Guest M's mor

Lege og aktiviteter til dagpleje børn

16 indlæg i dette emne

Jeg vil rigtig gerne være dagplejemor, og når vores nye hjem er renoveret færdigt så vil jeg ansøge om at blive dagpleje mor.

Min kæreste synes det ville være en super ide at undersøge hvad man kunne lave med ungerne så jeg var forberedt. Jeg vil nemlig gerne lave en mappe hvor jeg har lege, sanglege, aktiviteter, madlavning/bagning de kan være med til osv.

Mit mål er at vi hver dag skal lave nogle sanglege og lege sammen, men de skal også kunne lege med hinanden. og så skal vi ud hver dag. Og så har vi snakket om at vi i legeværelset vil have et spejl op, evt et der fylder en hel væg så de kan se sig selv der i, det elsker vores datter nemlig og det må de da også gøre når de er ældre.

Og da min datter kun er et halvt år, så er jeg ikke helt med på hvad de kan osv når de går i dagpleje og vil jo rigtig gerne forberede mig alt det jeg kan.

Så jeg vil rigtig gerne høre jeres forslag til hvad vi kan lave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kommer vist helt an på hvor gamle dagplejebørnene er, og hvor spredte de er i alder..

Børn på 2 år, kan rigtig mange ting.. Børn på 10 måneder, kan svine sig selv til, og skrige når de bliver gjort rene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer vist helt an på hvor gamle dagplejebørnene er, og hvor spredte de er i alder..

Børn på 2 år, kan rigtig mange ting.. Børn på 10 måneder, kan svine sig selv til, og skrige når de bliver gjort rene ;)

hmm ja jeg tænker noget de alle kan være med på, på den ene eller anden måde. ved godt de kan noget forskelligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget af det vigtigste for os er at han kommer ud HVER dag! Om det så bare er 20 min.

Ëllers har han vild med alle udendørsakviteter som mad over bål (f.eks. spinatpandekager, måms, det elsker han) eller en gåtur til det lokale bibliotek

Som dagplejer er der sikkert også noget fælles med andre dagplejer - sådan noget legestue, de skal gå i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var dagplejer lavede vi rigtig mange forskellige ting. Her er bare nogle få eksempler:

- spille musik med forskellige håndinstrumenter

- trække dyr op af en kuffert og synge om dem

- læse bøger

- hælde hele kassen med bolde ud og lege med dem

- puste balloner op og danse rundt med dem

- samle ting i naturen kastanjer, brombær, blade osv

- male billeder eller andre ting

- lave sanglege

- gymnastik på madras og igennem kravletunnel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget af det vigtigste for os er at han kommer ud HVER dag! Om det så bare er 20 min.

Ëllers har han vild med alle udendørsakviteter som mad over bål (f.eks. spinatpandekager, måms, det elsker han) eller en gåtur til det lokale bibliotek

Som dagplejer er der sikkert også noget fælles med andre dagplejer - sådan noget legestue, de skal gå i.

Ud synes jeg nemlig også de skal og helst så meget som muligt for det tager man ikke skade af. Det er en meget lille by vi skal bo i hvor det ikke er noget bibliotek. Men der er noget der hedder munkholm zoo og havde tænkt mig hvis det lå okay tæt på at man ofte kunne besøge den feks. Med hensyn til legestue så skal man være kommunal. Og kommunen kunne ikke love jeg kunne starte som kommunal. Kan være jeg skal lægge ud som privat og så blive kommunal når der er en ledig plads.

For mig er det vigtigt at børnene har det godt og kan lide at være hos mig og jeg kan tilbyde dem nogle gode aktiviteter og vi hygger os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var dagplejer lavede vi rigtig mange forskellige ting. Her er bare nogle få eksempler:

- spille musik med forskellige håndinstrumenter

- trække dyr op af en kuffert og synge om dem

- læse bøger

- hælde hele kassen med bolde ud og lege med dem

- puste balloner op og danse rundt med dem

- samle ting i naturen kastanjer, brombær, blade osv

- male billeder eller andre ting

- lave sanglege

- gymnastik på madras og igennem kravletunnel

Tusind tak det var da nogle vildt gode ting. Dem skal jeg helt klart have med som aktiviteter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er på facebook kan jeg anbefale grupperne 'dagplejegruppen' og 'kreativ side til dagplejere'

Og så er der grønne spirer hvis du er til udeliv www.groennespirer.dk

Mht, sange så har jeg en sangkuffert. En papkuffert fra Tiger med 10 - 15 forskellige ting som repræsenterer en sang. F.eks. en mariehøne til Mariehønen Evigglad, en giraf til Giraffen Gumle, en bil til Oles nye autobil osv.

Jeg holder mig til de samme 10 - 15 sange for børn i den alder kan rigtig godt lidt gentagelser. Ind imellem kan jeg dog skifte en enkelt sang ud men det er måske hver 3. måned. (her til jul er der dog kommet julesange på også).

Alle børn kan tage en ting i kufferten og så synger vi den sang. Børn på 10 mdr tager bare den ting de nu først får fat i, mens dem på 2 vælger tingen ud fra hvad det er for en ting, eller fordi de vil have den bestemte sang der hører til.

Jeg bager sjældent med de mindste børn. Er noget hys ift. hygiejne og jeg har 2 på 15 mdr. Godt med snot på fingrene og så ned i dejen - nej tak!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er på facebook kan jeg anbefale grupperne 'dagplejegruppen' og 'kreativ side til dagplejere'

Og så er der grønne spirer hvis du er til udeliv www.groennespirer.dk

Mht, sange så har jeg en sangkuffert. En papkuffert fra Tiger med 10 - 15 forskellige ting som repræsenterer en sang. F.eks. en mariehøne til Mariehønen Evigglad, en giraf til Giraffen Gumle, en bil til Oles nye autobil osv.

Jeg holder mig til de samme 10 - 15 sange for børn i den alder kan rigtig godt lidt gentagelser. Ind imellem kan jeg dog skifte en enkelt sang ud men det er måske hver 3. måned. (her til jul er der dog kommet julesange på også).

Alle børn kan tage en ting i kufferten og så synger vi den sang. Børn på 10 mdr tager bare den ting de nu først får fat i, mens dem på 2 vælger tingen ud fra hvad det er for en ting, eller fordi de vil have den bestemte sang der hører til.

Jeg bager sjældent med de mindste børn. Er noget hys ift. hygiejne og jeg har 2 på 15 mdr. Godt med snot på fingrene og så ned i dejen - nej tak!!

Ej okay jeg har det som dig så jeg skal vist heller ikke bage med dem. Jeg har været i praktik i både eb børnehave og Sfo og jeg ville ikke engang spise det de lavede ;)

Ej der lyder som en rigtig god ide. Den nupper jeg da lige ;) for synes det er rart at kunne vise kommunen at man har tænkt over hvad man vil lave med dem i løbet af dagen.

Jo er på facebook så skal da helt klart også lige tjekke de sider ud og tusinde tak for hjælpe. :)

Er du privat eller kommunal?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke vælge dig som privat dagplejer, hvis du havde planer om at blive kommunal... Altså, man vælger jo privat dagpleje af en grund...

Hvis man går fra privat til kommunal, kan man så bare "flytte" børnene med? Det er jo i hvert fald noget man i så fald skal gøre op med sig selv, da det jo kan give nogen børn et skift.

Ellers ville jeg vælge at holde mig så tæt på de kommunale retningslinjer..

(Vores privat ehar længere åbningstider, samt hun en aften om måneden har aften-pleje, hun har ofte forældre og børn til aftensmad osv, ting som ikke er i det kommunale - Jeg havde været SÅ skuffet hvis hun pludselig ændrede de ting...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke vælge dig som privat dagplejer, hvis du havde planer om at blive kommunal... Altså, man vælger jo privat dagpleje af en grund...

Hvis man går fra privat til kommunal, kan man så bare "flytte" børnene med? Det er jo i hvert fald noget man i så fald skal gøre op med sig selv, da det jo kan give nogen børn et skift.

Ellers ville jeg vælge at holde mig så tæt på de kommunale retningslinjer..

(Vores privat ehar længere åbningstider, samt hun en aften om måneden har aften-pleje, hun har ofte forældre og børn til aftensmad osv, ting som ikke er i det kommunale - Jeg havde været SÅ skuffet hvis hun pludselig ændrede de ting...)

Så vidt jeg har forstået så kan man godt flytte børnene med. Men jeg har kun snakket kort med kommunen. Det er jo sådan at man er bedre sikret som kommunal end som privat og man står ikke for alting selv. Og det jeg synes der er rigtig ærgerligt er at jeg ikke som privat må komme i legestuen med de kommunale.

Vi havde kig på eb privat dagpleje til vores datter og hun havde meget dårlige åbnings tider i forhold til kommunale. Vi kunne først få lov at aflevere kl halv otte og så lukkede hun halv fem og vi måtte ikke hente vores barn før efter kl tre.

Vi ville få problemer de dage hvor jeg i praktik skulle møde kl syv for kæresten møder også kl syv og når han så kørte hjem kom han forbi dagpleje men han måtte jo så ikke hente hende de dage han havde tidligt fri.

Her ved os synes jeg de kommunale har bedre åbningstider.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal lige siges at forældrene vil få at vide at jeg ønsker at blive kommunal når der bliver en ledig plads så de ved der

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er privat og det er jeg glad for :)

Er sikker på langt de fleste kommunale også er glade for det, da de jo er sikret på en anden måde ift. løn og pension. Til gengæld bruger de meget tid på møder og dokumentation som jeg slipper for, og kan bruge sammen med børnene i stedet for. Alle dem jeg har hørt der er stoppet som kommunal og derefter blevet privat, siger de aldrig ville vende tilbage til det kommunale system, efter at have prøvet at være privat.

Mht. legestue så finder vi private sammen i stedet for :) Jeg er sammen med en fra nabobyen fast en gang om ugen, og fra næste år vil vi også være grønne spirer sammen (det kan vi ikke lige nu da jeg allerede er certificeret mens hun først lige er ved at starte op).

På facebook er der flere grupper for private dp hvor der er masser af hjælp og hente, både ift. paragraffer men også sparring i det daglige. Vi har jo ikke en pædagog vi kan henvende os til.

Og så er der Privat Dagpleje Danmark der også er super gode til at hjælpe - f.eks. vandt jeg over kommunen i sidste måned med hjælp fra dem i en sag ang. titel :)

Du kan bare sende en PM hvis der er mere du vil vide ift. at starte op som privat :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er privat og det er jeg glad for :)

Er sikker på langt de fleste kommunale også er glade for det, da de jo er sikret på en anden måde ift. løn og pension. Til gengæld bruger de meget tid på møder og dokumentation som jeg slipper for, og kan bruge sammen med børnene i stedet for. Alle dem jeg har hørt der er stoppet som kommunal og derefter blevet privat, siger de aldrig ville vende tilbage til det kommunale system, efter at have prøvet at være privat.

Mht. legestue så finder vi private sammen i stedet for :) Jeg er sammen med en fra nabobyen fast en gang om ugen, og fra næste år vil vi også være grønne spirer sammen (det kan vi ikke lige nu da jeg allerede er certificeret mens hun først lige er ved at starte op).

På facebook er der flere grupper for private dp hvor der er masser af hjælp og hente, både ift. paragraffer men også sparring i det daglige. Vi har jo ikke en pædagog vi kan henvende os til.

Og så er der Privat Dagpleje Danmark der også er super gode til at hjælpe - f.eks. vandt jeg over kommunen i sidste måned med hjælp fra dem i en sag ang. titel :)

Du kan bare sende en PM hvis der er mere du vil vide ift. at starte op som privat :)

Tusinde tak det vil jeg lige gøre når jeg har samlet spørgsmål sammen. For ud fra hvad du skriver så kan det være jeg bare skal holde fast i at være privat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet en tråd om de ting der sker hos mig i denne måned. Både med egne men også dp-børnene. Måske du kan få nogle ideer der?

Den hedder dukkehusets juletråd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet en tråd om de ting der sker hos mig i denne måned. Både med egne men også dp-børnene. Måske du kan få nogle ideer der?

Den hedder dukkehusets juletråd.

Ja den vil jeg da lige kigge. Tusinde tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER