valdemar er lige pt. inde i en periode, hvor han vil have brystet HELE tiden, og hvor jeg er helt sikker på at det IKKE er appetitspring, men tryghed (26-ugers tiger), da han gylper meget, hvis han "får lov" at blive ammet hele tiden, og egentlig godt kan sove 4-5 timer, hvis han ikke vågner og vil have trygheden igen... Så for at prøve at give maven lidt ro og "begrænse" amningen, så er jeg begyndt at vugge ham og synge for ham om aftenen, når han ellers ville have haft brystet igen. Evt. knapper jeg hans natdragt op og nøjes med at have bh på selv, så vi kan være hud-mod-hud, men hvor jeg nemt kan knappe hans natdragt igen, når han er faldet i søvn.

Jeg ved ikke, om det betragtes som et skråplan, om det overhovedet vil virke og om Maliva er for tung at gå og vugge (Jeg synes Valdemar er PÆNT tung at gynge rundt med!), men altså herhjemme virker det: Han får tryghed og falder til ro, uden at blive ammet. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER