MforMor

Det med at ligge på maven.... - hvornår og hvor længe?

14 indlæg i dette emne

Ja, som overskriften lyder så er jeg altså lidt i tvivl om, hvorvidt Inger er god nok til at ligge på maven. Jeg ligger hende meget hyppigt på mavsen, og hun er fint god til at løfte hovedet rigtig flot højt. Men det bliver godt nok ikke oppe særlig længe, og hun bliver altså meget hurtigt ked af det. Hun bryder sig bare ikke om det, og det lyder som, at hun synes, at det er enormt hårdt og ubehageligt. Jeg ved godt, at de gerne må blive sure, men det er bare HVER gang. Nu har min mødregruppe lige været her, og nogle af de børn ser bare ud til at ELSKE at ligge på maven og kan ligge der længe med løftet hoved.

Hun er ellers en stærk pige, der holder sit hoved 100%, når hun sidder eller står hos os, og det har hun gjort længe.

Hvor meget kan/kunne jeres børn ligge på maven, da de var 3 mdr?

Jeg er faktisk begyndt at tænke på, om hun kan have nogle låste muskler/led i nakken og overvejer at få besøgt en kiropraktor for at få det undersøgt.

Synes det er mega svært at finde ud af, hvad der er normalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er David godt nok kun 2 måneder, men tillader mig lige at svare alligevel ;)

Jeg gør det at jeg ligger ham på maven hver gang jeg har skiftet ham (undtagen hvis jeg skifter ham om natten). Indtil i fredags gik der max et halvt minut før han blev rigtig ked, og han løftede ikke hovedet særlig højt. I fredags var jeg til kiropraktor med ham for 3. gang, og har nu nærmest fået et helt andet barn :blink Han løfter hovedet uden problemer i 2-3 min før han bliver træt, og smiler stort imens. Når han bliver for træt ligger jeg ham om på ryggen igen og leger lidt med hans Lamaze kat, inden han får endnu en tur på mavsen - igen til stor begejstring for ham :wub Så nu har jeg bestilt et "skum puslespil" hjem til vores stue gulv, så han kan ligge på maven dér også.

Jeg synes helt klart at du få hende tjekket hos en kiropraktor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er David godt nok kun 2 måneder, men tillader mig lige at svare alligevel ;)

Jeg gør det at jeg ligger ham på maven hver gang jeg har skiftet ham (undtagen hvis jeg skifter ham om natten). Indtil i fredags gik der max et halvt minut før han blev rigtig ked, og han løftede ikke hovedet særlig højt. I fredags var jeg til kiropraktor med ham for 3. gang, og har nu nærmest fået et helt andet barn :blink Han løfter hovedet uden problemer i 2-3 min før han bliver træt, og smiler stort imens. Når han bliver for træt ligger jeg ham om på ryggen igen og leger lidt med hans Lamaze kat, inden han får endnu en tur på mavsen - igen til stor begejstring for ham :wub Så nu har jeg bestilt et "skum puslespil" hjem til vores stue gulv, så han kan ligge på maven dér også.

Jeg synes helt klart at du få hende tjekket hos en kiropraktor :)

Ja, jeg tror altså også, at det er vejen frem. For hun er ellers ikke en pige, der er bange for at tage fysiske udfordringer - hun insisterer på at sidde eller stå fremfor at ligge, når hun er hos os. Det er kun, når hun ligger på maven, at hun bliver ked af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige sige, som der er skrevet lidt frem og tilbage i min egen tråd, så har halsmusklerne også noget at sige i forhold til om bady synes det er rart at ligge på maven og holde det TUNGE hoved længere tid af gangen - i hvert fald i følge vores kiropraktor. Så for at hovedet ikke skal "dingle" efter noget tid, er det vigtigt at babys halsmuskler også er udviklet. Man "træner" dem ved at hive baby op i armene når hun ligger på ryggen - ind til hovedet løfter. I starten vil det hænge. Men efter noget tid vil hun kunne løfte det. Det er vigtigt at have hendes opmærksomhed, så hun koncentrerer sig om at kigge på dig, og dermed vil forsøge at blive ved med at holde øjenkontakten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige sige, som der er skrevet lidt frem og tilbage i min egen tråd, så har halsmusklerne også noget at sige i forhold til om bady synes det er rart at ligge på maven og holde det TUNGE hoved længere tid af gangen - i hvert fald i følge vores kiropraktor. Så for at hovedet ikke skal "dingle" efter noget tid, er det vigtigt at babys halsmuskler også er udviklet. Man "træner" dem ved at hive baby op i armene når hun ligger på ryggen - ind til hovedet løfter. I starten vil det hænge. Men efter noget tid vil hun kunne løfte det. Det er vigtigt at have hendes opmærksomhed, så hun koncentrerer sig om at kigge på dig, og dermed vil forsøge at blive ved med at holde øjenkontakten :)

Yes dét træner vi også. Hun er ret god til det, synes jeg.

Men nu tog jeg lige en beslutning og ringede og fik en tid hos en kiropraktor. så kan vi da i hvert fald få det tjekket!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare sige at Silas på 3,5 mdr ikke er vild med at ligge på maven.. det går højst 1 min. før han bliver sur og hysterisk... han løfter hovedet højt og fint alligevel, men han nyder det ikke på nogen måde...

jeg har haft fysioterapeaut (ansat af kommunen specielt til babyer) til Silas, men hun synes ikke det var nødvendigt med en kiropraktor.... så jeg ved ikke hvad hunden jeg skal gøre ved det.... umiddelbart virker det ikke som om han har ondt nogen steder.. han gider bare ikke det der....

jeg føler mit lidt desperat, for hvordan lærer han at kravle, hvis ikke han vil være på maven?? :help

Så jeg forstår godt hvis du er i tvivl om hvorvidt det er godt nok... for det er jeg også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nogle babyer er bare ikke vilde med at ligge på maven.. men det har jeg hørt at man kan træne dem til... ved at ligge dem lidt på maven, så trille dem lidt og aktivere dem på anden måde og så over på maven igen... nu er vores lucas heldigvis meget glad for at ligge på maven... og møver sig rundt på maven i en cirkel os.. :) han synes det er fantastisk at kunne se det hele... han ligger der alt fra 5 min til 20-25 min hvis han er tilpas endnu længere... så har han forskelligt legetøj med sig på gulvet(han ligger på et skumgulv) og så hygger han bare.. og snakker nogle gange løs til vores hund i kurven..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst de andre svar, men du får lige "camille versionen"

Til hun var 3 måneder, gad hun slet ikke ligge på maven. Hun blev TOSSET..

Pludselig en dag, blev hun ikke tosset mere, og i dag bliver hun stadigvæk tosset når hun vil vendes (man er for fornem til at gide og trille, selvom man snart er 5 måneder.) - men det er lige så ofte når hun vil fra ryg til mave, som omvendt.. Hun lå faktisk ikke på maven de første 3 måneder - måske 2-3 min om dagen, også lidt tid ved os, hvor hun lå på vores maver.. Men ellers ikke.

Hun er ikke bagefter nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min kiropraktor synes jo ikke engang rigtig, at det gav så meget mening, at man rådede forældre til at lægge deres børn på maven. Hun fortalte mig, at der ikke er nogen anbefaling om at lægge baby på maven i USA, og at børnene der udvikler sig lige så fint derovre som i Danmark. Der kan jo så være noget med fladt baghoved, men det kan sådan en hjertepude jo så forebygge.

Herhjemme stresser vi i hvert fald ikke over at Valdemar absolut skal ligge på maven, og i en periode lagde vi ham konsekvent aldrig på maven, fordi kiropraktor og zoneterapeut anbefalede at han fik lov at slappe af og få ro i nakkemusklerne.

Jeg synes så aldrig, at han har virket ked af at ligge på maven og nu - hvor han ikke længere har spændinger i nakken - nyder han det helt tydeligt, og virker højest lidt irriteret over at han ikke kommer nogle vejne, når han ligger der og tørsvømmer :rolleyes

Anyway, hvis jeg var dig, så ville jeg ikke lade Inger ligge mere på maven end hun selv "gider", Men hvis hun SLET ikke gider + du har mistanke om låste led, så synes jeg bestemt at et kiropraktorbesøg ville være en god idé :) (om ikke andet, så bare for at du kan få bekræftet at alt er fint og få ro :kram2)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar piger!

Jeg har bestilt en tid hos en kiropraktor på mandag. Jeg TROR ikke, at der er det store galt - Inger udvikler sig jo fysisk. Jeg synes bare ikke, at hun bliver gladere for at ligge på maven, og derfor tror jeg bare, at jeg får mest fred i sindet, hvis jeg får bekræftet, at der ikke er noget fastlåst i den lille møffenakke. Og hvis der nu ER noget, vil jeg jo gerne have løsnet op for det. Så... Nu tager vi afsted og ser, hvad de siger :) Og vi får jo heldigvis tilskud fra Danmark.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna var heller ikke meget for at ligge på maven - hun kunne ikke finde ud af at ligge hovedet (der var ting der skulle kigges på :rolleyes) men hun blev så ked af det og gal fordi det virkede som om hun ikke kunne og/eller det gjorde ondt. Efter 5 gange hos kiropraktor lå hun på maven 90% af sin vågne tid uden noget som helst brok!

Man kan ligeså godt få det tjekket - om ikke andet, så for at få ro i sindet ;) :kiss

Hvornår har du fået tid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna var heller ikke meget for at ligge på maven - hun kunne ikke finde ud af at ligge hovedet (der var ting der skulle kigges på :rolleyes) men hun blev så ked af det og gal fordi det virkede som om hun ikke kunne og/eller det gjorde ondt. Efter 5 gange hos kiropraktor lå hun på maven 90% af sin vågne tid uden noget som helst brok!

Man kan ligeså godt få det tjekket - om ikke andet, så for at få ro i sindet ;) :kiss

Hvornår har du fået tid?

Det er også det jeg tænker :)

Vi har tid på mandag - jeg kunne ikke selv før. Det er dem i Lyngby - var det også der i gik?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også det jeg tænker :) Vi har tid på mandag - jeg kunne ikke selv før. Det er dem i Lyngby - var det også der i gik?

Vi gik hos kiropraktisk klinik - Holt Højer i Lyngby. Vi gik hos Anja, men hun er på barsel nu med tvillinger (:o), så i morgen når vi skal til 'Anna-er-begyndt-at-gå-tjek' skal vi desværre ind til en anden - Marianne hed hun vist. Jeg kunne jo godt tænke mig det var den samme, men det kan vi jo ikke rigtig vente på <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde Charlie til Kiropraktor, det var dog fordi han kun ville kigge til den ene side. Han knækkede i nakken, så han var låst og Kiropraktoren sagde at babyer normalt ikke knækkede, øv og av for min lillemand. Lige efter han knækkede skete der noget med ham, han blev mere lys i øjnene, holdte en meget bedre øjenkontakt, kunne bedre holde sutten... Det var ret vildt! Og endnu et bonus, han kan ligge på maven i meget længere tid og synes faktisk at det er sjovt - ja indtil han ikke synes det er sjovt længere :) Så ja, jeg kan kun anbefale et besøg hos en kiropraktor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER