Unknown

Udmalkning -hvor meget spiser de små?

24 indlæg i dette emne

Jeg har besluttet at malke ud, så jeg kan samle modermælk til at Zoey kan blive passet, og jeg kan blive aflastet lidt. Har købt en avent manuel pumpe, opbevaringbægre og et par flasker. Er endnu ikke kommet igang med udnalkningen da jeg vil forsøge at samle det inportionsstørrelser. Men nu har jeg et par sp.

Jeg ammer altid kun ved et bryst af gangen ( ellers overspiser hun) så tager jeg modsatte bryst ved næste amning. Jeg påtænker så at når hun spiser ved højre så malker jeg resten ud fra dette bryst, så brystet bliver tømt. Tænker denne mulighed er bedst da jeg så ikke begynder at producere alt for meget mælk. Er det rigtigt eller skal jeg gære anderledes ?

Hvor meget spiser de små pr måltid. Da jeg jo plejer at amme aner jeg ikke hvor meget mad Zoey spiser. Hun er 6 uger gammel og vejer 4,55kg. Har læst et sted man skal tage barnets vægt og dividere med 6 og derefter dividere dette med antal måltider om dagen. Det giver at hun cirka spiser 100ml pr måltid. Lyder dette rigtigt ? Ved godt hun skal spise til hun er mæt, men hun kan desværre ikke "sige fra" så tilbyder jeg mad hele tiden, så spiser hun hele tiden. Derfor er det vigtigt jeg ved ca hvor meget hun skal have.

Hvis der er andre råd med Udmalkning/opbevaring/opvarming mm så kom endelig med dem. Er total grøn på dette område :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ammer lige som dig, det bryst den ene måltid og det andet næste måltid. Men ved udmalkning hvis liva skal passes en aften så malker jeg fra det bryst hun ikke har spist fra. Det vil sige hvis jeg ammer på højre inden jeg skal ud af døren så er venstre min udmalkningsbryst. For så har det bryst fået sin cyklus og når jeg så kommer hjem blir der spist fra højre først. Men det kommer selvfølgelig an på hvor længe du skal være væk/antal måltider.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke noget med at børnene helst skal "spise op" af det bryst de er igang med, fordi der er mest næring i den sidste mælk? :unsure Eller er det en skrøne? :unsure Hvis der er noget om det, så tænker jeg jo at det ville være bedst at amme på det ene bryst og malke ud af det andet, sådan som issa gør. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener forresten også at jordemoderen, som holdt foredrag for os om amning frarådede at man malkede ud de første tre måneder, men kan simpelthen ikke huske hvorfor :unsure

(Beklager sådan at være lyseslukker uden at kunne bakke det op :lolhit )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har flere gange malket ud, men har givet mere end rigeligt med, og det er jo også ærgeligt at smide god mælk ud... Og jo når du malker ud giver det rod i balancen, så det giver sq lidt spændte bryster... Men større problemer gav det nu ikke her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammer ikke, men malker ud og giver med flaske... Ifølge skemaet fra sygehuset skal min 10 dage gamle datter have mellem 110 og 120 ml pr måltid... Så tror at din skal have en smule mere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammer ikke, men malker ud og giver med flaske... Ifølge skemaet fra sygehuset skal min 10 dage gamle datter have mellem 110 og 120 ml pr måltid... Så tror at din skal have en smule mere...

Det kommer jo an på på barnets vægt og antallet af måltider og ikke barnets alder ;)

Det er rigtig som Barbamama siger, at der er vandig mælk først, men man skal ikke ret langt ind før den fede kommer. Og så er det sådan set ligegyldigt om det bliver tømt. Det er bare vigtigt, at barnet ikke sjat-spiser, så det aldrig kommer ind til den fede mælk :)

Det er slet ikke sikkert, at du har mælk nok i det bryst hun har spist af, til at malke ud bagefter til et helt måltid - produktionen er jo tilpasset barnets behov, så højst sandsynligt er du nødt til at tømme det andet ved udmalkning, for at få et helt måltid. Det er måske også meget smart, da der jo ellers potentielt kan gå meget lang tid før der bliver spist af det og det kan være rigtig ubehageligt.

Prøv dig frem og se hvor meget du kan få ud :)

Og så er det imponerende hvad det betyder for 'malke-tempoet', at du kan se dit barn samtidig med du malker ud!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay... Ja ja så lærte man det... Det var mere fordi at det skema jeg fik udleveret stod der alder og ikke noget med vægt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sgi da en lærerig tråd, det her :lovebk

Må man egentlig "fylde oveni" når man malker ud? Altså ikke sådan at man ender med at have mælk, der er flere uger gammel blandet med ny mælk, selvfølgelig. Men hvis man nu malker ud én dag, og der ikke kom så meget ud, må man så mixe det med det mælk, man kan malke ud dagen efter (eller senere på dagen)?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sgi da en lærerig tråd, det her :lovebk

Må man egentlig "fylde oveni" når man malker ud? Altså ikke sådan at man ender med at have mælk, der er flere uger gammel blandet med ny mælk, selvfølgelig. Men hvis man nu malker ud én dag, og der ikke kom så meget ud, må man så mixe det med det mælk, man kan malke ud dagen efter (eller senere på dagen)?

Du må godt blande mælk fra forskellige udmalkninger over samme dag, men begge dele skal afkøles separat inden det blandes. Altså, du må ikke hælde nyudmalket (og dermed lun) mælk oveni afkølet udmalket mælk - det skal køles inden du må hælde oveni. Giver det mening? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må godt blande mælk fra forskellige udmalkninger over samme dag, men begge dele skal afkøles separat inden det blandes. Altså, du må ikke hælde nyudmalket (og dermed lun) mælk oveni afkølet udmalket mælk - det skal køles inden du må hælde oveni. Giver det mening? :unsure

Jep, det giver mening :) Der er jo også noooooget tid til at det bliver aktuelt for mig :P Men jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne spørge nu hvor nysgerrigheden meldte sig :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih hvor blir vi kloge her :-D

Så tænker jeg hvor hurtig skal man fryse det. altså må jeg gerne i løbet af en dag malke ud 3 gange, køle det i køleskabet og så samle det og smide det i fryseren ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih hvor blir vi kloge her :-D

Så tænker jeg hvor hurtig skal man fryse det. altså må jeg gerne i løbet af en dag malke ud 3 gange, køle det i køleskabet og så samle det og smide det i fryseren ?

Ja :)

Det kan holde sig 1-3 dage i køleskabet, alt efter hvor koldt det er og hvor mange gange man åbner det ;) Husk at stille det helt inde bagved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja :)

Det kan holde sig 1-3 dage i køleskabet, alt efter hvor koldt det er og hvor mange gange man åbner det ;) Husk at stille det helt inde bagved.

Super. så vil jeg nemlig lige prøve at tømme brystet når hun har spist. så jeg kan samle til et par måltider og have i fryseren.

Du ved rigtig meget om udmalkning, er det gennem din sp eller bruger du en bestemt side på nettet ? sys nemlig det er en jungle

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm sys ikke rigtig jeg kunne få noget ud. Malkede først der hvor hunnhavde spist, der kom intet, så modsatte side og efter 30 min havde jeg kæmpet 20ml ud :s kan det passe jeg ikke har mere mælk end det :-S

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg tror du har mere, men det er meget en hoved ting. Jeg kan fx ikke klemme et dryp ud hvis jeg stresser.

Prøv evt at malk samtidig/lige efter du har ammet, eller ha prinsessen liggende ved siden af dig/på dig. Det hjælper for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det handler også lige om at få fat i teknikken og som issa skriver må du ikke stresse og det virker bedst hvis du kan se prinsessen :) Prøv at sætte pumpen i forskellige vinkler på brystet. Nogen vinkler virker bedre end andre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super. så vil jeg nemlig lige prøve at tømme brystet når hun har spist. så jeg kan samle til et par måltider og have i fryseren.

Du ved rigtig meget om udmalkning, er det gennem din sp eller bruger du en bestemt side på nettet ? sys nemlig det er en jungle

Da Anna holdt op med at ville spise hos mig malkede jeg rigtig meget ud, fordi jeg ville holde gang i produktionen i håbet om hun ville spise hos mig igen. I den periode læste jeg RIGTIG meget om udmalkning på nettet. Og så snakkede jeg også med min SP, der blandt andet sagde det med at stille det bagerst i køleskabet og virkelig tænke over at begrænse hvor meget man åbner det, når man har mælk derinde :)

Mht. mængde, så har du mere end 20ml, men som de andre siger, så kan det handle om teknik og det kan sidde i hovedet. Hav Zoey ved din side, slap helt af og giv dig tid og prøv at lave 5-8 små korte pump og derefter lange - det er sådan barnet gør for at få mælken til at løbe :)

I starten kunne jeg også kun malket 20-40ml ud, men til sidst kunne jeg godt lave 100-120ml - det tager lidt tid at lære :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et lille råd er at når du får hende passet og hun f.eks. lige har spist inden du kommer og du ved at der går noget tid inden hun skal spise så malk ud lige når du kommer hjem. Der vil dine bryster formentlig også være ved at at springe og så er det rart at få lettet trykket og der kommer som regel en del ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at det er lettest at malke ud om morgenen efter et varmt bad. Der har jeg mest mælk og efter et bad løber det godt.. Alle gange jeg har gjort det har jeg fået masser af mælk ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps varmt bad, den virker også her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil prøve igen i morgen når manden er hjemme. For kan godt være jeg stresser lidt over at hvis hun nu vågner mens jeg malker osv.

Men det jeg malkede ud i går stillede jeg på køl og kan i dag se det nærmest skiller sig. kan det passe ? det er som om der ligger vand i bunden og så tyk mælk ovenpå. er køleskabet så for koldt ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil prøve igen i morgen når manden er hjemme. For kan godt være jeg stresser lidt over at hvis hun nu vågner mens jeg malker osv.

Men det jeg malkede ud i går stillede jeg på køl og kan i dag se det nærmest skiller sig. kan det passe ? det er som om der ligger vand i bunden og så tyk mælk ovenpå. er køleskabet så for koldt ?

Nej det gør det :) Du skal bare ryste det godt inden i bruger det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det gør det :) Du skal bare ryste det godt inden i bruger det.

Ja det er helt normsøalt.. Det er fedt og vand der deler dig, ville komælk også gøre hvis det ikke var homogeniseret, og økomælk gør det det er derfor det skal rystes... Men ja det ser lidt klamt ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER