Maybe

Blefri baby

9 indlæg i dette emne

det her lyder jo næsten for godt til at være sandt synes jeg, men kan det lykkes, så fedt nok. MEN hvad så når de skal passes? dagplejemoren eller personalet i vuggestuen kan jo ikke have et 110% øje på hvert barn hele tiden.

og jeg tænker hvis barnet ikke er vant til bleen om det så ikke kan give problemer? og hvad med om natten? man kan vel ikke hører en trutmund?

http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarhus/2012/08/24/091031.htm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også læst om på et andet forum (min-mave.dk). Jeg spurgte ind til det og hun sendte mig denne PM med forklaringen på det:

Hej Mette

EC står for Ellumination Communication.

EC handler i bund og grund (for mig) om at lytte til mit barns signaler og bevare hendes refleks for at kunne mærke at hun skal af med noget. EC handler ikke om at hun skal være renlig som 1 år men netop det at bevare hendes kunnen i forhold til at mærke når hun skal af med noget.

Jeg har siden Siff var 2 dage gammel holdt hende over potten og sagt "tis tis prut prut". I starten var det når jeg så det kom og inden længe så forbandt hun tingene sådan at hun giver slip når jeg siger ordene til hende. Jeg er vildt imponeret om at det virkelig lader sig gøre. Jeg brugte det nemlig også til min søn fra 2004, men slet ikke med samme effekt.

De tidspunkter jeg nemmest fangede hende på i starten var når hun vågnene eller under amning, men nu giver hun mange gange selv besked med lyde. Næste ting jeg vil prøve at lære hende er "tegn til tale". Jeg kan nemlig nogle få basale tegn for bus, bil, tis, ja, nej, mad, mæt, træt - og jeg synes det er facinerende at børnene kan lære tegnene inden de kan tale :-)

I dag har jeg fx. "kun" brugt 3 stofbleer/blebukser, hvor jeg andre dag kan bruge 5-8 alt afhængigt af hvor meget hun tisser. Afføring har jeg ikke haft i bleindlæggene de sidste 3 uger.

Dette var lige kort, men spørg endelig igen, hvis du vil vide mere.

Rigtig god aften.

Så hendes barn er altså ikke 100 % blefri, men hun sparer da en del på bleer alligevel. I hendes tilfælde har hendes datter jo så stadig ble på for en sikkerheds skyld, så jeg tænker at hvis man har det er det jo intet problem at få dem passet.

Ved godt nok ikke lige hvad de gør om natten.. men synes det er meget interessant. Og jeg kunne måske godt finde på at kaste mig ud i dette forsøg ved mit næste barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er hellere ikke i tvivl om at børne / babyer kan give tegn, og har også hørt om babysprog og tror bestemt også på det, men de fik hurtigt det til at lyde som om bleen var ikke eksisteren

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det lyder sådan i artiklen... og det er nogle babyer måske også? :help jeg ved ikke så meget om det, så aner det faktisk ikke.

Jeg tror bare at jeg selv alligevel ville give ble på for en sikkerheds skyld. Tvivler på at der ikke sker uheld i ny og næ.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det lyder sådan i artiklen... og det er nogle babyer måske også? :help jeg ved ikke så meget om det, så aner det faktisk ikke.

Jeg tror bare at jeg selv alligevel ville give ble på for en sikkerheds skyld. Tvivler på at der ikke sker uheld i ny og næ.

lige min tanke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det her lyder jo næsten for godt til at være sandt synes jeg, men kan det lykkes, så fedt nok. MEN hvad så når de skal passes? dagplejemoren eller personalet i vuggestuen kan jo ikke have et 110% øje på hvert barn hele tiden.

og jeg tænker hvis barnet ikke er vant til bleen om det så ikke kan give problemer? og hvad med om natten? man kan vel ikke hører en trutmund?

http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarhus/2012/08/24/091031.htm

Jeg synes det er meget underligt. Og som min kæreste sagde: jeg vil ti gange hellere skifte en lorte ble end at skulle være opmærksom hele tiden på om hun har gang i at lave noget. Vi kan i hvert fald ikke altid aflæse vores datter. Jo når hun laver men godt nok ikke når hun tisser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor interessant :) HELT ærligt, så tror jeg ikke, at jeg har/havde overskud til at praktisere det, men det kunne da være sejt, hvis man havde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er meget underligt. Og som min kæreste sagde: jeg vil ti gange hellere skifte en lorte ble end at skulle være opmærksom hele tiden på om hun har gang i at lave noget. Vi kan i hvert fald ikke altid aflæse vores datter. Jo når hun laver men godt nok ikke når hun tisser.

Hvis man ikke holder det ved lige helt fra nyfødt så giver de jo heller ikke nogle signaler :) når de små ikke får nogen respons på deres signaler holder de jo op med at bruge dem. Og så kunne man også indlære nogle signaler til dem, som de så forbinder med at skulle tisse eleer prutte, sådan som hun forklarer det med hendes datter i den PM jeg har kopieret i rødt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gad vide, hvordan man så praktiserer det der om natten? Der tisser og prutter de jo også... Går det så ikke i vasken, hvis de ikke får respons på deres signaler der? :unsure Og lige meget, hvor meget super-mor man er, så tror jeg altså ikke på, at man kan stoppe med at sove og bare kigge på sit barn 24/7 :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER