Solvej99

1 år og slut med MME?

17 indlæg i dette emne

SP sagde at jeg ikke længere behøver at give MME, når Theo er fyldt 1 år. Jeg er derfor begyndt at trappe det lidt ned, så det ikke stopper brat fra den ene dag til den anden.

Men hvad gør/gjorde I om aftenen? Får de så ikke noget at spise fra aftensmad til sengetid?

Jeg kan da også godt blive lidt bekymret for om han får den næring han skal have, når jeg stopper med at putte MME i hans grød fx?

Indtil nu har MME'en jo sødet hans grød, men jeg må jo så se at finde et alternativ. Hvad bruger I til at søde grøden med? (Han får havregrød til morgenmad).

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg jo af gode grunde ikke ved at trappe ud af MME (;)), men herhjemme bruger jeg faktisk ikke MME i havregrøden - jeg koger den på sødmælk og søder den med frugtmos. Jeg har selv kogt æblemos og frosset i isterningebakke, så jeg har sådan nogen små klodser jeg lige kan putte i, men jeg tager også tid bare et frossent jordbær - det er et stort hit :)

Man kan vel også bruge en smule marmelade, anden frossen frugt som hindbær, blåbær eller brombær eller anden frugt f.eks. kiwi, pære eller banan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica har ikke fået noget at spise efter aftensmaden siden hun var knap 9 mdr (hvor jeg stoppede med at amme) og det har aldrig været et problem(der går max to timer fra hun spiser til hun sover). Jeg ville nok trappe ned over en lille uge, hvor han tilsidst kun får en fjerdedel af normal mængde. Men bare fordi sp ikke anbefaler han skal have det længere betyder jo ikke at han ikke MÅ få det, så stop når du er klar til det.

Vi laver også havregrød på mme, men da Erica jo taber sig skal vi blive ved med at bruge mme, men jeg ville også lave den på sødmælk i stedet som Susanne skriver og evt tilsætte noget at søde den med (men hvem siger den skal sødes? Jeg kender flere børn der spiser havregrød usødet)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi stoppede med godnat-flasken, da Filippa var knap 11 måneder. Det var intet problem - det skete i forbindelse med, at hun blev meget ked, når hun skulle puttes og så droppede vi flasken samtidig, fordi vi tænkte, at det var på tide. Ingen nedtrapning eller noget ( :whistling) men fokus var ligesom flyttet. Vi havde trappet ned fra 240 til 180 ml over en måneds tid og havde talt om at fortsætte det og til sidst kun tilbyde vand. Nu får hun en tår vand efter hun har fået børstet tænder.

Hun får aftensmad ved 18-tiden og kommer i seng mellem 19 og 19.30, og der er intet problem og har ikke været nogen ændring i hendes søvn. Hvis Theo begynder at vågne, når I har fjernet flasken, kan det jo være, fordi han ikke er toppet helt op, når han skal sove. Så kunne I give en portion havregrød lige før sengetid i en periode (det har et af vores vennepar gjort med succes).

Vi holdt også op med at komme MME i morgen-havregrøden, da hun blev et år. Nu får hun den uden noget og kogt på vand. Filippa mangler ikke noget, og jeg ser ingen grund til at komme flere kalorier i hende end nødvendigt, ej heller vænne hende til at maden skal være sød (men hvis hun ikke havde villet spise den sådan, havde jeg selvfølgelig søgt efter en løsning :)

Hvorfor er du bekymret for, om han får næring nok? Så vidt jeg husker, har I ikke haft problemer med at han ikke tog/tager nok på? :unsure Han skal jo stadig have kalorier og får det gennem maden, nu er det blot gennem anden kost end MM/MME. Desuden har de ikke brug for sammen mængde kalorier som da de var helt små - vægtkurven skal flade ud. Han skal vel også snart til 1 års undersøgelse, så kan du jo høre lægen, om Theo ikke er præcis som han skal være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg jo af gode grunde ikke ved at trappe ud af MME (;)), men herhjemme bruger jeg faktisk ikke MME i havregrøden - jeg koger den på sødmælk og søder den med frugtmos. Jeg har selv kogt æblemos og frosset i isterningebakke, så jeg har sådan nogen små klodser jeg lige kan putte i, men jeg tager også tid bare et frossent jordbær - det er et stort hit :)

Man kan vel også bruge en smule marmelade, anden frossen frugt som hindbær, blåbær eller brombær eller anden frugt f.eks. kiwi, pære eller banan.

Tak for dit svar :)

Ja, så skal jeg jo til at koge frugtmos igen. Det gad jeg nu godt at slippe for :whistling Men det er da super smart med et frossent jordbær eller marmelade.

Jeg prøvede forresten at putte marmelade i hans youghurt og DET var et stort hit! Jeg havde læst at du gør det med Anna, så jeg måtte da lige prøve det af. Theo har nemlig ikke villet spise youghurt. Han lignede én, der havde fået en citron :blink :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marlon får altid most en banan i sin havregrød.... Det er super nemt og han elsker det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica har ikke fået noget at spise efter aftensmaden siden hun var knap 9 mdr (hvor jeg stoppede med at amme) og det har aldrig været et problem(der går max to timer fra hun spiser til hun sover). Jeg ville nok trappe ned over en lille uge, hvor han tilsidst kun får en fjerdedel af normal mængde. Men bare fordi sp ikke anbefaler han skal have det længere betyder jo ikke at han ikke MÅ få det, så stop når du er klar til det.

Vi laver også havregrød på mme, men da Erica jo taber sig skal vi blive ved med at bruge mme, men jeg ville også lave den på sødmælk i stedet som Susanne skriver og evt tilsætte noget at søde den med (men hvem siger den skal sødes? Jeg kender flere børn der spiser havregrød usødet)

Tak for dit svar :)

Han får ca. 120-150 ml MME inden sengetid. Og han virker meget glad for det. Vi overvejede om vi skulle give ham et glas sødmælk i stedet for? For at skabe lidt mæthed :help

Du har selvfølgelig ret i at han ikke absolut SKAL stoppe med MME :blush Men det bliver nu alligevel rart at slippe for ;)

Tja, hvem siger den skal sødes? Det er der selvfølgelig ingen der siger ;) Måske jeg bare skulle se hvad han egentlig siger til at få den uden MME.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi stoppede med godnat-flasken, da Filippa var knap 11 måneder. Det var intet problem - det skete i forbindelse med, at hun blev meget ked, når hun skulle puttes og så droppede vi flasken samtidig, fordi vi tænkte, at det var på tide. Ingen nedtrapning eller noget ( :whistling) men fokus var ligesom flyttet. Vi havde trappet ned fra 240 til 180 ml over en måneds tid og havde talt om at fortsætte det og til sidst kun tilbyde vand. Nu får hun en tår vand efter hun har fået børstet tænder.

Hun får aftensmad ved 18-tiden og kommer i seng mellem 19 og 19.30, og der er intet problem og har ikke været nogen ændring i hendes søvn. Hvis Theo begynder at vågne, når I har fjernet flasken, kan det jo være, fordi han ikke er toppet helt op, når han skal sove. Så kunne I give en portion havregrød lige før sengetid i en periode (det har et af vores vennepar gjort med succes).

Vi holdt også op med at komme MME i morgen-havregrøden, da hun blev et år. Nu får hun den uden noget og kogt på vand. Filippa mangler ikke noget, og jeg ser ingen grund til at komme flere kalorier i hende end nødvendigt, ej heller vænne hende til at maden skal være sød (men hvis hun ikke havde villet spise den sådan, havde jeg selvfølgelig søgt efter en løsning :)

Hvorfor er du bekymret for, om han får næring nok? Så vidt jeg husker, har I ikke haft problemer med at han ikke tog/tager nok på? :unsure Han skal jo stadig have kalorier og får det gennem maden, nu er det blot gennem anden kost end MM/MME. Desuden har de ikke brug for sammen mængde kalorier som da de var helt små - vægtkurven skal flade ud. Han skal vel også snart til 1 års undersøgelse, så kan du jo høre lægen, om Theo ikke er præcis som han skal være :)

Tak for dit svar :)

Vi har absolut ingen problemer med at lægge ham om aftenen. Han bliver bare lagt og falder i søvn af sig selv. Så måske netop derfor har jeg svært ved at droppe aftenmælken :unsure Men som jeg skrev til TiaK, så kunne man måske give et glas sødmælk i stedet for?

Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg er nervøs for at han ikke får næring nok. Tror mere at jeg tænkte at der jo er så mange gode ting i MME'en, som han nu skal have på anden vis i stedet for. Nogle dage spiser han ikke så meget, så derfor har jeg følt at det har været trygt at vide, at han i hvert fald fik nogle gode ting fra sin morgen- og aftenmælk.

Men nej han mangler bestemt ikke noget. Vi vejede ham til 10,4 kg forleden, men han er også en lang dreng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marlon får altid most en banan i sin havregrød.... Det er super nemt og han elsker det :)

Ja, banan kan han også godt lide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia er 15 måneder og får stadig MME.. Hun ELSKER sin aftenflaske :) Hun får kun lige 120 ml, så jeg tror slet ikke det mætter hende overhoved, men hun elsker at ligge og hygge med den, så jeg er rigtig spændt på hvornår vi kan tage flasken fra hende, men det bliver ihvertfald ikke lige nu, så flipper hun helt ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SP sagde at jeg ikke længere behøver at give MME, når Theo er fyldt 1 år. Jeg er derfor begyndt at trappe det lidt ned, så det ikke stopper brat fra den ene dag til den anden.

Men hvad gør/gjorde I om aftenen? Får de så ikke noget at spise fra aftensmad til sengetid?

Jeg kan da også godt blive lidt bekymret for om han får den næring han skal have, når jeg stopper med at putte MME i hans grød fx?

Indtil nu har MME'en jo sødet hans grød, men jeg må jo så se at finde et alternativ. Hvad bruger I til at søde grøden med? (Han får havregrød til morgenmad).

:balloons

Frederik har kun fået aftenflaske i lang tid nu, ca. 120-180 ml. inden sengetid.

Han spiser aftensmad kl.18, kommer i bad og får flasken, så det er ikke fordi der er spildtid fra hans aftensmad til flasken :)

Selvom han er fyldt 1 år, så får han den stadig tilbudt. Nogle gange vil han have den hele andre gange drikker han kun 40 ml.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar :)

Ja, så skal jeg jo til at koge frugtmos igen. Det gad jeg nu godt at slippe for :whistling Men det er da super smart med et frossent jordbær eller marmelade.

Jeg prøvede forresten at putte marmelade i hans youghurt og DET var et stort hit! Jeg havde læst at du gør det med Anna, så jeg måtte da lige prøve det af. Theo har nemlig ikke villet spise youghurt. Han lignede én, der havde fået en citron :blink :D

Det behøver jo ikke være kogt - jeg moser ligeså tit lige lidt moden pære, lidt banan eller lidt kiwi :)

Haha - sjovt med yoghurten :D Dejligt, at jeg kunne hjælpe :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vores den ældste nærmede sig hendes et års fødselsdag begyndte vi at trappe ned på hendes godnatflaske. Vi skiftede først fra vælling til mme. Dernæst satte vi mængden ned og til sidst lavede vi det lidt tyndere end anbefalingen. Så kom vi til den dag hvor dåsen med MME var tom og det var slut med flasken. Det var faktisk værst for moren :whistling Hun var næsten 13 måneder og havde ikke længere behov for natflasken som hun ellers var meget meget glad for.

De første dage gav vi hende lidt brød og vand inden hun blev puttet. Jeg frygtede nemlig at hun var sulten og ikke ville kunne sove hele natten, men det gik helt fint uden godnatflasken og hun fandt sig uden brok i de nye putterutiner, så vi droppede hurtigt godnatmåltidet, for det var i grunden en dårlig vane :blush

Jeg var faktisk ikke klar over at mme sødede grøden :blush men da vi stoppede med mme i grøden begyndte vi at give lidt rosiner på grøden :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har først lige taget aftenflasked med vælling fra Roald på 16 måneder. Har tænkt på det nogle gange, men så har der gerne lige været et eller andet; typisk noget sygdom, så vi er kommet fra det igen. Jeg havde troet, det ville give brok, for han har været meget utålmodig efter at få sin vælling, når han først har set den, selv om han egentlig ikke spiste så meget igen det sidste lange stykke tid. Men det viste sig, at når han så bare ikke så den være der, så var der intet problem.

Han får lige nu et stykke brød med smør og noget vand inden sengetid. Først fordi han spiste dårligt til aftensmad og bare smed med maden i stedet, så det virkere sikrest at få fyldt noget i ham. Nu spiser han så glimrende til aftensmad, men virker bare generelt temmelig sulten, så vi bliver sikkert ved med brødet lidt tid endnu. Det er naturligvis ordentligt brød med fibre nok, og så er det såmænd fint sundt.

Og jeg kender godt det med at bekymre sig for, om de nu får nok. Jeg syntes, det var lidt svært at vænne mig til, om Roald nu fik detm han skulle have, da han for alvor var gået over til rigtig mad generelt. Det føltes bare så anderledes i forhold til MME, hvor man nøje kunne se, hvor meget han fik, og vidste at nogle andre havde sammensat det korrekt mht. vitaminer og sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia er 15 måneder og får stadig MME.. Hun ELSKER sin aftenflaske :) Hun får kun lige 120 ml, så jeg tror slet ikke det mætter hende overhoved, men hun elsker at ligge og hygge med den, så jeg er rigtig spændt på hvornår vi kan tage flasken fra hende, men det bliver ihvertfald ikke lige nu, så flipper hun helt ud :)

Kan du så ikke bare komme alm mælk i flasken hvis det bare er hygge? Det gjorde vi med Felix men han fik nu på SP anbefaling bytter flasken ud med anden hygge i stedet for ved 1 års alderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det - har I prøvet at undvære flasken?

Jeg ville ikke begynde at give sødmælk i kop i stedet - så skal I jo bare vænne ham af med det senere. Og jeg er overbevist om han ikke mangler noget ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det - har I prøvet at undvære flasken?

Jeg ville ikke begynde at give sødmælk i kop i stedet - så skal I jo bare vænne ham af med det senere. Og jeg er overbevist om han ikke mangler noget ;)

Flaske har han jo aldrig fået ;)

Men ja det hele gav faktisk sig selv for vi tog afsted til Bornholm uden MME. Og han reagerede slet ikke på at han ikke fik det inden sengetid :)

Havregrøden spiser han kun med en smørklat i :)

Så det var absolut intet problem :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER