Camillat

Opstart paa mad til baby - hvad og hvornaar!?

30 indlæg i dette emne

Nu er tiden kommet for at jeg vil begynde på grød. Men hvad er egentlig grunden til man siger grød om formiddagen og mos om aftenen? Jeg tænker grød mætter mere og vil derfor (måske) gøre han sover bedre om natten?!?!

Vores SP fortalte at det var en god ide at starte med at give de første måltider om formiddagen, for hvis de får ondt i maven, går det ikke ud over nattesøvnen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg startede med kartoffelmos og ikke hirse -eller andet med sød frugtmos da jeg gerne ville vænne ham til at mad ikke altid er sødt og det gik suuuper godt!

Så kom diverse grødtyper efterfølgende

Jeg har heller ikke lyst til at give ham for meget søde ting til at starte så tror også jeg venter med frugtmos. Men er alligevel meget fristet til at give ham et stykke pære eller æble da han elsker at tygge på ting.

Han faar et ret stort stykke ikke alt for moden paere, oeko med skrael(eller aeble uden skrael), som jeg har skaaret ud, saa det er nemt at holde ved og sutte og gumle paa. Ellers skal det vaere MEGET moden paere, for halvmodent giver mange smaa stykker paere i munden paa ham, som han ikke kan gumle til splat - og ikke kan faa ud igen selv :D

Jeg tilbyder groed til frokost, toppet med lidt aeble eller sveskemos paa ske, som jeg bare lige hjaelper lidt til med. Saa faar han ogsaa tilbudt et stykke avokado eller et langt stykke agurk, halveret, som han helt selv styrer.

Om eftermiddagen faar han tilbudt lidt frugtmos og maaske det foernaevnte stykke paere.

Om aftenen faar han indtil nu tilbudt mos af soed kartoffel, ikke med mm, evt, ogsaa med squash i. Men han er ikke saa oplagt om aftenen, saa det er mest lidt smagsproeve, mens jeg laver mad eller ordner i koekkenet.

Det er den maade, Noahs mave bedst kan fungere paa. Groeden er ikke nem for hans mave, saa nu er det Quinoamel, som har staaet i bloed i koeleskabet natten over, godt kogt igennem med tilstraekkeligt vand i 2 min eller til rette konsistens og hvilet lidt efterfoelgende. Saa er den mest mavevenlig. Jeg gav foerst saadan noget instant oeko-groed fra Holle, men det satte jo en prop i maven, saa vi har haft skidekrise :(

Han sover ikke hverken vaerre eller bedre af den lille maengde mad, han faar ind, men det har jeg heller ikke forventet. Maaske sover han bedre om dagen, fordi han bliver gennemstimuleret af at sidde og undersoege mad og udstyr, for det er meget stort for ham, som vil have alt i haenderne, foer det kommer indenbords. Det er med andre ord ikke sult, men nysgerrighed, der driver vaerket ;)

Ved godt jeg ikke skal forvente at han sover bedre af at få lidt tungere kost - men man har vel lov at håbe ;) Er du startet med at give ham disse ting/mad flere gange dagligt eller er det kommet hen af vejen (sorry hvis du har skrevet det tidligere - trækker ammehjerne kortet :huh )

Ang. Quinoamel står det så først i blød natten over og derefter koger du det i tilstrækkeligt vand (som betyder???) og derefter hviler det (som jeg går ud fra betyder køler af eller?

Vores SP fortalte at det var en god ide at starte med at give de første måltider om formiddagen, for hvis de får ondt i maven, går det ikke ud over nattesøvnen :)

Det er efterhånden også det jeg har fundet frem til. Og gud forbyde det at hans nattesøvn bliver værre end den er nu :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med et maaltid om formiddagen(gorentsagsmos!) og proevede ogsaa med lidt frugtmos eller paerestykke om eftermiddagen, for lige at se, hvornaar han var mest oplagt til at spise. Morgen/formiddag/frokost er i mine oejne bedst til opstart, fordi maven skal have tid til at fordoeje og er der problemer, ja, saa er nattesoevnen jo en for kaer ;)

Ja, som skrevet: i bloed natten over, kogt i rigeligt vand - dvs. jeg proever mig frem(er vist paa en deciliter vand til 3 tsk mel nu...), saa koeler det af/hviler i 5-10 min. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med et maaltid om formiddagen(gorentsagsmos!) og proevede ogsaa med lidt frugtmos eller paerestykke om eftermiddagen, for lige at se, hvornaar han var mest oplagt til at spise. Morgen/formiddag/frokost er i mine oejne bedst til opstart, fordi maven skal have tid til at fordoeje og er der problemer, ja, saa er nattesoevnen jo en for kaer ;)

Ja, som skrevet: i bloed natten over, kogt i rigeligt vand - dvs. jeg proever mig frem(er vist paa en deciliter vand til 3 tsk mel nu...), saa koeler det af/hviler i 5-10 min. :)

Tjek :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk tråd når man nu begynder på grød/mad tankerne!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER