Guest

Fødselshjælper liste

15 indlæg i dette emne

Jeg er lige blevet opfordret til at ligge den her liste ind igen og eftersom jeg brugte rigtig lang tid på at lave den så vil jeg hellere end gerne dele den med nogle flere:

Fødselshjælper seddel

Før fødslen:

• pak taske med rent tøj, læsestof og toilet sager

• lig plastik pose og tæppe i bilen

• hent contraction counter app til mobilen

• kod nummeret til fødegangen ind på telefonen 78434762

• Oplad kamera og video optager

• Få fat i autostolen og sæt den i bilen

Når fødslen går i gang:

• tag det roligt, der kan gå flere timer

• pak video, kamera oplader og mobil

• put tasker i bilen

• lig plastik og tæppe over sædet

• sørg for kattene: mad, vand og kattebakke

• bliv derefter hos mig

• sørg for at hvile og spise

• sørg for at jeg får mad og væske hvis jeg ikke selv tænker på det

• massér, nus, find varmepuden mod smerter

• tag tid på veer

• spørg om der er noget jeg har brug for

• Lyt til mig

• Pak dine briller

• Vær klog og tag din ring af herhjemme. (så bliver fingrene ikke klemt og ringen bliver ikke væk)

Godt at vide:

• Det er vigtigt jeg slapper af og bliver lidt distraheret fx med en film.

• Gå ikke fra mig og fortæl hvor du går hen hvis du går nogen steder.

• bliv ved med at være positiv og opmuntrende, sådan her skal JEG tænke:

o hver gang jeg har haft en ve er der en mindre jeg skal igennem

o kroppen skal arbejde og det skal gøre ondt

o Fidusen er snart ude ved os

o Der er lige så mange pauser som der er veer

o Fokuser på det positive – giv slip og giv lov – kroppen er skabt til det, jeg skal ”bare” gennem smerten.

o Vejrtrækningen hjælper

o Jeg kan godt og jeg er pisse dygtig til det! Lige meget hvor lidt jeg tror på mig selv så er det sådan det er!!!

• Sig jeg skal trække vejret hvis jeg har problemer med det.

• Vis ikke hvis du bliver bange

• Normalt skal der 3-5 minutter mellem hver ve (ve start til ve start) over flere timer før man er i ”aktiv fødsel” – men alt med forbehold – vi ringer hvis vi bliver i tvivl.

• Jeg er ikke sur på dig, hvis jeg bider lidt af dig er det pga smerter og at min grænse for hvad jeg kan rumme er nået. Jeg tænker ikke over hvordan jeg får tingene sagt, de kommer ud som de kommer ud fordi det er hurtigt og kræver meget lidt tanke virksomhed. Hvis jeg bliver en kælling så hjælp mig tilbage på sporet ved at være sød og fornuftig og tale pænt tilbage. Spørg fx pænt hvad jeg så har brug for. (jeg håber ikke jeg bliver en kælling, det vil jeg helst ikke)

På vej til sygehuset:

Jeg er på nuværende tidspunkt meget meget ramt af smerter og tænker virkelig ikke på andet end at jeg skal igennem det her, derfor er det vigtigt du er meget meget praktisk!

• Parker TÆT på indgangen, sæt mig af om nødvendigt og find en p-plads bagefter.

• Sørg for at tasken til fødslen er med på fødegangen(jeg siger hvad det er for en når jeg ved det)

På sygehuset:

• Du skal give dit cpr nummer det mangler de

• Sørg for at sætte musik på (hvis det kan nås)

• Tag billeder

• Det du har brug for at vide (men som jeg nok selv skal give udtryk for hvis det er) er:

o Jeg ønsker naturlig smertelindring

o Jeg vil godt ned i karet hvis jeg kan nå det

o Jeg vil gerne have akupunktur

o Jeg er HUNDERÆD for kejsersnit – det er vigtigt de ved det.

o Jeg er bange for epidural så hvis de foreslår det skal de virkelig mene der ikke er en anden vej udenom.

o Jeg vil gerne have hende op på min mave med det samme.

• HUSK at spise

• Hvis du har brug for en pause så sig det til mig så jeg ved hvor du går hen og sørg for at der er en ved mig.

• Jeg kan få brug for læbepomade til tørre læber, jeg viser hvor den er når jeg ved det.

• Du kan sørge for en kold klud til panden, tørre sved af min pande, fjern håret fra mit ansigt og holde mig i hånden. Vær rolig!

Hvis der sker komplikationer (Det gør der ikke BASTA):

• Med hende: så find ud af om jeg har brug for dig ellers så følg efter hende – hun skal ikke være alene.

• Med mig så jeg ikke kan tage mig af hende (fx kejsersnit): så lig hende ind på din mave så hun har det varmt og trygt og føler hun ikke er alene. Jeg vil have hende så SNART jeg kan!

• Lige meget hvad vil jeg at vi er sammen alle sammen HURTIGST muligt det er vigtigt for mig.

• Hvis jeg skal i Narkose er det vigtigt at du ikke kontakter nogen før jeg er vågen og KLAR!!!

Det var på opfordring fra min mand, der gerne ville have noget KONKRET at forholde sig til, jeg lavede den. Så jeg har prøvet på at sætte mig ind i hvad jeg TROR jeg har brug for (og jeg mener TROR - for jeg ved jo reelt set ikke hvad jeg egentlig har brug for når tiden kommer) . I kan bruge den som den er, omskrive den eller bare bruge den til at snakke ud fra!!!

Min mand fik den jo så i hånden og har læst den og han er blevet meget mere rolig omkring fødslen nu - han ved vist ikke engang hvor den ligger længere :D

Jeg har skrevet ALT tænkeligt ned jeg kunne komme i tanke om, så du kan bare sortere det fra der ikke lige passer til dig (fx det med kattene :lol )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jubii..... Simpelthen sådan et godt redskab at have med..... Den burde næsten være en del af alle de foldere man får hos jormoderen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, nu er jeg jo ikke engang gravid, så der er længe til jeg får brug for den.. Men det er virkelig en god liste!! Så håndgribeligt og til at forholde sig til :super :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er bare så PISSE god Majs!!!! Tuuuuuusind tak fordi du deler den.. :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv om du har lavet en liste, så sørg for at du og din partner har snakket tingene godt igennem, også så han til personalet kan sige hvad du vil og ikke vil og hvorfor, hvis du når dertil hvor du ikke magter det.

Vær afklaret begge to så i ikke lader jer spise af, med flosler fra hospitalet.

Med hensyn til epidural så ligger de den typisk i en ve, også mærker du intet, jeg endte med at bede om en, trods skrækken for den, og da han havde lagt den var jeg overrasket havde ikke mærket det og spurgte var det det - så hvis fødselen trækker ud og du begynder at blive træt, synes jeg helt sikkert du skal overveje smertestillende, med epidural kan de justere mængden, således at det blot tager toppen af smerterne.

Nu bliver jeg nok upopulær, men en fødsel er også hård for vores mænd, de føler sig ofte magteløse mv. så selv om det er os der føler vi er "i helvede" så kan det også være slemt for vores partner, så få også talt med denne inden fødselen om hvad de forventer og ønsker - og accepter at også de har behov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige blevet opfordret til at ligge den her liste ind igen og eftersom jeg brugte rigtig lang tid på at lave den så vil jeg hellere end gerne dele den med nogle flere:

Fødselshjælper seddel

Før fødslen:

• pak taske med rent tøj, læsestof og toilet sager

• lig plastik pose og tæppe i bilen

• hent contraction counter app til mobilen

• kod nummeret til fødegangen ind på telefonen 78434762

• Oplad kamera og video optager

• Få fat i autostolen og sæt den i bilen

Når fødslen går i gang:

• tag det roligt, der kan gå flere timer

• pak video, kamera oplader og mobil

• put tasker i bilen

• lig plastik og tæppe over sædet

• sørg for kattene: mad, vand og kattebakke

• bliv derefter hos mig

• sørg for at hvile og spise

• sørg for at jeg får mad og væske hvis jeg ikke selv tænker på det

• massér, nus, find varmepuden mod smerter

• tag tid på veer

• spørg om der er noget jeg har brug for

• Lyt til mig

• Pak dine briller

• Vær klog og tag din ring af herhjemme. (så bliver fingrene ikke klemt og ringen bliver ikke væk)

Godt at vide:

• Det er vigtigt jeg slapper af og bliver lidt distraheret fx med en film.

• Gå ikke fra mig og fortæl hvor du går hen hvis du går nogen steder.

• bliv ved med at være positiv og opmuntrende, sådan her skal JEG tænke:

o hver gang jeg har haft en ve er der en mindre jeg skal igennem

o kroppen skal arbejde og det skal gøre ondt

o Fidusen er snart ude ved os

o Der er lige så mange pauser som der er veer

o Fokuser på det positive – giv slip og giv lov – kroppen er skabt til det, jeg skal ”bare” gennem smerten.

o Vejrtrækningen hjælper

o Jeg kan godt og jeg er pisse dygtig til det! Lige meget hvor lidt jeg tror på mig selv så er det sådan det er!!!

• Sig jeg skal trække vejret hvis jeg har problemer med det.

• Vis ikke hvis du bliver bange

• Normalt skal der 3-5 minutter mellem hver ve (ve start til ve start) over flere timer før man er i ”aktiv fødsel” – men alt med forbehold – vi ringer hvis vi bliver i tvivl.

• Jeg er ikke sur på dig, hvis jeg bider lidt af dig er det pga smerter og at min grænse for hvad jeg kan rumme er nået. Jeg tænker ikke over hvordan jeg får tingene sagt, de kommer ud som de kommer ud fordi det er hurtigt og kræver meget lidt tanke virksomhed. Hvis jeg bliver en kælling så hjælp mig tilbage på sporet ved at være sød og fornuftig og tale pænt tilbage. Spørg fx pænt hvad jeg så har brug for. (jeg håber ikke jeg bliver en kælling, det vil jeg helst ikke)

På vej til sygehuset:

Jeg er på nuværende tidspunkt meget meget ramt af smerter og tænker virkelig ikke på andet end at jeg skal igennem det her, derfor er det vigtigt du er meget meget praktisk!

• Parker TÆT på indgangen, sæt mig af om nødvendigt og find en p-plads bagefter.

• Sørg for at tasken til fødslen er med på fødegangen(jeg siger hvad det er for en når jeg ved det)

På sygehuset:

• Du skal give dit cpr nummer det mangler de

• Sørg for at sætte musik på (hvis det kan nås)

• Tag billeder

• Det du har brug for at vide (men som jeg nok selv skal give udtryk for hvis det er) er:

o Jeg ønsker naturlig smertelindring

o Jeg vil godt ned i karet hvis jeg kan nå det

o Jeg vil gerne have akupunktur

o Jeg er HUNDERÆD for kejsersnit – det er vigtigt de ved det.

o Jeg er bange for epidural så hvis de foreslår det skal de virkelig mene der ikke er en anden vej udenom.

o Jeg vil gerne have hende op på min mave med det samme.

• HUSK at spise

• Hvis du har brug for en pause så sig det til mig så jeg ved hvor du går hen og sørg for at der er en ved mig.

• Jeg kan få brug for læbepomade til tørre læber, jeg viser hvor den er når jeg ved det.

• Du kan sørge for en kold klud til panden, tørre sved af min pande, fjern håret fra mit ansigt og holde mig i hånden. Vær rolig!

Hvis der sker komplikationer (Det gør der ikke BASTA):

• Med hende: så find ud af om jeg har brug for dig ellers så følg efter hende – hun skal ikke være alene.

• Med mig så jeg ikke kan tage mig af hende (fx kejsersnit): så lig hende ind på din mave så hun har det varmt og trygt og føler hun ikke er alene. Jeg vil have hende så SNART jeg kan!

• Lige meget hvad vil jeg at vi er sammen alle sammen HURTIGST muligt det er vigtigt for mig.

• Hvis jeg skal i Narkose er det vigtigt at du ikke kontakter nogen før jeg er vågen og KLAR!!!

Det var på opfordring fra min mand, der gerne ville have noget KONKRET at forholde sig til, jeg lavede den. Så jeg har prøvet på at sætte mig ind i hvad jeg TROR jeg har brug for (og jeg mener TROR - for jeg ved jo reelt set ikke hvad jeg egentlig har brug for når tiden kommer) . I kan bruge den som den er, omskrive den eller bare bruge den til at snakke ud fra!!!

Min mand fik den jo så i hånden og har læst den og han er blevet meget mere rolig omkring fødslen nu - han ved vist ikke engang hvor den ligger længere :D

Jeg har skrevet ALT tænkeligt ned jeg kunne komme i tanke om, så du kan bare sortere det fra der ikke lige passer til dig (fx det med kattene :lol )

:respekt Det er alt hvad jeg har at sige!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk at den kan bruges :loveshower

Selv om du har lavet en liste, så sørg for at du og din partner har snakket tingene godt igennem, også så han til personalet kan sige hvad du vil og ikke vil og hvorfor, hvis du når dertil hvor du ikke magter det.

Vær afklaret begge to så i ikke lader jer spise af, med flosler fra hospitalet.

Med hensyn til epidural så ligger de den typisk i en ve, også mærker du intet, jeg endte med at bede om en, trods skrækken for den, og da han havde lagt den var jeg overrasket havde ikke mærket det og spurgte var det det - så hvis fødselen trækker ud og du begynder at blive træt, synes jeg helt sikkert du skal overveje smertestillende, med epidural kan de justere mængden, således at det blot tager toppen af smerterne.

Nu bliver jeg nok upopulær, men en fødsel er også hård for vores mænd, de føler sig ofte magteløse mv. så selv om det er os der føler vi er "i helvede" så kan det også være slemt for vores partner, så få også talt med denne inden fødselen om hvad de forventer og ønsker - og accepter at også de har behov.

Jeg er HELT enig! listen kan ikke stå alene. Men skal helst lige snakkes igennem også, vi snakkede om det og så bad manden om listen - det var meget at forholde sig til, og derfor skulle han bruge noget konkret, noget der ikke bare fløj rundt i hovedet på ham! Mht epidural så er jeg blevet lidt mere OK med det - altså HVIS det er nødvendigt jamen så er det jo nødvendigt men det er bestemt ikke plan A.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den liste er simpelthen genial! :respekt

Mit eneste råd er, om det måske kunne være rart at lave en "akut-version" af den? Nu gik det jo ret hurtigt ved min egen fødsel, og min mand havde IKKE tid til at læse min fødselsønskeseddel (han havde så "terpet" den inden, så det var helt ok ;)) selvom den kun var på én a4 side. Min JM nåede at læse den, og det var faktisk vigtigere end at min mand kunne læse den - det var rart at HUN vidste, at jeg f.eks. har let ved at kaste op og ikke ønskede epidural medmindre hun vurderede, at det var bedst for barnet. Og jeg tror ikke, at hun havde fået læst min seddel, hvis den var så lang som din.

Så mit råd ville nok være, at beholde din supergode liste, men samtidig lave én side (MAX!) med de ALLER vigtigste ting. Altså jeg tænker, at hvis det går hurtigt, så er det måske ikke MEGA vigtigt, at din mand f.eks. får sat musik på, og måske er det slet ikke aktuelt at tage tid på veer, finde læbepomade eller at din mand får noget at spise (det nåede ikke at blive akutelt hos os). Tilgengæld vil du måske uanset hvad være glad for, at nogen bliver mindet om, at du er bange for AKS og at du ikke ønsker epidural :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den liste er simpelthen genial! :respekt

Mit eneste råd er, om det måske kunne være rart at lave en "akut-version" af den? Nu gik det jo ret hurtigt ved min egen fødsel, og min mand havde IKKE tid til at læse min fødselsønskeseddel (han havde så "terpet" den inden, så det var helt ok ;)) selvom den kun var på én a4 side. Min JM nåede at læse den, og det var faktisk vigtigere end at min mand kunne læse den - det var rart at HUN vidste, at jeg f.eks. har let ved at kaste op og ikke ønskede epidural medmindre hun vurderede, at det var bedst for barnet. Og jeg tror ikke, at hun havde fået læst min seddel, hvis den var så lang som din.

Så mit råd ville nok være, at beholde din supergode liste, men samtidig lave én side (MAX!) med de ALLER vigtigste ting. Altså jeg tænker, at hvis det går hurtigt, så er det måske ikke MEGA vigtigt, at din mand f.eks. får sat musik på, og måske er det slet ikke aktuelt at tage tid på veer, finde læbepomade eller at din mand får noget at spise (det nåede ikke at blive akutelt hos os). Tilgengæld vil du måske uanset hvad være glad for, at nogen bliver mindet om, at du er bange for AKS og at du ikke ønsker epidural :)

Hæ hæ - den var nu ikke tænkt til jordemoderen - kun til Anders.

Vi har også snakket om at det KUN er en vejledning, dvs at det ikke død og pine mig er sådan det skal være men Anders kan se til det når vi når dér til - om han når at få ringen af herhjemme er nok en mindre detalje, for det vigtigste er jo at vi når på hospitalet i ordentlig tid og at vi får taskerne med. Men altså HVIS der er tid så er det rart at han ved hvad han kan forholde sig til og gøre for mig - på den måde føler han at han KAN gøre noget for mig og ikke bare er tilskuer til mine smerter hvilket er hans største frygt.

mht til fødselsønsker er jeg ikke så besværlig:

o Jeg ønsker naturlig smertelindring

o Jeg vil godt ned i karet hvis jeg kan nå det - og føde dér hvis det kan lade sig gøre.

o Jeg vil gerne have akupunktur

o Jeg er HUNDERÆD for kejsersnit.

o Jeg er bange for epidural så hvis jeg skal have en skal der være en virkelig god grund.

o Jeg vil gerne have hende op på min mave med det samme.

Jeg risikerer jo også en hurtig fødsel så har lavet aftaler med dem om at jeg ringer tidligt og kommer ind til undersøgelse. Så kan man snakke om hvordan og hvorledes og hvilken vej det kan gå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da en super god liste - men jeg undrer mig lidt over, at din mand ska oplyse sit cpr-nr, når i kommer?? Hvad ska de bruge det til - det er da vigtigere at få dit.

Min mand sku ikke oplyse sit - det var kun mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fordi de ikke fik det til det første jordemoder besøg - det er til alle de der praktiske papirer der skal udfyldes og sendes til personregisteret eller hvor det nu sendes hen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fordi de ikke fik det til det første jordemoder besøg - det er til alle de der praktiske papirer der skal udfyldes og sendes til personregisteret eller hvor det nu sendes hen.

Nåh så er jeg med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er bare så god den liste der :respekt jeg havde ikke selv lavet en liste, men bare snakket om det med min mand. Han var nu super god under fødslen og gjorde bare alt det rigtige, så han havde ikke haft brug for en liste, men tror at det for mange mænd vil være utroligt dejligt at få sådan en. Som du selv siger er det meget mere konkret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :balloons for en rigtig god liste, den skal jeg helt sikkert vise min mand når tiden er inde til Prop skal ud :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

wow - det var hvad jeg tænkte da jeg læste den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER