Little Miss

Svesker...

11 indlæg i dette emne

Beklager på forhånd for detaljer :whistling

Jeg læste et sted herinde at der var en der spiste svesker hver dag for at holde maven igang.

Jeg har haft rigtig mange problemer med hård mave og dertil følgende hæmorider så nu blev det nok. Igår blev der indkøbt en pose svesker.

Jeg tænkte at jeg ville starte stille og roligt med en i går aftes. Jeg mærkerede ikke nogen forskel igår men idag da jeg kom på arbejde fik jeg de vildeste smerter i maven. Den følelser jeg tidligere har haft når der er fanget luft i maven som "sætter sig på tværs". F..k hvor gjorde det ondt. Fik hedetur og tårer i øjnene og måtte skiftevis stille mig op og sætte mig på toilettet. Der kom ikke rigtig noget ud men lidt har også ret. Siden har jeg været 1 gang mere på toilettet hvor det hele skete en gang til dog i meget mildere grad.

Mit spørgsmål er nu... Kan det være den ene sveske som har givet de smerter her? Er det mon bare fordi der har været "stilstand" og nu skete noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det tror jeg ikke, jeg spiste dem om morgenen og dagen efter om morgenen skete der noget, tog kun en om dagen, men det hjalp.

Prøv at spise den ene sveske sammen med nogle fibre det gjorde jeg altid, spiste nogle gange sådan en klid "klatkage"/knækbrød med en banan på og en sveske ved siden af! men yoghurt med noget fiberdrys er også godt sammen med (så kan man også skylle den ned hvis smagen ikke lige er en) og drik drik drik drik.... en halv liter fra morgenen af sammen med morgen måltidet, så er du kommet langt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min erfaring med svesker er ikke stor, men jeg har altid haft irriteret tyktarm = forstoppelse ofte. :blush

Så da jeg blev gravid snakkede jeg med min læge om det ifht at skulle spise jern under graviditeten.

Han sagde jeg kunne spise hele svesker - adr dem bryder jeg mig bare ikke om. så jeg er gået over til sveskegrød med mælk en lille smule hverdag og ellers vindruer. Men jeg syntes der gik et stykke tid før jeg oplevede virkningen, da jeg først kom igang :whistling

Så måske du skal prøve at fortsætte med at spise svesker. Det er jo ikke utænkeligt der lige skal gang i maven igen efter stilstand. Håber du mærker bedring. Det er da træls at have det sådan.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

man kan også lave en frugt smoothie hvor man tager fx

en banan(eller andet frugt efter eget valg)

100g frosne bær

en dl juice

og en lille sjat sveske juice

Så smager det heller ikke så meget af svesker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eeeehm; jeg havde engang en slem forstoppelse, hvor jeg spiste svesker til sidst for at slippe af med det.. Og det endte med voldsomme smerter da der endelig kom aktivitet i kanalen igen, lidt ligesom du beskriver.. -Men da den værste forstoppelse var ude, efter et døgnstid gjorde det ikke ondt mere..

Så jeg tror godt at det kan være sveskens skyld, men du må ikke blive sur på den! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser svesker, gulerod eller vindruer hver dag for at holde gang i maven, nu hvor der spises jern. jeg spiser ca 3 svesker i løbet af dagen. kan også godt opleve nogle trælse smerter når først maven har været i stå og skal igang igen. Obs en anden skriver du kan spise banan, den er sund og godt men banan kan være med til at give hård mave og det samme gælder æg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har tit haft problemer med hård mave, også inden jeg blev gravid, og jeg tager magnesium piller når det er galt, det binder vandet eller sådan noget.

jeg spurte min læge om jeg måtte tage 1-2 når det var galt, og jeg gør det bestemt ikke hver dag, også spiser jeg lidt rosiner hver dag.

men magnesiumen hjælper ofter i løbet af 24 timer, tages om aften godt med vand, men de virker ikke som afføringspiller og dermed falder maven hurtigt til ro igen, men det kommer til at gøre ondt er jeg bange for, når mit har været helt slemt så har det ligesom været en prob der skulle ud også kom det alm.

sorry for detaljerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke haft problemer med maven før jeg blev gravid, men de sidste måneder har den godt nok været træg. Spiser 3 svesker hver morgen sammen med min morgenmad (fiberholdigt) samt ½ l vand. Har nu næsten ikke nogen problemer - kun når jeg glemmer sveskerne!

Det er lidt vildt hvis 1! sveske har lavet den ballade, men det lyder da som gener fordi maven er ved at komme i gang igen. Håber det bliver bedre når der er hul igennem. :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er begyndt at spise svesker nu og lave smoothies med sveskejuice og synes klart det hjælper. Jeg har haft lidt ala den første dag med den vilde smerter men slet ikke i samme grad. Og maven den virker da lidt bedre.

Så tror bare jeg fortsætter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bananer og guleroed virker forstoppende, faktisk - bare en lille advarsel ;)

Kiwi og appelsin(og svesker, men fordoejelsen kan ogsaa blive helt afhaengig...) virker derimod aktiverende, lad os sige det saadan. Jeg har psyllium i hjemmet til de dage, det staar helt stille - ala HUSK med parfumeret smag, fordi saadan har italienerne det bedst...blink.gif

Det kan virkelig goere jaevla ondt at have forstoppelse og har selv tendensen - ogsaa med numseavs som foelge dry.gif

VAND, masser af vand - og fiberholdigt mad, altsaa grove groentsager, visse frugter(ikke banan), havregryn og fint grovbroed. Det med kerner kan faktisk ogsaa goere avs...

Starter dagen med et eller to store glas vand foer jeg overhovedet goer andet og det er virkelig essentielt for mig sammen med frugter og morgenmad med proteiner og fibre. Smoothies er ogsaa gode :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev bristede mere end 75% ved min første fødsel og har derfor fået en "ny" numse i to omgange, det betyder at jeg i 3 år ikke må få hård mave. Efter operationer har jeg fået magnesia, når du tager dem har du lind afførring ca. 12 timer efter - det kan give lidt smerter lige inden det skal ud. Ved ikke om man må tage magnesia når man er gravid, men i 3 måneder efter operationerne har jeg også dagligt spist svesker og drukket sveske juice, hvis du køber de lidt dyrer og saftige svesker smager de faktisk ok og man kan blive helt afhængig, når man har vænnet sig til dem. Jeg spiste mange svesker hver dag, nok mellem 10 og 15 tror jeg. Jeg blev også anbefalet vindruer.

Jeg tror ikke det er ikke sveskerne. der giver dig smerter men derimod forstoppelsen og mavens kamp for at skubbe det, så det er rigtigt, at når maven så langsomt kommer igang igen, kan det gøre rigtig nas lige i starten.

Håber du snart får det bedre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER