Stbaby

Hjemmebagt rugbrød

15 indlæg i dette emne

Jeg vil gerne til at bage rugbrød selv, men de opskrifter jeg har prøvet (for mange år siden) var ikke gode.

Så hvis der er nogen herinde der ligger inde med en eller flere gode opskrifter på hjemmebagt rugbrød vil jeg blive rigtig glad hvis i vil dele den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg bruger altid denne opskrift:

Du skal have fat i en klat surdej - og vi er vist lidt langt væk fra hinanden, ellers måtte du gerne få! :)

Blandes:

6 dl kogende vand

6 dl koldt vand

2 spsk salt (ikke for saltet)

2 spsk honning

Blandes i ovenstående:

2 dl hørfrø

2 dl knækkede rugkerner

1 dl græskarkerner

1 dl sesamfrø

surdejen

Blandes igen i ovenstående:

5 dl Grahamsmel (eller anden fuldkornsmel)

9 dl Rugmel

Rør det grundigt sammen med en grydeske, eller en røremaskine, hvis du har sådan en.

HUSK - at tage surdej fra til næste gang. Ca 4 spiseskefulde (eller samme mængde som i et lille yoghurtbæger) Opbevares i et glas med låg i køleskabet.

Dejen hældes over i bageformen og glattes på toppen. Denne mængde passer til den store rugbrødsform fra Eva trio. Smør lidt olie over og dæk med husholdningsfilm.

Brødet skal hæve til det når kanten af formen. I følge den originale opskrift tager det 8 timer. Hos mig har det aldrig været mere end 4 - men prøv dig frem.

Når brødet er hævet færdig så "punktér" det med gaffel og rids det derefter med tænderne på gaflen. Ellers kan der nemt komme lufthuller op mod skorpen.

Opvarm ovnen til 250 grader og bag brødet i 10 minutter. Skru ned til 175 grader og bag yderligere 1½ time.

Når det er færdigt tages det ud af formen med det samme og afkøler på en rist. Når det er helt koldt lægges det i køleskabet i en plastikpose til næste dag, og så er det parat til at blive spist :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en rigtig god opskrift som vi altid bager efter. Det eneste det lige kræver til opstart er at du får lavet dig en surdej men så snart du har lavet den første gang har du til fremtiden. Du kan søge surdej opskrifter på nettet :-)

det tager 10 min at lave dejen.

Vi kan idag ikke spise alm rugbrød. Det er alt for kedeligt.

Opskrift

7,5 dl lunkent vand (kog eller tilsæt koldt)

300 g Knækkede eller skårne rugkerner

300 g rugmel

Blandes godt med surdej

Tag 1 dl af ovenstående dej fra og bland med 1 dl hvedemel og 1 dl vand = surdej til næste bagning. Blandes i lille beholder som sættes i køleskabet.

Tilsæt nu til dejen :

1 dl hørfrø

1,5 dl solsikkekerner

1 spsk salt

1 spsk honning

Rør det godt sammen

Tilsæt nu 300 g hvedemel - husk at røre hvedemelen godt ind i dejen så der ikke kommer klumper i!

Hældes/puttes i form og står tildækket (feks med spækbræt over) i 6-7 timer. Bages i 75 min ved 200 grader. Skal stå

Tættest på bunden af ovnen. Ovnen skal varme for oven og for neden - ikke varmluft.

God fornøjelse :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når i bruger rugkerner skal de så ikke koges op eller sættes i blød inden brug?

Det har jeg altid gjort når jeg har brugt det i boller (synes det står på posen, men er ikke sikker da jeg ikke har noget i huset pt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når i bruger rugkerner skal de så ikke koges op eller sættes i blød inden brug?

Det har jeg altid gjort når jeg har brugt det i boller (synes det står på posen, men er ikke sikker da jeg ikke har noget i huset pt)

Nej det er ikke nødvendigt med de skårne rugkerner. Vi har aldrig gjort det og synes det giver lidt ekstra til brødet. Det bliver ikke hårdt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Little Miss - jeg bruger også bare rugkernerne, som de er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok - det må prøves :)

Var bare bange for at de blev for hårde og der skulle ryge en tand dry.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg aldrig lavet rugbrød før, så ved absolut intet om det. Men hvad menes der med at "når du først har lavet surdej, har du til fremtiden" ????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg aldrig lavet rugbrød før, så ved absolut intet om det. Men hvad menes der med at "når du først har lavet surdej, har du til fremtiden" ????

Der menes at du "genbruger" den. Som du kan se i opskriften putter man surdejen i (surdej=hævemiddel/gær) dejen på det nye rugbrød. Derefter tager man en del af dejen og tilføjer nyt mel+vand. Dvs du vil hele tiden have en ny surdej du kan bruge til næste omgang rugbrød.

Surdej er som jeg skriver hævemiddel lige som gær (bare bedre). Dvs det er levende organismer. Hvis du laver rugbrød eks hver 2 uge skal du lige tjekke surdejen om den stadig er "levende". Det gøres ved bare at røre rundt i den. Kommer der bobler er den stadig levende. Men evt giv den lidt rugmel og lidt vand for at holde den ekstra go :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid kan sådan en surdej holde sig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid kan sådan en surdej holde sig?

Som skrevet overfor kan man holde den i live. Men vi har max haft den stående 3 uger før vi har lavet nyt brød

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som skrevet overfor kan man holde den i live. Men vi har max haft den stående 3 uger før vi har lavet nyt brød

Ok, tak for info :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder måske lidt besværligt men det er det på ingen måde når først du er igang.

Det er det hele værd :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu aldrig tilføjet mere vand og mel til min surdej.. Jeg bruger den bare, som den er.

Engang stod vores en måned, og der tog det længere tid for brødet at hæve, men ellers var det helt fint. Jeg tænker den er ok, så længe den ikke er muggen ;)

Min mor siger, at man bare kan fryse surdejen, hvis man ikke bager så tit. Det har aldrig selv gjort, men hun har gjort det masser af gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu aldrig tilføjet mere vand og mel til min surdej.. Jeg bruger den bare, som den er.

Engang stod vores en måned, og der tog det længere tid for brødet at hæve, men ellers var det helt fint. Jeg tænker den er ok, så længe den ikke er muggen ;)

Min mor siger, at man bare kan fryse surdejen, hvis man ikke bager så tit. Det har aldrig selv gjort, men hun har gjort det masser af gange.

Hvis man ikke holder surdejen i live vil den på et tidspunkt dø. Lidt ligesom når gær og andet bliver for gammelt. Men det er bare at røre lidt rundt i den og se efter bobler :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER