Naturegirl

søvnrytme

13 indlæg i dette emne

vi er ved at være lidt i tvivl herhjemme om hendes søvn rytme er go nok.... Astrid er 8 måneder nu, og hun har pt tre lure om dagen.... først en formiddags lur (ca ved 8.30 tiden), så en middags lur (ca ved 12.30 tiden) og en sen eftermiddags lur (ca ved 16 tiden)....

problemet er at formiddags luren er den længste, der kan hun godt sove op til halvanden time.... så bliver middagsluren ofte ret kort, typisk maks en time, og det samme med eftermiddags luren.... det resulterer i at hun ofte bliver overtræt og sur om eftermiddagen og om aftenen....

min svigerinde siger at jeg bør vække hende efter højst en time om formiddagen, på den måde skulle hun gerne kunne sove længere til middag, og så vil det også passe bedre med eftermiddagen....

jeg har bare aldrig før vækket hende fra en lur, hun får bare lov til at sove til hun selv vågner.... men hun starter jo i dp til november, og der vil de jo sikkert blive vækket alligevel....

hvad synes i jeg skal gøre og hvad gør i selv..?? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er Zoey jo en del yngre ( 5 måneder) men jeg lader hende sove som hun vil. hvis hun bliver pyller kort tid før hun skal sove (1-2 timer) så lader jeg hende powernappe. Så hun kommer ikke ind i sengen, men bliver puttet hvor vi går rundt og larmer, enten i kravlegården, på sofaen eller ved mig.

Så vågner hun selv efter 20-30 min og er mere tilfreds :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter er 7 ½ mdr og hendes søvn rytme ser således ud: formiddagslur ca 8.30 og der sover hun ca 1 timer til 1,5... så sover hun middagslur fra ca. 12 (12.30) og oftest sover hun 1,5- 2 timer der... Vi vil så prøve at hun ikke får den sene lur hun plejer at få ved en 16 (17) tiden, for hun kan nemlig være svær at putte hvis hun får den...

Hun er startet i DP her i august og det har gjort hun er MEGET træt i løbet af dagen...

Hvor længe sover hun til middagsluren og eftermiddagsluren...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er knap 9 mdr. og de sidste 3-4 uger har hendes rytme været følgende:

6:00-7:00 Står op (det svinger lidt hvad tid hun vågner)

9:00-10:00 Bliver puttet til formiddagslur (ret præcist 3 timer efter hun er stået op). Sover stort set altid 1½ time.

13:30-14:30: Puttes til middagslur og sover 1-2½ time - det er lidt forskelligt.

19:00-20:00: Bliver puttet til natten.

I sjældne tilfælde, hvor hun kun sover ½-1 time tidligt på formiddagen, så får hun også ½-1 time sidst på eftermiddagen, men så har vi altid problemer med at få hende til at putte til natten, så jeg gør alt hvad jeg kan for at undgå det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silje er 7 måneder og her er nærmest ingen rytme...

Hun vågner som regel mellem 6.30-7.30

Så får hun en formiddagslur efter ca 1-1,5 time... Men om hun sover 30 min eller 2 timer er meget forskelligt...

Derefter får hun lure i løbet af dagen som hun trænger til, nogle gange bliver det næsten ikke til noget, men som regel tager hun en god lur kort tid efter frokost...

Om aftenen sover hun som regel mellem 19-20 stykker... Hun vågner så to gange i løbet af natten for at blive ammet...

Så vi har sq ikke meget system her ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

middagsluren er oftest ikke mere end en time, og om eftermiddagen bliver det ofte kun til en halv times tid.... problemet er at hun tit vågner fra eftermiddagsluren og er ked af det og virker slet ikke udhvilet, og så har vi bare en pylrer mås om aftenen.... jeg tænker bare på om jeg bør vække hende fra formiddagsluren efter en time, for at se om hun eventuelt så kan sove længere i løbet af resten af dagen..??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

middagsluren er oftest ikke mere end en time, og om eftermiddagen bliver det ofte kun til en halv times tid.... problemet er at hun tit vågner fra eftermiddagsluren og er ked af det og virker slet ikke udhvilet, og så har vi bare en pylrer mås om aftenen.... jeg tænker bare på om jeg bør vække hende fra formiddagsluren efter en time, for at se om hun eventuelt så kan sove længere i løbet af resten af dagen..??

Sådan gjorde Anna også på et tidspunkt. Hvordan spiser hun før middagsluren? Altså, hvad får hun i vågenperioden før eftermiddagsluren?

For os ændrede det alting, at Anna fik flaske når hun blev puttet til eftermiddagslur - vupti, så sov hun 1½-2½ time i stedet for at vågne ked af det efter 40min. Kunne det måske være en mulighed?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan gjorde Anna også på et tidspunkt. Hvordan spiser hun før middagsluren? Altså, hvad får hun i vågenperioden før eftermiddagsluren?

For os ændrede det alting, at Anna fik flaske når hun blev puttet til eftermiddagslur - vupti, så sov hun 1½-2½ time i stedet for at vågne ked af det efter 40min. Kunne det måske være en mulighed?

det kunne godt være en mulighed.... imellem formiddagsluren og middagsluren får hun rugbrød og frugt, og så en lille flaske på 120 inden hun kommer ud og sove til middag.... om eftermiddagen plejer jeg at gi hende en yoghurt eller lidt frugt.... men det kunne da godt være at jeg skulle supplere det med en flaske også.... for tænker også om det simpelthen er sult der gør at hun vågner og er så ked af det.... så kommer hun godt nok til at få tre flasker i døgnet, men det gør vel ikke noget....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det kunne godt være en mulighed.... imellem formiddagsluren og middagsluren får hun rugbrød og frugt, og så en lille flaske på 120 inden hun kommer ud og sove til middag.... om eftermiddagen plejer jeg at gi hende en yoghurt eller lidt frugt.... men det kunne da godt være at jeg skulle supplere det med en flaske også.... for tænker også om det simpelthen er sult der gør at hun vågner og er så ked af det.... så kommer hun godt nok til at få tre flasker i døgnet, men det gør vel ikke noget....

Nu er jeg forvirret? Giver du hende flaske inden lur nr. 1 eller 2? Jeg har forstået det sådan, at du gerne vil have en længere lur nr. 2, så du kan undvære nr. 3? :unsure

Under alle omstændigheder, ville jeg i hvert fald aldrig vække hende! Jeg ser nu, at hendes første lur ligger allerede 8:30... Så tror jeg altså ikke du skal lave om på det - Anna havde også en lang periode med 3 lure om dagen, hvor morgenluren var den længste :) Så var det først, da hun behøvede den første lur senere, at hun kunne nøjes med 2 lure om dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det kunne godt være en mulighed.... imellem formiddagsluren og middagsluren får hun rugbrød og frugt, og så en lille flaske på 120 inden hun kommer ud og sove til middag.... om eftermiddagen plejer jeg at gi hende en yoghurt eller lidt frugt.... men det kunne da godt være at jeg skulle supplere det med en flaske også.... for tænker også om det simpelthen er sult der gør at hun vågner og er så ked af det.... så kommer hun godt nok til at få tre flasker i døgnet, men det gør vel ikke noget....

Johan får 5 flasker i døgnet, men han får også kun mos/grød til formiddag og aften..

Jeg ville give flaske før luren, så hun ihvertfald ikke vågner fordi hun er sulten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det kunne godt være en mulighed.... imellem formiddagsluren og middagsluren får hun rugbrød og frugt, og så en lille flaske på 120 inden hun kommer ud og sove til middag.... om eftermiddagen plejer jeg at gi hende en yoghurt eller lidt frugt.... men det kunne da godt være at jeg skulle supplere det med en flaske også.... for tænker også om det simpelthen er sult der gør at hun vågner og er så ked af det.... så kommer hun godt nok til at få tre flasker i døgnet, men det gør vel ikke noget....

Anna er næsten 9 måneder og får altså oftest også 3 flasker i døgnet: før eftermiddagsluren, ved putning og en nat/tidlig morgen-flaske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg forvirret? Giver du hende flaske inden lur nr. 1 eller 2? Jeg har forstået det sådan, at du gerne vil have en længere lur nr. 2, så du kan undvære nr. 3? :unsure

Under alle omstændigheder, ville jeg i hvert fald aldrig vække hende! Jeg ser nu, at hendes første lur ligger allerede 8:30... Så tror jeg altså ikke du skal lave om på det - Anna havde også en lang periode med 3 lure om dagen, hvor morgenluren var den længste :) Så var det først, da hun behøvede den første lur senere, at hun kunne nøjes med 2 lure om dagen :)

hehe, måske jeg ikke fik udtrykket mig helt klart.... nej, lige nu tror jeg også under alle omstændigheder ikke at vi kan undvære lur nr 3.... jeg gir hende en flaske inden lur nr 2, altså hendes middagslur.... vores problem er at hun ofte vågner fra lur nr 3 efter bare en halv time og er rigtig ked af det og sur.... men altså, jeg tror jeg vil forsøge at gi hende lidt mere at spise om eftermiddagen, måske en portion grød eller noget, inden hun bliver puttet ti´l eftermiddagslur.... jeg vil altså heller ikke vække hende fra nogen af hende lure, det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til....

tak for hjælpen allesammen.... :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hehe, måske jeg ikke fik udtrykket mig helt klart.... nej, lige nu tror jeg også under alle omstændigheder ikke at vi kan undvære lur nr 3.... jeg gir hende en flaske inden lur nr 2, altså hendes middagslur.... vores problem er at hun ofte vågner fra lur nr 3 efter bare en halv time og er rigtig ked af det og sur.... men altså, jeg tror jeg vil forsøge at gi hende lidt mere at spise om eftermiddagen, måske en portion grød eller noget, inden hun bliver puttet ti´l eftermiddagslur.... jeg vil altså heller ikke vække hende fra nogen af hende lure, det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til....

tak for hjælpen allesammen.... :loveshower

Det er meget normalt, at den sidste lur kun er på 30min - det skal jo bare lige være et nap, så de kan klare den indtil putning :) Prøv med lidt grød eller brød og lidt frugt om eftermiddagen inden den sidste lur :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER