Miss.Tang

Amning

7 indlæg i dette emne

Leah er begyndt at spise kortere tid :loveshower hun er gået fra 1,5 - 2 timer og begge bryster til 20-35 min. det er SÅ rart. Og så er hun dejlig glad og vågen bagefter. Men jeg er lidt i tvivl om hun får tømt brystet helt. Og har, når jeg har haft muligheden, malket resten ud. Der har været 10-20 ml. Men så er jeg kommet til at tænke på hvis jeg malker hvergang så kan mængden jo ikke tilpasse sig, men hvis jeg ikke malker er der jo risiko for bryst betændelse. What to do??

Næste 'problem' er at jeg rigtig godt kunne tænke mig at hun ikke er vågen 2-3 timer når hun bliver ammet om natten. Men er det for tidligt at 'forlange'? hun er 5 uger. Da hun havde marthon amningerne faldt hun selv i søvn ved brystet når hun var færdig ved 2. bryst efter de der 1,5 - 2 timer, og jeg sad og så tv i mens. Jeg har fortsat set tv, men tænkte det måske forstyret hende. Selvom det ikke er et problem om dagen. Men alligevel har jeg nogen dage, kun tændt minimalt lys, ikke tændt tv'et, undgået øjenkontakt og stimulig og ikke snakket til hende. Men det har ikke hjulpet. Er der noget jeg kan gøre? eller kommer det af sig selv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mht at tømme brystet, så er jeg ret sikker på, at det næsten er umuligt for baby at tømme brystet helt, da der hele tiden produceres ny mælk, så umiddelbart vil jeg mene at det er fint du kan malke 10-20 ml ud. Men hvor lang tid bruger du på at malke det ud?

Ift. natamningen synes jeg du skal prøve at se om du kan undgå at tænde lyset. Jeg plejer at bruge mobilen hvis jeg har brug for lidt lys. Ammer du i sengen eller hvordan? Tror umiddelbart også det er bedst hvis du har mulighed for at blive i det rum i sover i. Jo mindre der sker jo bedre. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

David har siden han kom over sin gulsot (da han var en uge gammel) ikke haft problemer med at falde i søvn efter nat-amningen. Jeg ammer siddende på sengekanten med dæmpet lys fra min natlampe. Jeg kan godt finde på at sidde med min mobil og kigge facebook/BK/nyheder osv, men med mindst muligt lys tændt på den. Når han har spist fra det ene bryst går jeg ind på hans værelse med ham (da det er dér puslepladsen er) og giver ham en ren ble, hvor min eneste lyskilde er en lyskæde. Derefter får han fra det andet bryst, og bliver bøvset af inden jeg ligger ham til at sove. Der går som regel 5-10 min fra jeg har lagt ham, til at han sover. På intet tidspunkt snakker jeg til ham, eller har øjenkontakt med ham - og det virker uanset hvor mange gange i løbet af natten han vågner :) Så jeg tror at du skal fortsætte i den stil, og så kommer det nok med tiden.

Mht. udmalknign tror jeg ikke det er nødvendigt når det er så lidt du får ud. Jeg kan altid få lidt ekstra ud, selv når David har opgivet. Og som du selv siger så tilpasser mængden sig ikke. Hvis du bliver ved med at malke ud efter hver gang øger du jo produktionen, og gør problemet endnu værre. Jeg har på intet tidspunkt haft behov for at malke ud, og har heldigvis ikke haft brystbetændelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht at tømme brystet, så er jeg ret sikker på, at det næsten er umuligt for baby at tømme brystet helt, da der hele tiden produceres ny mælk, så umiddelbart vil jeg mene at det er fint du kan malke 10-20 ml ud. Men hvor lang tid bruger du på at malke det ud?

Ift. natamningen synes jeg du skal prøve at se om du kan undgå at tænde lyset. Jeg plejer at bruge mobilen hvis jeg har brug for lidt lys. Ammer du i sengen eller hvordan? Tror umiddelbart også det er bedst hvis du har mulighed for at blive i det rum i sover i. Jo mindre der sker jo bedre. :)

Det tager ret lang tid ca 10 min og er sindsygt hårdt. Jeg har lige malket det ene bryst fordi Leah er begyndt at sove længere så der er også er længere mellem hun spiser, hvilket gør mine bryster bliver noget så fyldte og ømme. og der kom 140 ml på ca 15 min. :blink så jeg tror hun får tømt det så meget hun kan :)

Jeg står op og går ind i sofa'en og ammer hende. 1) for at tage hensyn til min mand, 2) fordi det har jeg gjort siden vi kom hjem, så det er lidt en vane og 3) fordi jeg sider bedre. Men vi bor i en stue lejlighed, så vi har gade lyset, så her er ikke bælgmørkt. men i nat, da jeg blev lidt træt af hun ikke ville sove tog jeg hende med ind i vores seng og så faldt hun faktisk i søvn. For selv om hun ikke vil sove kan jeg se på hende hun er træt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For at sige det lidt hårdt, så tror jeg, du skal bide det i dig en uges tid og lade vær med at malke ud. Ellers tilpasses mælkeproduktionen aldrig til Leahs behov! Det er lidt en ond cirkel du er igang med.

Hvis spændingerne er uudholdelige, skal du massere dem med varmt vand under bruseren, læne dig forover og nærmest massere fra hvor brystet starter og et par cm frem mod brystvorten - ikke tryk særlig hårdt!! På den måde løsner du op, uden at brysterne tror, at det er Leah det sutter.

Hvorfor er det, at du vil malke ud, hver gang hun har spist?

Mht amning om natten, så går jeg også ud i stuen og ammer. Jeg tænder intet lys og bruger ind imellem min mobil som lys. Snakker ikke til Anabella og skifter kun ble, hvis hun lugter - så det er så kedeligt som muligt for hende.

Du kan godt forlange at hun sover hurtigt igen. Anabella er to dage yngre end Leah og hun er oftest kun vågen en gang om natten af en halv time, så bare klø på :goodluck

Mht brystbetændelse og at undgå det, så er det helt seriøst massage under bruseren der hjælper!! Jeg har lige haft små mælkeknuder, så Anabella ikke kunne få mælken ordentligt ud og derfor ville spise konstant. derudover havde jeg feber om natten og virkelig ondt inde i brystet. Har både igår og idag masseret under bruseren og nu går der igen 3-5 timer mellem amningerne og ingen feber.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For guds skyld så stop udmalkningen! Der SKAL være noget tilbage i brystet når de er færdige, ellers går produktionen bare op.

Og gør som de andre skriver mht mælkeknuder.

Og nætterne skal nok komme, bare gør det der virker! Dæmpet lys, kedelige rutiner og en tur i jeres seng hvis det er det der skal til ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunden til jeg malkede ud efter amning er at jeg var bange for hun ikke tømte brystet. Men har været meget i tvivl om hvordan jeg var sikker på hun havde tømt det hun kunne. Men efter at have malket det ene bryst har jeg set hvordan det løber på et fyldt og hvornår det er 'tømt'. Så nu ved jeg Leah tømmer det hun kan og at det bestemt ikke er nødvendigt at malke efter hun har spist. Åhh alt det man skal lære og have styr på... ;) og her i de sidste dage har der været 4-5 timer mellem hende måltider, da hun er vågen nogen timer og så sover 2-3 timer og jeg har svamp på/i brysterne så de gør ekstra ondt når de er (over)fyldte.

Jeg tænker lidt at hun også lige skal vende sig til at hun ikke spiser så længe. Altså at hun har været vandt til at være vågen i de der ca 2 timer. Og jeg skal også lige vende mig til hun får nye rutiner :) og når jeg jo så ikke lige har tænkt over det og bare blevet ved med at tænde for tv'et gør jeg det jo heller ikke nemmere for hende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER