Myliona

Suttebrik - Erfaringer??

11 indlæg i dette emne

Jeg er SÅ pivet hvad angår smerte <_< Og jeg TUDER hver gang jeg ligger prinsessen til - det gør simpelthen så latterligt ondt - og nu er jeg begyndt at "frygte" hver gang hun skal ammes, og jeg sidder med tåre i øjnene..

Vi er lige kommet hjem, og min mor har købt nogle ammebrikker.. Men what to do? Er det totalt falit-erklæring at bruge dem? Hvad er ulempen?

Jeg har ENDNU ingen store sår eller revner, men det er så småt på vej...

Hun er lagt rigtigt til, os sutter virkelig fint...

Nogen gode råd? Jeg bruger allerede sådan noget creme..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg brugte ammebrikker i 2 mdr da jeg ammede den første. Det fungerede bare ikke på andre måder.

Du skal bare huske at være opmærksom på om hun tømmer brystet rigtigt. Det kan godt være sværere med suttebrikken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tømmer brystet RIGTIGT? Altså, tømmer det helt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter 2 dages amning gjorde det så ondt at jeg tudede og kunne slet ikke Klare det. Var så til hørprøve med Zoey efter 3 dage hvor hun anbefalet mig suttebrikker. For ved at du spænder forhindre du også mælken i at løbe og derved sutter de små endnu kraftigere, så det er en ond cirkel.

De skal kæmpe lidt mere for at få mælken ud ( da den først skal i brikken og så videre ind i deres mund) de kan også sluge lidt mere luft så husk at få bøvset hende godt af.

Og den sidste ulempe jeg kan komme i tanke om er at de skal gøre rent hele tiden og det tager tid.

I mit hovede var disse ting dog småting i forhold til smerten så det generede mig ikke :-)

På positiv siden. De har ofte nemmere ved at tage sutteflaske ( hvis det bliver nødvendigt) da brikken minder om tuden på flasken.

Man slapper af når man ammer så mælken løber bedre.

Her brugte jeg dem i ca 14 dage, hvorefter sp anbefalde at prøve at trappe ned ( for det er trods alt nemmere ikke skulle sætte den på hver gang). Så jeg satte dem på når jeg startede med at amme., når Zoey så havde spist i 5 minutter tog jeg den af, og der var ingen smerte. Det gjorde jeg i en uge, hvorefter jeg slet ikke behøvede dem mere.

Grunden til man kan trappe ned, er at Barnet suger hårdest i starten for at få mælken til at løbe, men når den først løber suger barnet ikke så hårdt og til sidst gør det ikke ondt mere :-)

Mit råd er - brug dem. Du skal ikke frygte amningen, det er hårdt nok afværge nybagt mor, så man skal ikke gøre livet mere besværligt for sig selv :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten vil jeg sige stop med cremen. Lad dit bryst lufttørre efter barnet har suttet. Der er noget helende i barnets spyt. Så sid lige 7 min med :hophop ude efter hver amning. Og husk at skift ammeiindlæg ofte. Så skulle det kre for dig. Når man smøre med creme hele tiden er bysterne jo fugtige konstant og det dur ikke :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg får helt aav af at læse dit indlæg. Begge mine unger sugede så kraftigt at mine brystvorter gik op hele vejen rundt og det lignede 2 blødende hindbær. Det gjorde f... ondt og for mig så meget værre end selve fødslen. Jeg FRYGTEDE også at skulle lægge dem til og tudede hver gang for blandet med efterveerne så syntes jeg det var så uoverskueligt og smertefuldt!

Jeg brugte suttebrikker på dem begge i ca 7-10 dage. Det er også det antal dage man siger det tager før dine bryster/nipples er blevet hærdet og mælkeproduktionen afbalanceret.

Som Gittepit skriver tager de trykket (specielt de første par minutter) dertil er lufttørring bedst.

Ulemper., jeg syntes hurtigt de mistede deres spænstighed og derved blev slappe. De hopper derved lettere af (kan ikke holde vakuum rundt om vorten). Det kan godt være lidt svært at få dem ordentlig på når de ikke er helt nye, og så ryger der luft ind under. Men lidt vand eller mælk på og så vrangen ud og så på med den, virker godt :)

Jeg holdt op fra den ene dag til den anden, og havde ingen problemer med at ungerne ville tage dem eller smerter ved vorterne.

Hold hovedet oppe og tæl dagene ned, det er højt sandsynligt væk inden for 14 dage :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var også i det vildeste smertehelvede den første uge. Jeg græd hver gang jeg lagde ham til og min kæreste kunne virkelig ikke holde ud at se på det :boo

Ligesom dig så frygtede jeg hver gang han vågnede for så vidste jeg at han skulle lægges til igen :(

MEN jeg kæmpede videre og lige pludselig er smerten væk. Personligt er jeg glad for at jeg ikke fik rodet mig ud i suttebrikker, da det gør det hele lidt mere besværligt.

Jeg havde meget glæde af brystvortecremen fra apoteket, men som en anden skriver, så er det vigtigt at lade brysterne lufttørre efter amning. Jeg smurte så cremen på bagefter. Desuden fik jeg et råd fra apotekeren om at drikke lidt rødvin inden amning for at dulme smerten ;)

Held og lykke :gopdluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal bestemt ikke se det som en falit erklæring, som andre skriver kan du bruge dem i en kort periode så du kan få lidt ro på og brysterne heler - det kan jo også være svamp, så skal du kontakte lægen og få noget mod det. Men undersøg det lige på nettet for er ikke helt klar på symptomerne. Ved bare jeg er ekstremt dispobibel overfor svamp generelt så jeg skal være meget opmærksom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre siger så er det ikke en falliterklæring! Jeg brugte suttebrik på det ene bryst til at starte med fordi hun ikke rigtig kunne få fat ellers. Jeg ville egentlig ikke til at starte med fordi jeg havde det på samme måde som dig, men min mand "tvang" mig en dag fordi jeg sad og stortudede og bare ikke kunne lægge hende til fordi jeg var bange og nervøs. Han endte med at hente den, hjalp med at sætte den rigtig på og lægge hende til og så fungerede det :)

Jeg brugte brikken i ca. 3-4 uger og forsøgte så stille og roligt uden. Til at starte med gjorde det stadig lidt ondt, men i løbet af nogen dage gik det helt over og det kørte fint uden.

Du kan evt. prøve at amme liggende når du skal af med brikken igen eller måske allerede nu. Det hjalp mig til at slappe bedre af og Ronja til at få bedre fat.

Og forresten stort tillykke med den lille :balloons det har jeg vist ikke fået sagt endnu ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig tænkt over det som en falliterklæring at bruge suttebrikker. Jeg brugte ved den første på det ene bryst, da han ikke rigtig kunne få fat.

Ved nummer to fik jeg så mange revner i brysterne, at jeg valgte at prøve brikkerne, hvilket virkelig hjalp indtil brystvorterne blev hærdet. Havde forinden prøvet creme uden held.

Denne gang ser det ikke ud til at jeg får brug for dem, men vil hurtigt finde dem frem, hvis der opstår problemer, som de kan afhjælpe.

Eneste ulempe jeg kan komme på er, at huske at få dem gjort rene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som andre skriver er eneste ulempe rengøringen. Det kan godt være lidt besværligt, men er bestemt det værd, hvis du synes de virker for dig. Der er 3 mødre i min mødregruppe, som bruger ammebrikker, så det er altså helt normalt. Den ene af dem har lige smidt brikkerne og ammer nu mest uden, hendes pige er knap 4 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER