Etiene

Spørgsmål til jer der er sosu hjælpere og sosu assistenter

5 indlæg i dette emne

Jeg er nyuddannet jordemoder på barsel og jeg har ikke noget job at komme tilbage til efter barslen da jeg var gravid da jeg blev færdig som jordemoder. Jeg vil helst et job som jordemoder men for nu er der bare ikke noget at få. Men jeg er også gammel sosu hjælper og jeg bed mærke i at vi som jordemoder studerende efter første praktik var kvalificierede til at arbejde som sosu assistenter, så den slags jobs må jeg vel også kunne søge ud over hjælper stillinger.

Men jeg er lidt på herrens mark med hvad man tjener som hjælper eller assistent og ser mange 28 timers jobs opslået. Nå jeg i a-kassen som arbejdsløs nyuddannet jordemoder får 3140 kr om ugen før skat som startydelse (i gennemsnit på 3 mdr 13420 kr om måneden før skat) vil jeg da som sosu hjælper eller sosu assistent kunne tjene mere end det på 28 timer om ugen så det vil kunne betale sig økonomisk? Eller vil jeg ende med stort set det samme?

Jeg er ikke snylter typen og vil bestemt hellere tjene 3140 kr om ugen selv end få dem gennem a-kassen men når det er sagt så ved jeg også at får jeg først en travl hverdag med job måske langt væk hjemmefra, masser af transport og et barn i vuggestue så har jeg måske ikke det store overskud til at søge videre efter drømmejobbet. Så kommer jeg til at tjene stort set det samme på en f.eks. 28 timers stilling så tror jeg at jeg i første omgang lige vil klappe hesten og efter endt barsel tage nogle måneder hvor jeg power søger jordemoder jobs og ser om ikke det kan lade sig gøre på a-kasse.

Er der nogen der kan hjælpe mig med den viden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg arbejder 32 timer om ugen som sosu hjælper har været udd 10 år og får ca 18500 før skal om mrd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh nu har jeg jo været arbejdsløs i et års tid, og har mest arbejdet 37 timer.

Men da jeg arbejde 32 timer om ugen mener jeg at jeg fik omkring 15-16000 før skat.

Men måske har du ret til nogle funktionstillæg? Kommer an på hvilket område du har erfaring fra, og hvilket job du finder.

Tror godt du vil kunne tjene lidt mere end dagpenge satsen, men tror så ikke at det er særlig meget hvis det kun er en 28 timers stilling. Hvis du går ind på foas hjemmeside, så kan du finde lønmagasinet, der står hvad en sosu ass og hjælper er berettiget til ifølge overenskomsten og hvordan man kan regne sin løn ud.

Er på fra mobilen så kan ikke lige linke dertil.

Og jeg er sosu ass forresten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved nærmere eftertanke tror jeg mere jeg fik 18000 før skat på 32 timer. Jeg fik nemlig 23000 før skat på 37 timer, uden tillæg vel at mærke kun grundløn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan få supplerende dagpenge i 6 måneder - så det kunne evt være en ide at undersøge det :) Så arbejder du fx 28 timer om ugen, og får suppleret op de sidste timer (Det gør jeg nu, dog i butik).

Noget andet er, at mængden af arbejdstimer jo kan få konsekvenser for din ret til dagpenge - mener faktisk man skal arbejde 31 timer i ugen, for at fastholde retten til fulde dagpenge bagefter (Når de laver ny beregning).. Så det skal man også lige tænke over..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER