Guest Cirkeline88

Navngivning og dåb

15 indlæg i dette emne

jeg ved godt der er virkelig lang tid, men jeg har et spørgsmål som jeg ikke kan få ro fra før jeg har et svar :rolleyes

Når barnet bliver født har man 6 mdr. til det skal ha et navn, vores bebs skal døbes i en kirke.

Skal vi så når barnet bliver født indsende en blanket hvor man skriver navn osv, også senere døbes? eller skal man kun fortælle navnet til dåben?

Jeg har forgæves ledt på nettet, og jeg synes ikke jeg finder noget der giver mig et ordenligt svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi giver navnet til præsten, og så ordner de det.

Men man kan selv navngive dem på nettet - tror det er borger.dk. Det har min svoger og svigerinde gjort, selv om deres skal døbes inden 6 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På sygehuset får du sådan en blanket der tilkendegiver I er blevet forældre til en baby, her skal kun jeres navne og oplysninger stå. Og vidner på at barnet er kommet til.

Her skrev min mor og svigermor under.Det eneste der står vedr. baby er cpr. nummer som den lille får inde på sygehuset.

Den blanket, siger de inde på sygehuset skal afleveres inden 14 dage, men det passer ikke.

Min mor sidder i menighedsrådet på nu snart 4 år (kirke) og mener at huske hun sagde en 1 uge mindst efter. Så B og jeg fik den ordnet inde på sygehuset og så gik han ned med den til præsten, da han kom hjem fra sygehuset.

Navnegivning skal ske inden for 6 måneder, der kan du henvende dig til præsten, og beder du om det, så kan du få den printet ud, det er https://www.personregistrering.dk/ som vores præst hentede den inde under, og så fik vi den blanket med hjem, da vi ikke har printer og jeg gerne ville sidde med den i hænderne og vi stille og roligt kunne udfylde den uden at der var pres på ved at skulle udfylde den på nettet.

Der skal navnet på baby, cpr, adresse også jeres personlige oplysninger udfyldes. Og så kan I gå ned til præsten med den igen hvis det er, eller give navnet til ham, så ordner han det.

Barnet skal under alle omstændigheder navngives inden det bliver døbt, og det er noget du/I kan få gjort i sammenråd med præsten, inden dåben, hvis I hellere vil sidde fysisk nede ved ham.

I bestemmer selv, om I fortæller andre navnet på den lille, det er kun præsten, jer og den person der sidder med registreringen som har kendskab til hvad et barn kommer til at hedde, indtil det bliver bekendt gjort ved dåben.

Præsten må ikke skrive fortrolig samtaler ned, da det må de ikke. Så I kan være ganske rolige, hvad der fortælles til præsten kommer ikke videre, ikke engang til hans seketær.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik en strimmel på sygehuset under en time efter hun blev født hvor der stod "pige hansen CPR XXXXXXXXXX"

Da vi kom hjem, skrev vi til præsten hvor hun skulles døbes.

Han sagde at en mdr inden, skulle han have hendes fulde navn, og fadderne :)

Andet har vi ikke gjort, i forhold til hendes navn..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og vi fik dåbsattesten i kirken, som slutning på dåben :)

Så de der siger at man kan lave navnet om i sidste øjeblik, tager faktisk fejl: På dagen er barnet registreret med det navn, men præsten kan ændre det om mandagen: Men fra dåbsdagen, og til mandag, hedder barnet altså det man havde angivet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På sygehuset får du sådan en blanket der tilkendegiver I er blevet forældre til en baby, her skal kun jeres navne og oplysninger stå. Og vidner på at barnet er kommet til.

Her skrev min mor og svigermor under.Det eneste der står vedr. baby er cpr. nummer som den lille får inde på sygehuset.

Den blanket, siger de inde på sygehuset skal afleveres inden 14 dage, men det passer ikke.

Min mor sidder i menighedsrådet på nu snart 4 år (kirke) og mener at huske hun sagde en 1 uge mindst efter. Så B og jeg fik den ordnet inde på sygehuset og så gik han ned med den til præsten, da han kom hjem fra sygehuset.

Navnegivning skal ske inden for 6 måneder, der kan du henvende dig til præsten, og beder du om det, så kan du få den printet ud, det er https://www.personregistrering.dk/ som vores præst hentede den inde under, og så fik vi den blanket med hjem, da vi ikke har printer og jeg gerne ville sidde med den i hænderne og vi stille og roligt kunne udfylde den uden at der var pres på ved at skulle udfylde den på nettet.

Der skal navnet på baby, cpr, adresse også jeres personlige oplysninger udfyldes. Og så kan I gå ned til præsten med den igen hvis det er, eller give navnet til ham, så ordner han det.

Barnet skal under alle omstændigheder navngives inden det bliver døbt, og det er noget du/I kan få gjort i sammenråd med præsten, inden dåben, hvis I hellere vil sidde fysisk nede ved ham.

I bestemmer selv, om I fortæller andre navnet på den lille, det er kun præsten, jer og den person der sidder med registreringen som har kendskab til hvad et barn kommer til at hedde, indtil det bliver bekendt gjort ved dåben.

Præsten må ikke skrive fortrolig samtaler ned, da det må de ikke. Så I kan være ganske rolige, hvad der fortælles til præsten kommer ikke videre, ikke engang til hans seketær.

Til det med rødt: På Hillerød og alle andre steder jeg har hørt om, ordner de det for en, så man ikke selv skal tage stilling til noget, lige efter man har født.

Til det med blåt: Er du sikker? Det har jeg godt nok aldrig hørt, og det er ikke sådan vi skal gøre det. Her får Karla først officielt hendes navn, når hun er døbt, og ikke de par dage inden, hvor vi skal snakke med præsten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det med rødt: På Hillerød og alle andre steder jeg har hørt om, ordner de det for en, så man ikke selv skal tage stilling til noget, lige efter man har født.

Til det med blåt: Er du sikker? Det har jeg godt nok aldrig hørt, og det er ikke sådan vi skal gøre det. Her får Karla først officielt hendes navn, når hun er døbt, og ikke de par dage inden, hvor vi skal snakke med præsten.

Enig.

VI afleverede faderskabserklæringen, til kommunen - da vi ikke er gift ;) Det kan man så gøre online.

Jordemoderenudfyldte nogle papirere på sygehuset - men aner ikke hvilke ;)

Vi mailede navnet på vores prinsesse til præsten en måned inden dåben.. HUn blev døbt lørdag,og tirsdagen inde, var vi dernede, hvor han tjekkede om navnet var det rigtige, og gjorde opmærksom på at fredag kl 12 var "deadline" for at ændre navnet, da hun ellers ville have det navn i systemet hele weekenden, og det ville blive betragtet somen navneændring at ændre på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du bor i det gamle Sønderjyllandsamt så skal dit barn navngives uanset om det skal døbes eller ej.

I det gamle Sønderjyllandsamt er det kommune og ikke sognet der står for navneregistreringen. Man kan registrere barnets navn på nettet (det skal dog gøres inden for de første 10 levedage) eller man kan printe blanketten ud, udfylde den og så sende den til kommunen. Da vi bor i Sønderjylland har vi altså fået en navneattest storset med det samme, men vi kunne også have ventet med at sende papirerne til kommunen til lige inden dåben.

I resten af landet er det sognene der står for navneregistreringen og derfor kan man vente indtil barnet skal døbes med at registrere navnet, så længe dette blot sker inden for 6 måneder. Derfor er det ikke nødvendigt med en navneattest i resten af landet, hvis barnet altså skal døbes. Det skal da lige være, hvis I ønske at barnet får pas inden dåben eller lign.

Og eftersom jeg kan se at du bor i Slagelse, vil du/I sagtens kunne vente indtil dåben med at registrere barnets navn. Du behøver altså ikke udfylde noget før du skal udfylde papirene til præsten.

Men hvis du er i tvivl, kan du jo blot tale med jeres præst om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yup det er hvad min mor fortalte. Navnegivnings blanket kan afleveres til præsten, så sender han den videre ind. Sådan gjorde vi og der var slet ingen problemer i det. Vi er nemlig af grunde lidt i tvivl om hvorvidt Tristan skal døbes, og præsten sagde nemlig sådan til os, efter jeg også havde snakket med min mor om det.

Hvis barnet bliver døbt inden for 6 måneder, så sker det helt automatisk, men det kan præsten fortælle jer meget mere om hvis I er i tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tusind tak for jeres svar alle sammen, jeg skrev til den kirke jeg høre til og spurgte ad, og man kan faktisk godt navngive sit barn også døbe det senere :)

så nu har jeg endelig styr på rodet i mit hoved :) synes virkelig der dukker mange spørgsmål op undervejs, og jeg er desværre sat sådan sammen at jeg ikke kan få ro før jeg har svar på det jeg går og tænker på :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tusind tak for jeres svar alle sammen, jeg skrev til den kirke jeg høre til og spurgte ad, og man kan faktisk godt navngive sit barn også døbe det senere :)

så nu har jeg endelig styr på rodet i mit hoved :) synes virkelig der dukker mange spørgsmål op undervejs, og jeg er desværre sat sådan sammen at jeg ikke kan få ro før jeg har svar på det jeg går og tænker på :(

Var så lidt :)

Uhaa det kender jeg godt. Søger jeg et svar så stopper jeg heller ikke med at søge svar før jeg har fundet ud af det. Pænt belastende engang imellem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tusind tak for jeres svar alle sammen, jeg skrev til den kirke jeg høre til og spurgte ad, og man kan faktisk godt navngive sit barn også døbe det senere :)

så nu har jeg endelig styr på rodet i mit hoved :) synes virkelig der dukker mange spørgsmål op undervejs, og jeg er desværre sat sådan sammen at jeg ikke kan få ro før jeg har svar på det jeg går og tænker på :(

Ja, du kan jo blive døbt altid - Nogen blive rjo først døbt når de skal konfirmeres, så selvfølgelig kan man få et navn, inden man bliver døbt..

Det er bare nemmere, hvis man ved ens barn skal døbes, at præsten ordner papirene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var så lidt :)

Uhaa det kender jeg godt. Søger jeg et svar så stopper jeg heller ikke med at søge svar før jeg har fundet ud af det. Pænt belastende engang imellem.

nogle gange er det faktisk ret irriterende :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, du kan jo blive døbt altid - Nogen blive rjo først døbt når de skal konfirmeres, så selvfølgelig kan man få et navn, inden man bliver døbt..

Det er bare nemmere, hvis man ved ens barn skal døbes, at præsten ordner papirene ;)

det er selvfølgelig rigtigt, men det er jo bare en blanket der skal udfyldes og sendes :) og vi skal alligevel udfylde andre blanketter så en fra eller til :) også har vi ikke så travlt med at få baby døbt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, du kan jo blive døbt altid - Nogen blive rjo først døbt når de skal konfirmeres, så selvfølgelig kan man få et navn, inden man bliver døbt..

Det er bare nemmere, hvis man ved ens barn skal døbes, at præsten ordner papirene ;)

Og så er der en lille forskel på hvordan dåben forløber, afhængigt af om barnet er navngivet i forvejen eller ej. Kan ikke huske den præcise måde det forgår på, men hvis barnet ikke er navngivet på forhånd, spørger præsten hvad barnet skal hedde og gudmor/gudfar svarer. Hvis barnet er navngivet på forhånd nævner præsten navnet på barnet, og døber det derefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER