Solvej99

Gode råd til samtale med bank

12 indlæg i dette emne

Jeg har bedt min bankrådgiver om at ringe til mig i dag, da jeg er utilfreds med den høje rente på mit andelsboliglån.

Er der nogle kloge kvinder derude, der kan give mig nogle fif til hvad jeg skal sige?

Mine egne tanker:

- Nationalbanken har sænket renten

- Har tjekket renten hos andre banker og den er betydeligt lavere end hos min egen bank

- Evt. true med at skifte bank, hvis de ikke sænker renten?

- Foreslå en højere afbetaling, hvis de sænker renten

Håber der er nogen, der kan hjælpe :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De fleste bankfolk vil mest opfatte det første som noget man har hørt i tv. Synes du skal spille på de andre punkter og holde dig til en simpel argumentation a la "jeg kan få det billigere andre steder, så hvis jeg skal blive her, må vi snakke om tingene - giv mig et bedre tilbud". Hold dialogen sagligt og positivt uden "trusler" og undersøg samtidig markedet for hvad du reelt kan få i andre banker og hvad det koster dig i engangsudgifter at flytte, ex oprettelse og tinglysning af pantebrev.

Anyways, det var min taktik og jeg sparede ca 40% på renten. Ved ikke om du kan bruge det til noget, men tænkte jeg ville dele den alligevel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jamen have styr på jeres egen økonomi, fremvise at du ved, hvad i har af udgifter og indtægter, fremvise budget osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh jeg følger også lige med her, min mand og jeg føler os også noget røvrendt over at andelsboliglånene bliver ved med at stige, mens realkreditlånene falder hele tiden <_<

Jeg tror en anden god ide, er at vise at din andelsforening har en rigtig sund økonomi (hvis den har det ;) ), for det er ofte derfor at renten er højere på andelsboliglån - banken er simpelthen bange for at foreningen går konkurs og alle andelshaverne (+ deres banker) står med håret i postkassen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville bare sige at du kan få en lavere rente andetsteds.

Og så ville jeg da flytte hvis de ikke sænker den.

Det siger de jo også i tv hele tiden, at vi er alt for loyale overfor vores banker og det gør netop at bankerne kan gøre som de lyster.

man giver jo heller ikke 1000 kr for et tv hvis man kan få det til 500 kr et andet sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med de dyre andelslån var i et forbruger program for ikke så længe siden.

Enten kontant eller Magasinet penge.

Og den svenske Swedbank var ifølge programmet billige, da de gerne vil ind på det danske marked.

Så dem ville jeg da se nærmere på, hvis din egen bank ikke vil give dig en bedre pris.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar allesammen :balloons

Update: Jeg tog en masse af det til mig og sad fuldstændig klar ved telefonen med diverse papirer og "skyts" ;)

Så viser det sig, at jeg er berettiget til at være fordel plus kunde, så min rente blev uden videre sænket med 1,3 %

Ha ha... Så meget for at have forberedt sig :rolleyes Men det var dejligt at få styr på og det kommer til at give os næsten 1000 kr. mere om måneden, hvilket er mange penge for en studerende ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med de dyre andelslån var i et forbruger program for ikke så længe siden.

Enten kontant eller Magasinet penge.

Og den svenske Swedbank var ifølge programmet billige, da de gerne vil ind på det danske marked.

Så dem ville jeg da se nærmere på, hvis din egen bank ikke vil give dig en bedre pris.

Det var netop programmet Kontant, der gjorde at jeg tænkte "nu må jeg se at få gjort noget ved det" :)

Swedbank er ganske rigtig meget billige, men vil kun overtage 60 % af andelsboligens værdi. Og så meget har jeg slet ikke betalt af endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well done :respekt

Mht nationalbankrente, bankrente og realkreditrente, så kan de ikke sammenlignes. Rente er i bund og grund et udtryk for risiko. Bankers udlån er blevet mere usikre pga. dårligere sikkerhed og mindre værdi i det pant som kunderne har stillet (når boligpriserne falder f.eks), og samtidig låner banker penge af hinanden, men banker er bare også usikre i øjeblikket. Derfor kræver bankerne højere renter for at låne til hinanden, og bankerne giver den ekstraregning videre til kunderne. Det er helt naturligt når renten er variabel, selvom det er møgsurt og ret meget de seneste år.

Realkreditrenten er baseret på obligationer som opkøbes af f.eks pensionsselskaber og udenlandske investorer. Udlandet synes at Danmark er et meget sikker land økonomisk og derfor er de villige til at sætte penge i landet (=købe obligationer), selvom de næsten ikke får rente for det. De vil f.eks hellere have 0,5% i rente i dk end at have 7% i rente i Spanien, fordi de er bange for at spanierne ikke kan betale pengene tilbage ligsom i Grækenland. Så realkreditlånere nyder godt af at dk ikke er så slemt ramt økonomisk som andre lande.

I andelboligforeninger skal i have fat i bestyrelsen/generalforsamlingen for at få foreningen til at kigge på dens realkreditlån. Der kan foreningen få samme fordele som ejere af ejerboligere. Altså en lavere rente, som kan gøre boligafgiften lavere. Men pas på at jeres regnskab ikke bliver for uigennemskueligt eller risikabelt (med f,eks afragsfrihed og rentetilpasning). Det er ikke altid en god ide når man er mange om at dele risikoen.

Håber det giver lidt mening. Så slipper i i hvert fald for at tage den vinkel på diskussionen med jeres Bankrådgiver:) slå i stedet på at i har styr på tingene, bankens prissskilt og selvfølgelig hvad i kan få andre steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well done :respekt

Mht nationalbankrente, bankrente og realkreditrente, så kan de ikke sammenlignes. Rente er i bund og grund et udtryk for risiko. Bankers udlån er blevet mere usikre pga. dårligere sikkerhed og mindre værdi i det pant som kunderne har stillet (når boligpriserne falder f.eks), og samtidig låner banker penge af hinanden, men banker er bare også usikre i øjeblikket. Derfor kræver bankerne højere renter for at låne til hinanden, og bankerne giver den ekstraregning videre til kunderne. Det er helt naturligt når renten er variabel, selvom det er møgsurt og ret meget de seneste år.

Realkreditrenten er baseret på obligationer som opkøbes af f.eks pensionsselskaber og udenlandske investorer. Udlandet synes at Danmark er et meget sikker land økonomisk og derfor er de villige til at sætte penge i landet (=købe obligationer), selvom de næsten ikke får rente for det. De vil f.eks hellere have 0,5% i rente i dk end at have 7% i rente i Spanien, fordi de er bange for at spanierne ikke kan betale pengene tilbage ligsom i Grækenland. Så realkreditlånere nyder godt af at dk ikke er så slemt ramt økonomisk som andre lande.

I andelboligforeninger skal i have fat i bestyrelsen/generalforsamlingen for at få foreningen til at kigge på dens realkreditlån. Der kan foreningen få samme fordele som ejere af ejerboligere. Altså en lavere rente, som kan gøre boligafgiften lavere. Men pas på at jeres regnskab ikke bliver for uigennemskueligt eller risikabelt (med f,eks afragsfrihed og rentetilpasning). Det er ikke altid en god ide når man er mange om at dele risikoen.

Håber det giver lidt mening. Så slipper i i hvert fald for at tage den vinkel på diskussionen med jeres Bankrådgiver:) slå i stedet på at i har styr på tingene, bankens prissskilt og selvfølgelig hvad i kan få andre steder.

Sådan! :super

Tak for al den info :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well done :respekt

Mht nationalbankrente, bankrente og realkreditrente, så kan de ikke sammenlignes. Rente er i bund og grund et udtryk for risiko. Bankers udlån er blevet mere usikre pga. dårligere sikkerhed og mindre værdi i det pant som kunderne har stillet (når boligpriserne falder f.eks), og samtidig låner banker penge af hinanden, men banker er bare også usikre i øjeblikket. Derfor kræver bankerne højere renter for at låne til hinanden, og bankerne giver den ekstraregning videre til kunderne. Det er helt naturligt når renten er variabel, selvom det er møgsurt og ret meget de seneste år.

Realkreditrenten er baseret på obligationer som opkøbes af f.eks pensionsselskaber og udenlandske investorer. Udlandet synes at Danmark er et meget sikker land økonomisk og derfor er de villige til at sætte penge i landet (=købe obligationer), selvom de næsten ikke får rente for det. De vil f.eks hellere have 0,5% i rente i dk end at have 7% i rente i Spanien, fordi de er bange for at spanierne ikke kan betale pengene tilbage ligsom i Grækenland. Så realkreditlånere nyder godt af at dk ikke er så slemt ramt økonomisk som andre lande.

I andelboligforeninger skal i have fat i bestyrelsen/generalforsamlingen for at få foreningen til at kigge på dens realkreditlån. Der kan foreningen få samme fordele som ejere af ejerboligere. Altså en lavere rente, som kan gøre boligafgiften lavere. Men pas på at jeres regnskab ikke bliver for uigennemskueligt eller risikabelt (med f,eks afragsfrihed og rentetilpasning). Det er ikke altid en god ide når man er mange om at dele risikoen.

Håber det giver lidt mening. Så slipper i i hvert fald for at tage den vinkel på diskussionen med jeres Bankrådgiver:) slå i stedet på at i har styr på tingene, bankens prissskilt og selvfølgelig hvad i kan få andre steder.

Ej hvor er du klog :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en andel på Frederiksberg og har en voldsomt høj rente. Jeg har flere gange prøvet at forhandle med banken men de har ikke været til at handle med eftersom jeg var enlig mor og havde købt på det værste tidspunkt.

Nu har jeg talt med Nordea og de kan gøre det billigere fordi vi nu har to indtægter. men lejligheden er til salg så nu er der ingen grund til at betale omkostningerne ved at omlægge et lån som forhåbentligt snart bliver indfriet.

Det afhænger meget af om du har en friværdi i lejligheden og om hvor høj den er. Hvis lejligheden er overbelånt er de temmelig svære at forhandle med.

Jeg ville tage fat i to-tre andre banker, få tilbud derfra og så tage tilbuddene med ned til min egen bank. Gå ind og se rentesatserne på mybanker.dk og tag fat i dem som er billigst :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER