Mette

Hvorfor tæller man som man gør?

8 indlæg i dette emne

Hvorfor tæller man egentlig ÆL dagen som 2+0? Mange har selvfølgelig ÆL på dagen 14 ifølge gennemsnittet og så gir det også mening, men jeg havde fx først ÆL efter 3 uger og så gir det jo ingen mening at det hedder 2+0. Mange tester jo når de er 4+0 men har man ikke styr på din æl kan det jo sagtens være man først kan teste efter 5 uger som i fx mit tilfælde vil være 4+0. Nogen der ved hvorfor man tæller som man gør? Er det bare fordi det er nemmest at alle tæller ens og man så bare bruger gennemsnittets tal som er ÆL ved 2+0 eller er der en bedre forklaring?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis det skal være helt rigtigt tager man højde for cyklus længde når man regner termin ud.

Man regner med at ægløsning ligger 14 dage før mens, mens perioden mellem mens og ægløsning er den der svinger (som du selv skriver). Grunden til man bruger 2+0 er nok for overskueligheden, men skal man teste rigtigt skal man teste mhp ens cyklus og altså på dagen for forventet mens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg er godt helt med på hvornår man skal teste osv, undrede mig bare over man tæller som man gør

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at vores cykluser er så forskellige at den eneste faste tidspunkt der er ens for alle er 1. Dag i sidste mens og så tager man vel bare at generaliserer derfra indtil man får den faste termin ved NF.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at vores cykluser er så forskellige at den eneste faste tidspunkt der er ens for alle er 1. Dag i sidste mens og så tager man vel bare at generaliserer derfra indtil man får den faste termin ved NF.

Jamen det er jo netop det man ikke gør? Alle har jo ÆL 2+0 og det passer jo langt fra på de fleste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst mig frem til at det er fordi mange er i tvivl om hvornår ÆL ligger mens alle ved hvornår sidste (første) mensdag var. Selv om cyklus varierer fra kvinde til kvinde kan man alligevel godt regne med det da det jo også varierer hvor mange dage man er gravid. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er for at kunne regne med hvor gammelt fosteret er. Hvis man siger ikke gjorde som man gør, ville der jo være pokkers forskel på fosterets størrelse ved f.eks. 5+0 alt efter om kvinden havde ÆL på 2+0 eller 3+0 ;)

Så hvis man laver en regel der siger, at fosteret bliver skabt 2+0 uanset hvor mange dage der er gået siden mens, så kan alle gennem hele graviditeten (JM, læge osv) bruge tællemetoden som en rettesnor for, hvor gammelt fosteret er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er for at kunne regne med hvor gammelt fosteret er. Hvis man siger ikke gjorde som man gør, ville der jo være pokkers forskel på fosterets størrelse ved f.eks. 5+0 alt efter om kvinden havde ÆL på 2+0 eller 3+0 ;)

Så hvis man laver en regel der siger, at fosteret bliver skabt 2+0 uanset hvor mange dage der er gået siden mens, så kan alle gennem hele graviditeten (JM, læge osv) bruge tællemetoden som en rettesnor for, hvor gammelt fosteret er :)

ja det er jo også fint at have noget fælles, så burde det bare hedde nul for 2+0 passer jo ikke på de fleste - men det er nok bare som der nævnes at det er fordi de fleste ikke ved hvornår æl er men kun første mens dag og så tager man bare gennemsnittet som er det 14 dage og siger at så passer det nok ca. på alle

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER