Babyklar89

Er vi økonomisk parate?

12 indlæg i dette emne

Hej allesammen :-)

Min kæreste og jeg har lyst til at få en lille :bed

Planlægningsmæssigt og økonomisk kunne betingelserne dog blive bedre hvis vi venter, da vi begge er på SU og har hhv. 1,5 og 2 år igen af uddannelserne.

Det kræver dog at vi begge får job efter endt uddannelse, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen garanti for i disse tider.

Vi overvejer derfor at gå igang alligevel ca. 8 måneder inden jeg er færdig med min uddannelse, så jeg kan nå at komme på dagpenge, hvis vi er så heldige at der er "gevinst". Det meste af mine bekymringer går dog på de økonomiske aspekter.

Jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer på dette område - Har I også haft økonomiske bekymringer eller løser tingene sig?

- Og er der eventuelt nogle af Jer som ved om det er mere økonomisk fordelagtigt, at få et barn under uddannelse eller imens man er på dagpenge?

Jeg glæder mig til at høre nærmere :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror tingene løser sig uanset hvad. Hvis man er økonomisk ansvarlig på SU, kan jeg ikke se hvorfor det ikke kan lade sig gøre? Vi startede på PB da jeg var under uddannelse, og siden er jeg så kommet i fast arbejde. Sådan går det når man ikke bare kan få børn <_< og jeg er da egentlig glad for at jeg er færdig med uddannelse når engang vi får et barn. Og på den anden side er jeg glad for vi fik i gang da vi gjorde, da vi måske først nu, ville have opdaget at det ikke var så nemt.

Så jeg vil synes at så længe man er økonomisk ansvarlig og kan presse en baby i budgettet, så go for it!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super at I har de overvejelser. Jeg kan godt forstå, at I vil være forældre og synes det er alletiders, at I også tænker økonomi i den forbindelse.

Der er vel ikke så meget andet at gøre, end at lave et par budgetter. Har I et allerede nu - altså for jeres nuværende situation? Ellers så få lavet et, som I så har som udgangspunkt.

Derfra kan I undersøge, hvad I vil have i værst tænkelige tilfælde, når en evt. guldklump ankommer. Er I i a-kasse, og hvor meget får I så i dagpenge, hvis I ikke får job?

Kan I blive boende, hvor I bor nu, eller skal I sætte flere penge af til husleje? Hvad koster daginstitution? Kan I få andre tilskud fra det offentlige end dagpenge?

Kan I arve ting til baby, eller skal I have sparet op til alle nødvendighederne?

Hvor meget har I brug for i rådighedsbeløb? Fordelen ved, at I er på SU nu, er, at I er vant til at leve for få penge (går jeg ud fra), og hvis I har det fint med det, er der jo ikke noget i vejen for, at I også kan leve for færre penge end gennemsnittet, hvis der kommer et barn. Husk bare på at et barn koster - om man vil det eller ej. Der bør sættes ekstra penge af til det i husholdningsbudgettet.

Jeg tror bestemt ikke det er urealistisk at få det til at hænge sammen økonomisk, men jeg tror helt bestemt på, at det er en stor fordel at være forberedt.

Det KAN jo også være, at man finder ud af, at det simpelthen ikke hænger sammen, men så ved man i det mindste, at det ser meget bedre ud, når en af jer er i job, og så slipper I for en masse ekstra bekymringer ved "bare" at vente lidt.

Held og lykke:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste er på SU og jeg er på dagpenge :) Vi får umiddelbart økonomien til at hænge fint sammen :)

Allerede nu, sætter vi de penge til side som vi kommer til at betale når hun begynder i dagpleje, så vi ikke vænner os til at have flere penge :) Håber selvfølgelig jeg får et job, men gør jeg ikke skal vi jo leve for det vi gør nu, selvom der kommer den ekstra udgift til dagpleje :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaaltså vi er også studerende, mig på SU, min mand på elevløn -som jo er noget bedre, men tilgengæld ejer vi en bil og sidder for 6000 i husleje alene! Vores baby var ret så uplanlagt, og vi var i syv sind om abort var det mest ansvarlige i vores situation.. Men gudskelov blev vi enige om at vi godt kan klare det! Idag sidder vi med alt udstyr købt (meget af det brugt, og noget har vi været heldige at få) en solid madplan for de næste måneder, -så vi ikke handler for mere end vi kan! og sågar en opsparing (godt nok en lille en men det er et ret nyt og voksent tiltag fra vores side)..

Såååå jeg vil sige, at man får det til at virke, går på kompromis med sig selv (mor her har ikke shoppet tøj eller sko siden april -hvor jeg købte ventetøj).. :blink

Ved godt at babyen ikke er kommet endnu, -men gudskelov koster det ikke heeelt vildt meget før han/hun skal i instituion.. Det skal lige nævnes at jeg har valgt løsningen med stofbleer, som jo er en lidt stor udgift til at starte med, men tilgengæld skal vi ikke købe bleer i dyre domme hver måned! Og så længe man kan overleve at ens barn går i HogM tøj frem for Molo og Katvig (eller sågar brugt tøj)

Institutions-tiden kan godt bekymre mig lidt, men jeg er sikker på at det nok skal komme til at lykkes også, (staten giver tilskud alt efter hvad moderen og faderens indkomster er!)

Jeg vil også lige nævne! At det er fantastisk at være gravid når man læser, -det må simpelthen være sååå hårdt at have et fuldtidsjob! Jeg har haft muligheden for at tage middagslure en gang i mellem, når behovet meldte sig, der er bedre tid til alle læge/jordemoder aftalerne, fordi man bedre kan tilrettelægge sin tid selv!

Derudover forventer jeg også at der er lidt mere overskud til babyen når man begynder i skole igen, end hvis man havde fuldtidsjob, om ikke andet er der mere ferie-tid!!

Held og lykke, uanset hvornår i går igang!! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rent økonomisk er man mere presset.. men hold da ferie, hvor nyder min kæreste at tage hjemme fra kl 7.50 om morgen, og komme hjem kl 14 ;) Han har SÅ meget ekstra tid til Camille. Selvfølgelig er der lektier osv, men det kan han jo tilpasse og lave fx når hun sover :)

Udover det, så får han et økonomisk boost, da han kan få noget ekstra SU i 6 måneder fordi han er blevet far :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej allesammen :-)

Min kæreste og jeg har lyst til at få en lille :bed

Planlægningsmæssigt og økonomisk kunne betingelserne dog blive bedre hvis vi venter, da vi begge er på SU og har hhv. 1,5 og 2 år igen af uddannelserne.

Det kræver dog at vi begge får job efter endt uddannelse, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen garanti for i disse tider.

Vi overvejer derfor at gå igang alligevel ca. 8 måneder inden jeg er færdig med min uddannelse, så jeg kan nå at komme på dagpenge, hvis vi er så heldige at der er "gevinst". Det meste af mine bekymringer går dog på de økonomiske aspekter.

Jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer på dette område - Har I også haft økonomiske bekymringer eller løser tingene sig?

- Og er der eventuelt nogle af Jer som ved om det er mere økonomisk fordelagtigt, at få et barn under uddannelse eller imens man er på dagpenge?

Jeg glæder mig til at høre nærmere :glad

Jeg har væet på dagpenge hele min første barsel og kommer det også med nr. 2 - lige om lidt :rolleyes Dette skyldes at jeg blev afskediet kort før jeg fandt ud af at jeg ventede Frederik. Min jobsituation spillede derfor en stor rolle for hvor hurtigt vi ville igang med nr. 2, da jeg gerne vil ud på jobmarkedet igen asap, men som vi alle ved, så ser en evt. arbejdsgiver på hvor mange børn vi kvinder i den fødedygtigealder har! Så hvorfor ikke få de to første og så lade en arbejdsgiver være i troen om, at det er dem man vil have og de så slipper for en barsel... :whistling

Du får mere udbetalt på dagpenge end ved en SU, så på det punkt vil det være mere fordelagtigt at vente til du kunne komme på dagpenge.

Stort set alle de ting I kommer til at skulle have til sådanne en lille størrelse kan købes brugt på dba.dk, degulesider.dk, trendsale.dk m.fl. til rimelige priser :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak, for alle jeres brugbare svar og råd! Det er super dejligt at der allerede er kommet så meget respons :kram

Som udgangspunkt kan vi god blive i den lejlighed vi har nu,vi vil dog rigtig gerne have en bil, da vi bor en times kørsel fra vores familier, så vi har friheden til at besøge dem, så de kan være en del af det hele.

Vi har indtil videre klaret os med vores SU med dertihørende studiejobs ved siden af og har en beskeden opsparing som kan række til flere af de store poster såsom barnevogn, pudslebord m.m. Vi har således ikke nogen gæld på nuværende tidspunkt.

Vi vil dog være nødsaget til at låne pengene til en bil som vi først vil kunne afbetale med fuld styrke når vi har fået jobs. Det kunne bare være super rart med den frihed, da det vil gøre en stor forskel for os! Har i nogle erfaringer på dette område?

Mht. til daginstitution er det så ikke noget med at man kan få en friplads?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge studerende og har en søn på 1 år. Vi får begge forhøjet SU (ca. 2600 kr. mere om måneden HVER), fordi vi er to forsørgere på SU :)

Man får ikke direkte friplads i institution. Man skriver sin årsindtægt og så bliver prisen beregnet. Vi betaler fx 1000 kr. pr. md. for vuggestue (normalpris 3500 kr.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvad jeres ønsker er til bil, men min mand købte en gang en Suzuki Swift fra ny, og lånte til den gennem forhandleren, og havde således lånet ved nordea finans. Senere fik han dog flyttet lånet over i sin egen bank, og lagt sammen med noget forbrugsgæld.. Og det var markan billigere for ham. Så mit råd er: lån gennem jeres bank. Og køb ikke helt ny bil. Bilens værdi falder så meget så snart man kører fra forhandleren. Man kan virkelig få meget god bil brugt! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak, for alle jeres brugbare svar og råd! Det er super dejligt at der allerede er kommet så meget respons :kram

Som udgangspunkt kan vi god blive i den lejlighed vi har nu,vi vil dog rigtig gerne have en bil, da vi bor en times kørsel fra vores familier, så vi har friheden til at besøge dem, så de kan være en del af det hele.

Vi har indtil videre klaret os med vores SU med dertihørende studiejobs ved siden af og har en beskeden opsparing som kan række til flere af de store poster såsom barnevogn, pudslebord m.m. Vi har således ikke nogen gæld på nuværende tidspunkt.

Vi vil dog være nødsaget til at låne pengene til en bil som vi først vil kunne afbetale med fuld styrke når vi har fået jobs. Det kunne bare være super rart med den frihed, da det vil gøre en stor forskel for os! Har i nogle erfaringer på dette område?

Mht. til daginstitution er det så ikke noget med at man kan få en friplads?

Min erfaring er, at biler er en overraskende stor post på budgettet. F.eks. kan udgifterne til bil ofte forhindre unge familier i at købe hus. Husk at tage højde for lån, forsikring, vægtafgift, falck, service og reparationer. Og benzin! Det løber i hvert fald op, men om det kan hænge sammen eller ej, kommer jo helt an på jeres samlede økonomi. Jeg kan høre at det har en stor prioritet hos jer, og det er jo lige præcis det, I skal gøre op med jer selv. Er det så vigtigt for jer med bilen, at I forsat vil leve med det rådighedsbeløb, som I er vant til fra SU'en, eller er I ved at være dér, hvor det også vil være rart med lidt ekstra råderum i hverdagen?

Det lyder som om I har været snusfornuftige op til nu med jeres økonomi og det er stærkt. I vil i hvert fald stå stærkere ift. at låne penge, når I ikke har anden gæld osv. Ellers kan I vente med at købe bilen til I er i job, for så vil I kunne præsentere et helt andet budget, som sammenholdt med jeres historik formentlig vil vise, at I har råd til at have bil også.

Engang kunne man godt låne penge med det udgangspunkt, at man kunne betale mere af, når man fik et job. Jeg er ikke sikker på, at den går i dag. Scenariet kan jo komme til at se helt modsat ud end for få år siden: I får ikke job og dagpengeperioden udløber. Så er der slet ingen indtægt + I har en bil, som I har større gæld i end den er værd. Det i sig selv er grunden til at billån er så dyre i ydelse - fordi at afviklingsperioden skal svare til bilens værdi.

(F.eks. kan et hus betales af over 30 år, fordi det holder værdien, mens en bil skal betales af over 3-8 år, fordi at den meget hurtigt mister værdien. Ellers står man bare med håret i postkassen, når den skal skiftes ud).

Håber det kan bruges, og igen held og lykke:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om nogen (i Danmark) der gik på gaden med baby i armene, så selvfølgelig løser det sig ;)

Men det er jo et spørgsmål om forventninger og "krav".

Vil man have en babygarderobe fyldt med Ralph Lauren, Burberry og andre dyre mærker, eller er man tilfreds med brugt h&m tøj?

Vil man have den nyeste dyreste Silvercross eller Odder barnevogn, eller kan en brugt vogn også gøre det?

Vil man have voksi eller "bare" bruge en dyne?

Osv. - Pointen er at babybudgetter er meget forskellige. Mit bedste råd er at I kigger grundigt på priser og prøver at fornemme hvordan jeres babybudget kunne se ud (evt. et realistisk budget og et drømme-budget ;))

Jeg tænker at det "selvfølgelig" er økonomisk bedre at være forælder på dagpenge end på su, for man får vel altid flere penge ind på dagpenge? :unsure Men dermed ikke sagt, at man ikke kan få en baby mens man er på su.

Jeg er selv på su, og det er ikke noget problem for os. :) Jeg er dog MEGET glad for at min mand IKKE er på su, men har LØN, for ellers skulle vi gå på kompromis med en masse ting, som jeg ikke har lyst til at gå på kompromis med. F.eks. ville jeg meget gerne have den nyeste dyreste barnevogn :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER