mille1981

Når man ikke kan finde motivationen

7 indlæg i dette emne

Jeg har virkelig behov for at tabe mig, men jeg kan slet ikke finde gejsten.

For ca. 1½ år siden gik jeg i krig mod vægten, og tabte lidt over 20 kg ved egen hjælp (kost og motion). Jeg begyndte derefter at læse igen om aftenen, og fik mindre overskud til at træne og lave fornuftig mad, og der gik ligeså stille den forkerte vej igen :sandie

Jeg har nu næsten taget det hele på igen :prik Jeg har alle gode grunde til at tabe mig, men kan slet ikke finde motivationen. Jeg synes hverdagen er hård (arbejder 37 timer, bruger 2½ time hver dag på transport, går i skole 4 timer 1-2 aftener om ugen og derudover er der jo også hus, mand, veninder, familie og bonusbørn der skal være tid til). Jeg er dog færdig med at læse til sommer.

Jeg ved alt hvad jeg skal vide om træning, kost og motion, og har alle muligheder for at træne (crosstræner i kælderen, fitnesskort, wii, kinect og hvad ved jeg). Jeg kan bare slet ikke komme i gang pt.

Har I ikke ngoen gode råd til hvordan jeg kan få sprket mig selv igang? Jeg ved jo det bliver lettere at blive gravid hvis jeg ikke er overvægtig, jeg får det bedre med mig selv, får mere energi, kan købe mere tøj og får mere selvtillid.

Men hvordan finder man motivationen når den ikke er der?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha, det er en hård tid at give den en skalle på (her i julen) men respekt hvis du gør det!

Mit bedste råd er nok at du ikke overanstrenger dig (så du kører sur i det) og at du laver delmål med belønninger, der er relateret til grunden(e) til at du gerne vil tabe dig. :)

Du skriver om en hel masse muligheder du har, og jeg tænker, at det måske kan være for meget af det gode, fordi det så pludselig virker som om at du SKAL bruge det hele, hvilket ingen orker --> "Så kan det også være lige meget". Måske kunne du overveje hvad du ALLERHELST vil træne med, og så sætte nogle mål med at bruge dét på nogle bestemt tidspunkter, og så droppe de andre ting og slappe af med god samvittighed.

Fitnesskortet har en motivationsfordel, der virker rigtig godt for mig: At man kan melde sig på hold langt ud i fremtiden. Jeg har valgt at holde pause her i julen, men ellers så plejer jeg at melde mig på hold 2-3 uger ud i fremtiden, fordi så tager jeg valget på et tidspunkt hvor jeg måske ikke er særlig motiveret. Og når træningstimen så kommer, så tager jeg enten afsted (og kan ikke udsætte det, da det jo er hold) eller også så skal jeg AKTIVT gå ind og afmelde mig fra holdet (ellers får man jo en bøde) hvilket jeg i så fald bliver for stædig til ;)

Hvis du løber, så kan jeg sommetider få motivationen frem ved at sige til mig selv "Mette, det er 100% okay hvis du ikke vil løbe, men du SKAL tage løbetøjet på". Finten ved det er, at jeg jo altid orker at tage løbetøjet på, og det gider jeg også godt, hvis jeg ved at jeg godt må tage det af igen og lægge mig over på sofaen - men når man så står i tøjet, så virker det bare så bøvet at tage det af, og så kommer jeg tit afsted alligevel ;)

Belønningsmæssigt, så lav nogle små delmål (hver 5. kg, hver 10 cm, hver 10. gang du er taget til træning eller whatever) og beløn dig selv med f.eks. en lækker babyting (for at minde dig om at du gør det bla. for lettere at kunne blive gravid) eller noget lækkert tøj (måske endda frækt undertøj?) for at minde dig selv om, at du gør det for at blive gladere for spejbilledet, eller noget andet, som du gerne vil have, og som vægttabet hjælper med til :)

Held og lykke med det! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh Mille jeg svarer selv om jeg ikke aner hvad jeg skal svare :rolleyes

Jeg ved det ikke!

Efterhånden har jeg erfaret at motivation ikke kan findes, den kommer pludselig af sig selv.

- og for mit vedkommende forsvinder den lige så pludseligt <_<

Måske skal du bare acceptere at tiden ikke er til det nu og så lægge energien i at holde vægten.

Meggers kommer med nogle rigtig gode input, men igen - for mit eget vedkommende gør de ingen forskel hvis motivationen ikke er der :rolleyes

Nå men i hvert fald forståelse og tom snak herfra ^_^

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror som Louise skriver at motivation er noget der lige pludselig bare er det og så det med at komme igang...

KRAM

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også bare du skal acceptere det ikke er din tur lige nu.. uden motivation går den bare ikke... prøv så vidt mulig at holde vægten, spis så sund du kan og hvis du får tid til motion så får du gjort det.. hvis ikke så må det vente..

motivationen kan du måske tvinge frem når studierne er ovre ;)

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres opbakning og tanker! I er nu skønne... Og tom snak kan bestemt også være med til at sætte mine tanker i gang Albeka...

Meggers, jeg tror du rammer noget i at jeg har for mange valgmuligheder... Og jeg kan helt klart kende det med at det er ok bare lige og gå ned og tage 5 minutter på crosstraineren, og det så bliver til 30, for man føler sig ret dum hvis man kun har taget nu hvor man er i gang.

Jeg har aftalt med manden at vi efter d. 14. januar (Der har jeg nemlig 7. semesters sidste eksamen) går i gang med at spise sundt og motionere. Og så må han altså hjælpe mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh Mille jeg svarer selv om jeg ikke aner hvad jeg skal svare :rolleyes

Jeg ved det ikke!

Efterhånden har jeg erfaret at motivation ikke kan findes, den kommer pludselig af sig selv.

- og for mit vedkommende forsvinder den lige så pludseligt <_<

Måske skal du bare acceptere at tiden ikke er til det nu og så lægge energien i at holde vægten.

Meggers kommer med nogle rigtig gode input, men igen - for mit eget vedkommende gør de ingen forskel hvis motivationen ikke er der :rolleyes

Nå men i hvert fald forståelse og tom snak herfra ^_^

:kram2

Hehe, den er jeg nu også enig i ;) Har selv smidt AL motion og straks nuppet jeg ved ikke hvor mange ekstra fedtprocenter her i julen. Jeg giiiiiiiiiiiiiider ikke træne og spise sundt! Men jeg håber og tror, at motivationen vender tilbage (til os alle! :) ) i det nye år. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER