Annaperenna

Madpakke hjælp

27 indlæg i dette emne

Hej piger!

Vi har selv madpakker med - og det er vi SUPER glade for. Jeg ELSKER at lave madpakker!

MEN det barn bliver mere og mere kræsen som han bliver ældre. Fra et barn som har ædt ALT er han blevet super opmærksom på konsistens. Jeg VED det er en fase! Dette gælder dog mest aftensmad hvor det nogle dage er et kæmpe hit og han stor spiser og andre dage gider han det ikke. Men det er nu madpakken jeg søger hjælp til da vi har styr på aftensmaden

Men fordi det sviger lidt med aftensmaden vil jeg gerne have flere grøntsager ind i madpakken. De har desværre ikke mulighed for at varme rester.

Fælles for madpakken er at jeg MEGET gerne vil ned på mindre gluten, jeg syntes det er meget brød i en 2 årigs liv og han slægter sin mor for han ELSKER brød. Men ja jeg vil rigtig gerne have bud på andre forslag.

Vi har maks 150 gr. frugt med i madpakken da hans mave ellers lider under det så jeg forsøger at få grøntsager ind i madpakken.

VI har tre madpakker med:

Formiddagsmadpakke

Typisk en tupperware med græsk youghurt - nogle dage blandet op med lidt most frugt

så får han lidt hjemmelavet muesli med til at toppe den med og så æblestykker/pærestykker som han hælder oveni

Dertil enten en riskis eller en halv bolle med hvidløgssmøreost

Der er flere og flere dage hvor den græske youghurt kommer tilbage hvor der kun er spist ganske lidt. Har I forslag til andre toppings (sukkerfri!)? Eller et alternativ? Sommetider har jeg givet ham resten af hans havregrød fra morgenmaden med men det er også sådan on/off om han spiser det.

Frokost

2 hele stykker rugbrød med enten leverpostej, makrel, karrysild, tun, hvidløgsost, guaccamole eller tsatiski (Yes han elsker det) (hvis ikke det var på til formiddagsmaden)

Han er vild med sit rugbrød og det er altid spist så det holder vi fast ved. Så får han en halv banan med og så enten majs, rød peber eller agurk.

Eftermiddagsmad

Her har vi en lang periode kørt med hjemmelavede pizzasnegle, hvor det har været halvt gulerod/grønsager og så kød i kødsovsen. Den hitter men jeg vil godt have lidt at skifte med.

Så får han f.eks. en halv kiwi, en blomme eller anden frugt med - melon f.eks. Altid to forskellige slags frugt i denne madpakke.

Vi gør meget ud af af maden er flot præsenteret og får han en ostemad med har jeg forskellige forme til at udstikke osten med. Jeg tegner også små tegninger og des lige så madpakken er hyggelig. De har en rigtig hyggeligt stund når de spiser, så der ikke er noget der. Jeg har også forsøgt at bage grøntsagsmuffins med kun blendede grøntsager, rugmel og æg men han vil kun spise dem varme.

Så ja, forslag modtages :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

har faktisk tidl. bagt grøntsagspandekager, det tror jeg jeg vil tage op igen! Har faktisk en grøntsagssovs tilovers fra pasta her til aften, det tror jeg da lige jeg afprøver

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow for en overskudsmadpakke :o :respekt

Jeg kan vist ikke rigtig tilføje noget :blush Men ville ikke forlade tråden uden at tilkendegive hvor sej, jeg synes du er :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov! Jeg vil lige sige at jeg det ikke er en mulighed med kødpålæg ala pølse eller skinke da jeg ikke vil have han får forarbejdet kød som jeg syntes er alt for salt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu gør jeg lige lidt reklame for Agnethes blog madmama ;) Hun har nogen meget gode opskrifter på ting som f.eks. kan bruges om eftermiddagen. F.eks. sunde stænger synes jeg ser lækker ud :)

Jeg har ikke noget at kigge så meget rundt på det sidste men tænkte den måske kan bruges.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så vil jeg lige: :respekt for det stykke arbejde du ligger i det. Herhjemme ville vi godt nok have svært ved at lave sådan nogen hyggelige madpakker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg lurer lige men figenoplæg og tørrede frugtstænger er no go her :) ja jeg er mega skrap!

men der var en god opskrift på pandekager, det skal prøves

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så vil jeg lige: :respekt for det stykke arbejde du ligger i det. Herhjemme ville vi godt nok have svært ved at lave sådan nogen hyggelige madpakker ;)

og tak :)

Min far satet baren ekstremt højt for min søster og jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg lurer lige men figenoplæg og tørrede frugtstænger er no go her :) ja jeg er mega skrap!

men der var en god opskrift på pandekager, det skal prøves

Er det pga der er for meget (frugt :unsure)sukker i at det er no go?

Jeg synes det er fedt du kan holde det og holde ved dine holdninger. Jeg havde også en masse meninger inden jeg blev gravid men de har stille og roligt ændret sig efter den virkelige verden er indtrådt <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer lige med lidt forslag :) Johan får ikke gluten, mælk eller sukker (dog frugt) :)

Humus med cherrytomater, agurke- og gulerodsstænger

Hippipålæg med rødbede på glutenfribrød

Hjemmelavet æggesalat i bolle

Boghvede pandekager med fyld

Gnavegrønt (blomkål, broccoli, sukkerærter, minimajs, perberfrugt m.m) med lækker dip fx tahin

Blåbær og vindruer

Kyllingelår/stykker

Johan elsker kokos som topping :) Men hvad med en topping af kokos, sesamfrø, græskarkerner og hakkede mandler?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det pga der er for meget (frugt :unsure)sukker i at det er no go?

Jeg synes det er fedt du kan holde det og holde ved dine holdninger. Jeg havde også en masse meninger inden jeg blev gravid men de har stille og roligt ændret sig efter den virkelige verden er indtrådt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer lige med lidt forslag :) Johan får ikke gluten, mælk eller sukker (dog frugt) :)

Humus med cherrytomater, agurke- og gulerodsstænger

Hippipålæg med rødbede på glutenfribrød

Hjemmelavet æggesalat i bolle

Boghvede pandekager med fyld

Gnavegrønt (blomkål, broccoli, sukkerærter, minimajs, perberfrugt m.m) med lækker dip fx tahin

Blåbær og vindruer

Kyllingelår/stykker

Johan elsker kokos som topping :) Men hvad med en topping af kokos, sesamfrø, græskarkerner og hakkede mandler?

Suuuper gode forslag!

hvad er hippipålæg for noget? og hvor køber du det`?

Blåbær og vindruer spiser han også gerne!

Må næsten prøve et koldt kyllingelår, det kunne faktisk godt være han ville spise det!

Hvordan laver du æggesalat?

Tahin kan han desværre ikke lide :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg tager også hatten af over den lækre madpakke - kan jeg få ét styks også tak ;) Virkelig flot gået Anna :D

Hvad med wraps med forskellige lækre sager, fx laks, eller smøreost, som du også bruger og så lidt grønt?

Ellers vil jeg foreslå:

- Hytteostsalat med riskiks til (hytteost, hjemmetørrede æble og pæreringe, friskpresset appelsinsaft el. æblesaft og finthakket frisk abrikos eller anden sødere frugt)

- muffins med kylling og majs (og bacon hvis man synes)

- falafel med hummus og gnavegrønt

- pappadums med myntedip

- pita-pizza med lækkert fyld

- Frugtsalat på riskiks (hytteost, hakket ananas, banan og bær efter eget valg)

- Gulerods- og squashbrød med lidt hjemmelavet pålæg, måske en æggesalat...

Opskrifter på dette vil også komme på bloggen indenfor ikke så lang tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Suuuper gode forslag!

hvad er hippipålæg for noget? og hvor køber du det`?

Blåbær og vindruer spiser han også gerne!

Må næsten prøve et koldt kyllingelår, det kunne faktisk godt være han ville spise det!

Hvordan laver du æggesalat?

Tahin kan han desværre ikke lide :(

Dejligt noget af det kan bruges :)

Jamen Hippipålæg er fra Rebecca Perssons bog BABY..

!½ dl røde splitlinser

1 medium sød kartoffel

3½ dl vand

1 medium rødbede

Evt. fin hakkede kryderurter

Æggesalat blander jeg hakkede æg, karry, gurkemeje, god mayonnaise, majs/ærter, karse eller purløg og salt og peber :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mums hvor lyder det lækkert meget af det. Jeg skal godt nok ikke lige lave madpakke men der er mange gode forslag til frokost i weekenden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet pandekager til Anna som hun har fået til eftermiddagsmad og de er da også vældig madpakkevenlige:

Sunde banan-pandekager:

110 g. fuldkornshvedemel

250 ml. mælk - brug evt. sødmælk

1 spsk. smeltet, usaltet smør

1 æg

1 moden banan, moset

Pisk ægget i en lille kande og rør mælken i. Hæld melet i en skål. Pisk mælkeblandingen – lidt ad gangen – ind i melet, indtil du har en glat dej.

Rør herefter banan og smør i. Stil det i køleskabet i 20 min.

Put lidt smør på en stegepande og steg 2-3 små pandekager ad gangen ved middel varme . Pandekagerne er færdige når de har en fin gylden farve på begge sider. De må IKKE blive branket, det kan de små mavser ikke tåle.

Jeg kører bare det hele i blenderen og det fungerer fint ;)

Jeg har opskriften fra www.babykogebogen.dk og der er også mange andre gode opskrifter - måske du kan finde noget der?

Hvad med falaffel? Hvis han ikke kan lide tahin, kan du så ikke bare lave hummus uden tahin? Kigærter, youghurt, olie, salt og peber og evt. lidt citronsaft? :)

Og så er du sgi da for sej! :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet pandekager til Anna som hun har fået til eftermiddagsmad og de er da også vældig madpakkevenlige:

Sunde banan-pandekager:

110 g. fuldkornshvedemel

250 ml. mælk - brug evt. sødmælk

1 spsk. smeltet, usaltet smør

1 æg

1 moden banan, moset

Pisk ægget i en lille kande og rør mælken i. Hæld melet i en skål. Pisk mælkeblandingen – lidt ad gangen – ind i melet, indtil du har en glat dej.

Rør herefter banan og smør i. Stil det i køleskabet i 20 min.

Put lidt smør på en stegepande og steg 2-3 små pandekager ad gangen ved middel varme . Pandekagerne er færdige når de har en fin gylden farve på begge sider. De må IKKE blive branket, det kan de små mavser ikke tåle.

Jeg kører bare det hele i blenderen og det fungerer fint ;)

Jeg har opskriften fra www.babykogebogen.dk og der er også mange andre gode opskrifter - måske du kan finde noget der?

Hvad med falaffel? Hvis han ikke kan lide tahin, kan du så ikke bare lave hummus uden tahin? Kigærter, youghurt, olie, salt og peber og evt. lidt citronsaft? :)

Og så er du sgi da for sej! :respekt

Falafel er såkaldte kikærtefrikadeller, se her: Falafel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Falafel er såkaldte kikærtefrikadeller, se her: Falafel

Hmm... Ja, det ved jeg godt - jeg foreslog dem som madpakkemulighed ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hmm... Ja, det ved jeg godt - jeg foreslog dem som madpakkemulighed ;)

Ahh ja det kan jeg se nu, my bad - jeg læste det som hvad ER :) foreslog det nemlig også selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahh ja det kan jeg se nu, my bad - jeg læste det som hvad ER :) foreslog det nemlig også selv :)

Ah, det havde jeg ikke set. Så kan jeg godt forstå du læste det anderledes ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske kan kræsenhed hjælpes lidt af med Bento ;)

Det koster lidt at købe ind men kan gøres billigt dog. Jeg har købt lidt og jeg er selv rundt regnet kommet af med vel omkring 300 kr og har planer om i det nye år at købe lidt igen.

Men hvis du er glad for at lave madpakker kan du lave Bento madpakker, og de kan heldigvis laves på utallige fantasifulde måder :P

Der er madspild det skal man regne med, men så kan man evt. lave noget esktra specielt en dag i madpakken og de andre dage knap så spændende.

O synes det er piv hyggeligt at åbne sådan en madpakke når der lige er gjort ekstra ud af det.

Tagget fra nettet.

imagesCABHYKF9_zps65e5226b.jpg

imagesCA4WM8VZ_zps5dc10948.jpg

imagesCAR30B1W_zpsa4bd61fa.jpg

imagesCA2PV5V1_zps7e2b47d5.jpg

imagesCAEQKQUP_zpsb56d05a4.jpg 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv billederne virker ikke, men ellers prøv at søge på Bento :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TAK for kanon fede forslag!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og så blev der produceret rødbedepandekager med fuldkornsrismel og boghvedemel + kyllingmuffins og de er et hit!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER