Myliona

Den første skemad for dummies

25 indlæg i dette emne

Jeg sidder og læser bogen fra SST. Der er da vældig mange ting og gode opskrifter, men har vist ikke lige helt overskuddet til at begive mig ud i at gennemskue den.. Så nu vil jeg høre herinde:

Kom med jeres nemme/gode opskrifter på den første grød (Altså den grød til babyer mellem 4 og 6 måneder!)

Gerne noget som evt må fryses - og så uddyb venligst - jeg er elendig til at lave mad, og ved intet om at lave grød (kan ikke engang alve kartoffelmos!) så ja.. Kom gerne med de nemme gode opskrifter på ting, som jeg kan fodre Camille med... :whistling

Lige nu bruger vi pulvergrød, men vil gerne selv lave når hun skal have lidt mere jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ih, var lige ved at lave sådan en tråd her. Jeg er bare overhovedet ikke god til at læse i sådan nogle smaaaarte bøger... Det er bedre herinde.

Venter spændt. Skal også snart begynde på noget andet foder en MME :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sper idé til en tråd! :super

Det eneste jeg har er dem fra babykalenderen, men dem kan jeg da hurtigt smide ind her:

Majs- og risgrød

1 dl drikkeklar MME eller MM

1 dl koldt vand

1 tsk fedtstof (smør, olie eller blandingsprodukt)

2 spsk majsmel eller rismel

1 spsk. frugtmos (æble eller pære)

Pisk melet med vand og mælk i en gryde. Bring gryden i kog under piskning ved svag varme i 2-3 minutter. Tag gryden af varmen og hæld det op på en tallerken. Rør fedtstoffet i. Server når den har fået spise temperatur. I stedet for den drikkeklar MME kan bruges 1 dl oprørt MME pulver. Pulveret blandes i, når gryden tages af varmen.

Hirsegrød

1 dl hirseflager (ca 40 g)

1 dl vand

1 tsk fedtstof

1 dl MME eller MM

1 spsk frugtmos

Samme fremgangsmåde som ved majs/ris-grød

Grøntsagsmos

1-2 kartofler (ca. 125 g)

1 gulerod, broccoli, blomkål eller anden grøntsag (ca. 75 g) (her forestiller jeg mig, at man bare lige kan hapse 75 g blomkålsblanding fra frost ;))

1 tsk fedstof

1 dl MME eller MM

Skræl grøntsagerne. Skær dem i mindre stykker og kog dem til de er møre. Hæld kogevandet fra (det står der at man skal, men det synes jeg egentlig er lidt ærgerligt, for ryger der så ikke mange af vitaminerne med?? Så ville jeg hellere koge i meget lidt vand og så servere en lidt tynd grød og/eller putte lidt mindre MME/MM i). Blend eller mos grøntsagerne med mælken og fedststoffet.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De dage jeg har super travlt tager jeg grøntsagsblandingen fra frysren (den med blomkål, gullerod og brocoli) kommer den i en microbøtte med lidt vand og i microen 4 min. derefter i blenderen. vupti grøntsagsmos på no time. Og Zoey elsker det.

Ellers er kogte blendede gullerødder et hit herhjemme ( kan sagtens fryses )

En kogt kartoffel moses med en gaffel og tilsættes fedt elle mm(e) til man får den ønskede konsistens. Husk aldrig blend kartofler, det bliver en sær sej konsistens

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal der fedtstof i når man bruger mme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal der fedtstof i når man bruger mme?

Ja. Altid en tsk. fedtstof i hjemmelavet mad! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvilket fedtstof er bedst?

Jeg har primært brugt olie, da det er sundere fedtstoffer og animalsk fedt får de jo gennem mælk ;)

Det er bedst at bruge en smagsneutral i starten som f.eks. raps eller hørfrø. Oliven kan godt være for kraftig i starten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht majsmel og rismel, hvilke mærker bruger i? Og laver i selv frugtmosen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht majsmel og rismel, hvilke mærker bruger i? Og laver i selv frugtmosen?

Jeg har et godt øje til urtekrams økologiske, men det er nok mest fordi jeg er vild med urtekrams rosiner (og ikke rigtig bryder mig om andre rosiner), så jeg har en tanke om at deres rismel og majsmel også er godt. Jeg tvivler faktisk på at baby kan smage forskel :rolleyes Men jeg ville gå efter noget økologisk.

Vi har planer om selv at lave frugtmosen (Vi snakker om at koge en milliard æbler og pærer når Brian går på forælderorlov og så fryse det ned ;)), men jeg tror det på glas er (i hvert fald 99%) lige så godt - men nok dyrere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte Urtekrams majsmel til grød og alt andet hvad jeg kunne få fat i af lækre ting og sager fra Urtekram. Jeg kan også varmt anbefale dig, at kigge ind forbi Helsehjørnet i Niels Ebbesens gade, de har også, hvis du lige har brug for lidt "på farten frugtmos" økologisk uden sukker og dem var Elias vild med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arg, synes godt nok at det her grød halløj er lidt forvirrede :P Hun kan ikke bare smage frugt mos uden grød?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja. Altid en tsk. fedtstof i hjemmelavet mad! :)

- Også altid fedtstof i "købe" mad, der står altid der er tilsat fedtstof, men fik at vide af min sundhedsplejerske at der altid skal puttes 1 tsk i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arg, synes godt nok at det her grød halløj er lidt forvirrede :P Hun kan ikke bare smage frugt mos uden grød?

Jeg ville nok lade hende smage en klat grøntsagsmos istedet så. Jeg tror at frugtmos er lige lovlig sødt :unsure Ej, jeg ved ikke noget, jeg har jo ingen erfaring endnu :whistling Men min logik siger mig, at hvis de først får dejlig sød æblemos, så gider de ikke sådan en omgang kedelig majsgrød :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke flere, der har nogle gode opskrifter? :balloons

Evt. også på mos? Må de få alt slags frugt/grønt-mos eller er der bestemt frugter/grøntsager, man skal gå udenom? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså..... De fleste kender jo nok allerede Agnethes "babymad" blog..... Men vil lige minde om den, for der er altså masser af gode opskrifter og tips at komme efter! :loveshower MadMama

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan simpelthen ikke finde majsmel, rismel nogensteder. Endte med at købe lidt af det der semper-halløj, og det elsker Caroline. Der er ingen tvivl om at hun er SÅ klar til grød/mos :-) Heeelp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan simpelthen ikke finde majsmel, rismel nogensteder. Endte med at købe lidt af det der semper-halløj, og det elsker Caroline. Der er ingen tvivl om at hun er SÅ klar til grød/mos :-) Heeelp

Jeg har købt pama rismel i rema1000, som pt er den eneste butik vi har i byen.... Så ingen urtekram til os...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det behøver heller ikke nødvendigvis at være fra urtekram... Og desuden kan jeg slet ikke finde ud af det der med at skulle lave mos. Kan man ikke bare koge det op(f.eks. æbler) og så blende det godt med en stavblender?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fundet majsmel i superbrugsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det behøver heller ikke nødvendigvis at være fra urtekram... Og desuden kan jeg slet ikke finde ud af det der med at skulle lave mos. Kan man ikke bare koge det op(f.eks. æbler) og så blende det godt med en stavblender?

Jo det er det jeg gør. Og tilsæt enten MME eller fedt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har lavet hjemmelavet æblemos uden sukker og min pige vrænger bare på næsen af det... Der kommer sådan et sjovt sammen-snerpet udtryk :lolhit

Hvilket er ret ærgerligt når nu han har gjort sig besværet... :unsure

Burde der være lidt sukker i æblemosen?

Vores er bare æbler der er kogt ind med vand og så blendet med en stavblender.

Og mht. at spise frugt mos/grød, så sagde min mor at jeg eeeelskede æblegrød da jeg var lille og spiste det meget. Men de er vist gået over til at det ikke er nærende nok og der er jo en del frugtsukker i, så det er ikke så sundt som en havregrød fx. Så derfor anbefales det som topping (et par skefulde) ovenpå en kedeligere grød (såsom havregrøden ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laura skal nok bare smage det et par gange :-) :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har lavet hjemmelavet æblemos uden sukker og min pige vrænger bare på næsen af det... Der kommer sådan et sjovt sammen-snerpet udtryk :lolhit

Hvilket er ret ærgerligt når nu han har gjort sig besværet... :unsure

Burde der være lidt sukker i æblemosen?

Vores er bare æbler der er kogt ind med vand og så blendet med en stavblender.

Og mht. at spise frugt mos/grød, så sagde min mor at jeg eeeelskede æblegrød da jeg var lille og spiste det meget. Men de er vist gået over til at det ikke er nærende nok og der er jo en del frugtsukker i, så det er ikke så sundt som en havregrød fx. Så derfor anbefales det som topping (et par skefulde) ovenpå en kedeligere grød (såsom havregrøden ;) )

Eller måske prøv at koge en pære med, den er lidt mere sød - Det hjalp herhjemme :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER