CPS

Skovbørnehave

6 indlæg i dette emne

Jeg har ikke fået hørt det du linker til men kan sige at mandens store gik i Skovbørnehave og Linus starter her 1/2 :)

(Xander gik 'kun' i idrætsbørnehave ;))

Synes også det er et super koncept :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine drenge gik også i skovbørnehave i Danmark og det var simpelthen superdupergodt! Kan kun give det min varmeste anbefaling!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal helt sikkert også have skrevet den mindste op til skov- og naturbørnehave og ønsket er at hun skal være samme sted, som storebror er nu.

I drætsbørnehave, det lyder også spændende!

Hvordan fungerer det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Xanders idrætsbørnehave var de ikke inddelt i stuer men i hold. De første år var de 4 børn i hans gruppe og senere blev de 6 og de sidste to måneder inden før-sfo var de alle før-skolebørnene sammen.

De havde to store stuer hvor de mødtes om morgenen og spiste madpakker og frugt (de måtte selv bestemme hvor de sad og måtte også sidde ude hvis de ville, altså ikke faste pladser :)) og en masse små rum hvor børnene kunne gå ind 1, 2, 3 eller 4 sammen og lukke døren for alle de andre. De måtte også lege i værkstedet - hvis de huskede at rydde op ;)

Den ene stue var med tegneting, bøger, biler og alm. legetøj.

Den anden stue havde puderum, gynger, hængekøje, klatrevæg og en masse ting der kunne tages frem og leges vildt med (sværd, sjippetove, hulahopringe, musikinstrumenter osv). Bord/bænke kunne klappes op så der var kæmpe gulvplads :)

Om formiddagen var de i deres grupper og tog på ture 3 - 4 gange om ugen. Var meget i skoven tæt på men også ture til legepladserne rundt om i byen, eller madpakker med og på lidt længere ture til skove, mudderskrænten længere væk.

De havde gymnastiksalen på nærliggende skole hver fredag hvor de var ovre og være vilde nogle timer.

De større børn (ca 4½ år og opefter) tog i svømmehallen en gang om måneden (med bus - stort hit!! :))

De var på lejr 3 dage / 2 nætter hvert år UDEN forældre! Ungerne elskede det - og vi forældre var nervøse ;)

Når de 'bare' var hjemme lavede de ofte sociale lege som brugte kroppen. En af Xanders yndlingslege var at de skulle sidde ryg mod ryg og så skubbe hinanden. Eller lege hotdog hvor et barn lægger sig på ryggen (nord-syd), barn nr. 2 lægger sig ovenpå på maven (øst-vest) og barn nr. 3 ligger øverst på maven lige som barn nr. 1. Barn 1 og 3 holder godt fast i hinanden og maser barn nr. 2 der så skal vrikke sig ud af hotdoggen :)

Generelt meget fokus på krop og bevægelse men også meget natur og årets gang :)

Xander havde / har det svært med store grupper så en skovbørnehave med 20 unger der bare bliver sluppet fri ville han ikke kunne overskue, så derfor var det super godt for ham med de meget små grupper og derved mere voksenkontakt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også haft mine i skovbørnehave og det har været SÅ fantastisk godt for den store.

Den lille derimod var ikke gearet til det, og var aldrig rigtig glad.

Heldigvis er han blomstret i den grad efter skiftet til en 'traditionel' børnehave med rød og blå stue ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER