Myliona

Spørgsmål angående PKS

27 indlæg i dette emne

Ja, jeg har faktisk først tænkt over det nu.. Og egentlig er det slet ikke relevant for mig (Endnu)

Men jeg har nogle spørgsmål - Måske fordi min prinsesse vender med fødderne nedaf, og jeg måske, selvom hun har to månder til at vænne sig, er begyndt at frygte hun ikke gør det.

Den største grund til jeg frygter det, er faktisk at jeg har planlagt hun tidligst må komme 3 dage før termin :whistling Det er nemlig dagen efter min kærestes sidste eksamen!! :whistling

MEN! Nu er mit spørgsmål så.. HVIS jeg nu skal have planlagt kejsersnit...

Har man så mulighed for at påvirke dagen? Altså - min kæreste ved hvilke dage han skal til eksamen, og hvis han rykker dem, bliver han først færdig til august i stedet for i juni jo - hvilket ville være SÅ ØV. <_<

Hvor "tidligt" plejer PKS at være? Har man en slags "guide" for det?

Jeg hører til på OUH :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik planlagt kejsersnit i uge 39+0.

Jeg fik valget mellem 2 datoer enten uge 39+0 eller 39+2. Jeg fødte på hillerød og der er der planlagte kejsersnit om tirsdagen og om torsdagen.

Jeg håber den lille vender sig snart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pks er typisk 10-14 dage før termin og udfra hvad jeg har hørt får man 2-3 datoer at vælge imellem, men kender ingen der har fået pks på OUH.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, håber man får nogle dage at vælge imellem :)

Ellers må kæresten spørge om ikke han kan bytte eksamen med nogle af de andre :) Flere af hans eksamner, kan jo være på to dage - så nogle fra hans klasse skal op dagen før eller dagen efter ham :) Mon ikke der var mulighed for at bytte...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu spørger jeg altså bare af nysgerrighed, men kan man ikke føde normalt hvis barnet vender omvendt? Tror da nok min kollega lige har fortalt at hendes søn lå forkert og da vandet gik skulle hun ligge helt stille og vente på en ambulance så hun må da have vidst at han lå forkert. Hun fødte normalt og det gik fint!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu spørger jeg altså bare af nysgerrighed, men kan man ikke føde normalt hvis barnet vender omvendt? Tror da nok min kollega lige har fortalt at hendes søn lå forkert og da vandet gik skulle hun ligge helt stille og vente på en ambulance så hun må da have vidst at han lå forkert. Hun fødte normalt og det gik fint!

Det er meget forskelligt, alt efter hvordan babyen ligger tror jeg..

Jordemoderen sagde bare i går "Vi satser på hun vender sig, inden de næste uger så vi ikke skal tænke på det".. Så går ud fra det betød det havde en betydning hvordan hun vender :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget forskelligt, alt efter hvordan babyen ligger tror jeg..

Jordemoderen sagde bare i går "Vi satser på hun vender sig, inden de næste uger så vi ikke skal tænke på det".. Så går ud fra det betød det havde en betydning hvordan hun vender :whistling

jeg krydser fingre for dig at det ikke bliver nødvendigt!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg krydser fingre for dig at det ikke bliver nødvendigt!!!

Ja, håber det heller ikke..

Jeg er planlægningsfreak; Og jeg magter simpelthen ikke at jeg INTET ved :badgirl Min kæreste synes det er SÅ sjovt, at jeg ikke kan gøre noget ved det, og ikke kan planlægge hvornår hun kommer :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu spørger jeg altså bare af nysgerrighed, men kan man ikke føde normalt hvis barnet vender omvendt? Tror da nok min kollega lige har fortalt at hendes søn lå forkert og da vandet gik skulle hun ligge helt stille og vente på en ambulance så hun må da have vidst at han lå forkert. Hun fødte normalt og det gik fint!

Jo det kaldes sæde fødsel, men det er vist sjældent man laver sæde fødsler, ved man at barnet tæt på termin ligger forkert, forsøger de fleste sygehuset at vende barnet - det skulle vare lidt ubehageligt - og kan de ikke få det vendt er det ofte kejsersnit,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men barnet kan vende sig helt frem til uge 36.. Så mon ikke der er tid nok til hun vender sig smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men barnet kan vende sig helt frem til uge 36.. Så mon ikke der er tid nok til hun vender sig smile.gif

Præcis min tanke - jeg har en veninde der har termin d. 2. maj, hun er præcis i uge 38 i dag. Mener det var i uge 32 de opdagede, at hendes barn ikke vendte rigtigt, hvorfor hun blev skannet i sidste uge, for at se om hun havde vendt sig - det havde hun :) Så der er god tid til hun kan vende sig, jeres lille prinsesse :) Også fra et kontrolfreak til et andet - har du ikke efterhånden indset, at ALT er ude af vores hænder som gravide ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en veninde der fik vendt deres bebs da hun var 38+3 uden problemer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen jeg ved såmen godt at der er en stor chance for hun nok skal vende sig, eller at man kan vende hende: Jeg ville bare gerne vide konsekvense i "væreste tilfælde" ;) Så jeg ligesom var forberedt, og ikke sidder 14 dage før termin, og tænker F***

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan med ret stor sandsynlighed sige, at de ikke venter til 39+3-4 stykker med PKS. Du vil typisk få en dato 7-10 dage inden termin.

Grunden til de ikke planlægger senere er, at sandsynligheden for du selv går i fødsel er større efter 39+0. Og tro mig- det er ikke at foretrække at få foretaget AKS <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kommer i øvrigt til samtale med en læge inden, det fortæller om PKS og ulemperne/fordelene ved det. Senere får du et brev med en dato. Altså vel at mærke hvis du skal have PKS.

Bliver altså nødt til at smile lidt over dit forsøg på nøje planlægning af prinsessens ankomstdato :D

- Siger hende, for hvem planlægning er helt og aldeles umulig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kommer i øvrigt til samtale med en læge inden, det fortæller om PKS og ulemperne/fordelene ved det. Senere får du et brev med en dato. Altså vel at mærke hvis du skal have PKS.

Bliver altså nødt til at smile lidt over dit forsøg på nøje planlægning af prinsessens ankomstdato :D

- Siger hende, for hvem planlægning er helt og aldeles umulig ;)

Min kæreste synes også jeg er fjollet :whistling

Nu har jeg lavet en uofficiel aftale med prinsessen om at hun får lov at tumle rundt et par uger endnu, også ankommer hun d. 26 juni (Dagen efter fars sidste eksamen) - måske 27, hvis hun vil sove lidt længe, eller lige være sikker på at hun har sat håret osv. :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu spørger jeg altså bare af nysgerrighed, men kan man ikke føde normalt hvis barnet vender omvendt? Tror da nok min kollega lige har fortalt at hendes søn lå forkert og da vandet gik skulle hun ligge helt stille og vente på en ambulance så hun må da have vidst at han lå forkert. Hun fødte normalt og det gik fint!

Selvfoelgelig kan man foede naturligt med et barn, der vender omvendt... det er bare ikke saa "moderne", laeger/jordemoedre ser det som en problematik og tendensen gaar mod at man saa skal have kejsersnit. Men det kan man altsaa sagtens, sidder jeg og laeser meget om. Det er i en anden traad, som lige var her for nyligt. Det vigtigste er, at man selv tror paa det - ligesom hvis hovedet kommer foerst ud - og saa at der er en kompentent person til at tage imod baby - altsaa uddannet i de saakaldte "breech-babies". Ellers kan de gaa i panik og hive i baby forkert, saa de goer skade eller skaber stress, som haemmer foedslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfoelgelig kan man foede naturligt med et barn, der vender omvendt... det er bare ikke saa "moderne", laeger/jordemoedre ser det som en problematik og tendensen gaar mod at man saa skal have kejsersnit. Men det kan man altsaa sagtens, sidder jeg og laeser meget om. Det er i en anden traad, som lige var her for nyligt. Det vigtigste er, at man selv tror paa det - ligesom hvis hovedet kommer foerst ud - og saa at der er en kompentent person til at tage imod baby - altsaa uddannet i de saakaldte "breech-babies". Ellers kan de gaa i panik og hive i baby forkert, saa de goer skade eller skaber stress, som haemmer foedslen.

Tak! Jeg er nemlig selv meget indstillet på at det skal være så naturligt som muligt (ikke at jeg vil forbyde mig selv at skrige på en rygmarvsbedøvelse hvis det er nødvendigt) som udgangspunkt tror jeg selv på at kroppen er skabt til at føde og derfor kan en masse som man ikke ved fordi man aldrig har prøvet. Derfor undrer det mig faktisk at en sædefødsel er en grund til at lave PKS.

Jeg kan da godt se det ikke er det nemmeste i verden og at mange sikkert ender i et kejsersnit, men det kan jo lige så godt gå godt som skidt!

Nå men det var egentlig bare en undren!

:btopic

Så syntes jeg det er fint at du prøver på at lave en aftale med bette pigen! Jeg har en aftale med min lille fidus at den skal blive derinde i uge 28 hvor min mand er på cykelferie med en god ven på Mors og en hurtig hjemrejse vil være ikke så lidt besværlig fordi de ingen bil har med (og i øvrigt ikke planlægger at holde sig ædru) - det er fjerde uge før termin (tror jeg nok) så jeg HÅBER ikke den vælger at komme for tidligt - men man skal aldrig sige aldrig! Vi har både plan B, C og D klar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bare hørt så mange skrækhistorier, om folk som sprækker noget så grusomt, grunde sædefødsel ;) Og min veninde kan her, 1½ år efter sædefødsel, stadigvæk ikke sådan.. "fungere normalt" down there, og har ubehag ved sex osv :)

Så det må jeg indrømme ikke er en chance jeg tager - så hellere et planlagt kejsersnit :) Men nu er jeg heller ikke sådan en som går SUPER meget op i at det må være ih og åh så fantastisk at føde "naturligt".. Jeg er nok mere en "Vi har videnskaben og resourserne til det, lad os udnytte vi er intelligente mennesker" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bare hørt så mange skrækhistorier, om folk som sprækker noget så grusomt, grunde sædefødsel ;) Og min veninde kan her, 1½ år efter sædefødsel, stadigvæk ikke sådan.. "fungere normalt" down there, og har ubehag ved sex osv :)

Så det må jeg indrømme ikke er en chance jeg tager - så hellere et planlagt kejsersnit :) Men nu er jeg heller ikke sådan en som går SUPER meget op i at det må være ih og åh så fantastisk at føde "naturligt".. Jeg er nok mere en "Vi har videnskaben og resourserne til det, lad os udnytte vi er intelligente mennesker" ;)

I know what you mean ;)

På trods af at jeg har født to gange før, så gruer jeg for at skulle igennem det igen (ja ved godt jeg ikke er gravid endnu :P ) Og jeg vil gerne ha smertestillende, hvis de da ellers vil lade mig få det. Har bare været uheldig at få de JMer som mener at det er såååå meget bedre med en fødsel uden smertestillende. <_< hmm siger jeg bare... det var da ikke dem der kastede op fordi smerterne var for intense <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! Jeg er nemlig selv meget indstillet på at det skal være så naturligt som muligt (ikke at jeg vil forbyde mig selv at skrige på en rygmarvsbedøvelse hvis det er nødvendigt) som udgangspunkt tror jeg selv på at kroppen er skabt til at føde og derfor kan en masse som man ikke ved fordi man aldrig har prøvet. Derfor undrer det mig faktisk at en sædefødsel er en grund til at lave PKS.

Jeg kan da godt se det ikke er det nemmeste i verden og at mange sikkert ender i et kejsersnit, men det kan jo lige så godt gå godt som skidt!

Nå men det var egentlig bare en undren!

:btopic

Så syntes jeg det er fint at du prøver på at lave en aftale med bette pigen! Jeg har en aftale med min lille fidus at den skal blive derinde i uge 28 hvor min mand er på cykelferie med en god ven på Mors og en hurtig hjemrejse vil være ikke så lidt besværlig fordi de ingen bil har med (og i øvrigt ikke planlægger at holde sig ædru) - det er fjerde uge før termin (tror jeg nok) så jeg HÅBER ikke den vælger at komme for tidligt - men man skal aldrig sige aldrig! Vi har både plan B, C og D klar.

Jeg kan da ogsaa godt se, det ikke er ligesaa nemt som en almindelig vendt babyfoedsel, men jeg kan f.eks. SLET ikke forestille mig saadan en naal ind i min krop og at jeg skulle faa oenske om at blive "midlertidig lam" i mit underliv, med risici og ringere foedselsevne som foelge. Ej heller, at det kan vaere i min bedste interesse at skaere min mave op og tage mit barn ud under staerk belysning. Jeg ved godt, man aldrig skal sige aldrig og at det kan aendre sig, naar man staar i det, men det er interessant, f.eks. at se

, hvor Ina May Gaskin (guru indenfor naturlig foedsel) taler om naturlig foedsel. Hun har en kejsersnitprocent paa 1,7 paa sit foedselscenter/hjemmefoedsler! Og jeg tror fuldt ud paa mig selv, min baby, min krop og min mand, SAAFREMT jeg ikke bliver udsat for stress, foedselsdiktatur og andet ubehageligt i processen. Det vil jeg ikke have og saa foeder jeg hellere alene hjemme med min mand og mit barn. Jeg VED, jeg kan det og jeg er ikke bange for det.

back2topic.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! Jeg er nemlig selv meget indstillet på at det skal være så naturligt som muligt (ikke at jeg vil forbyde mig selv at skrige på en rygmarvsbedøvelse hvis det er nødvendigt) som udgangspunkt tror jeg selv på at kroppen er skabt til at føde og derfor kan en masse som man ikke ved fordi man aldrig har prøvet. Derfor undrer det mig faktisk at en sædefødsel er en grund til at lave PKS.

Jeg kan da godt se det ikke er det nemmeste i verden og at mange sikkert ender i et kejsersnit, men det kan jo lige så godt gå godt som skidt!

Nå men det var egentlig bare en undren!

:btopic

Så syntes jeg det er fint at du prøver på at lave en aftale med bette pigen! Jeg har en aftale med min lille fidus at den skal blive derinde i uge 28 hvor min mand er på cykelferie med en god ven på Mors og en hurtig hjemrejse vil være ikke så lidt besværlig fordi de ingen bil har med (og i øvrigt ikke planlægger at holde sig ædru) - det er fjerde uge før termin (tror jeg nok) så jeg HÅBER ikke den vælger at komme for tidligt - men man skal aldrig sige aldrig! Vi har både plan B, C og D klar.

Min erfaring er at når du når dertil hvor du SKRIGER efter en epidural, så er det oftest for sent.

Det kan godt være at kroppen er skabt til at føde, men der er forskel på hvor meget smerte vi forskellige kan holde til. :)

Jeg ville også helst føde så naturligt som muligt, men har fundet ud af at jeg reagerer rigtig dårlig på smerter. Så jeg er allerede gået igang med at læse op på anderledes smerteteknik (måske kan det også bruges til mens smerter :) ) Vil bare helst ikke igennem det smertehelvede jeg var i sidst, hvor jeg kastede op mellem veer, under veer ovs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror umiddelbart der er forskel fra hospital til hospital hvornår de vil lave kejsersnit og hvordan proceduren er.

Jeg blev aldrig kaldt ind til samtale om fordele /ulemper. Det var en 2-3 min samtale med en læge som godt kunne forstå mine bevæggrunde (pga helbred og tidligere aks) og jeg fik datoen med det samme.

Jeg var til formøde dagen før med 10 andre og størstedelen af dem var i uge 39 eller meget tæt på da de skulle have kejsersnittet.

Mht sædefødsel, så ville jeg aldrig vælge det. Risikoen for at det ender i AKS er stor.

Derudover aner man heller ikke hvorfor barnet ligger som det gør. Min datter lå forkert. Da hun blev taget med pks fandt vi ud af at hun havde navlesnoren viklet 2 gange rundt om halsen, navlesnoren var kort og moderkagen sad fast i min livmoder. Det kunne være endt meget galt både for mig og hende hvis vi havde kastet os ud i en sædefødsel. Det er selvfølgelig ikke alle der ligger så uheldigt, men vi vidste det først ved fødslen at det var derfor hun ikke vendte sig rigtigt.

Man skal ihvertfald være klar over hvad man går ind til ved sædefødsel og jeg turde ihvertfald ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er født ved en sædefødsel, min mors første, og min mor er født ved sædefødsel, også som førstfødte. Min mor har fortalt at hun fik pudendus blokade og to små klip og at der var en hær af personer i lokalet (delvis fordi det var universitetshospital, og de studerende da skulle se denne specielle fødsel, det var ikke noget man spurgte patienten om dengang) En JM holdt hende på maven så jeg ikke "smuttede tilbage" under presseveerne, og en fødselslæge tog imod, og det hele tog ikke særlig lang tid.

Selv har jeg tre ret hurtige, ukomplicere fødsler bag mig, og min største betænkelighed ved at vælge at føde vaginalt HVIS jeg skulle komme ud for at baby var i underkrops stilling er egentlig, at så få læger og jordemødre har rutine i at modtage børn der fødes sådan, fordi man tilbyder kejsersnit automatisk nu. Men jeg tror stadig jeg ville syns det var det mest skånsomme og naturlige valg, at føde selv fremfor at vælge kejsersnit.

Jeg syns det er et valg hver selv må tage og dømmer ikke dem som vælger kejsersnit. Det er trods alt hvad de fleste læger anbefaler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er født ved en sædefødsel, min mors første, og min mor er født ved sædefødsel, også som førstfødte. Min mor har fortalt at hun fik pudendus blokade og to små klip og at der var en hær af personer i lokalet (delvis fordi det var universitetshospital, og de studerende da skulle se denne specielle fødsel, det var ikke noget man spurgte patienten om dengang) En JM holdt hende på maven så jeg ikke "smuttede tilbage" under presseveerne, og en fødselslæge tog imod, og det hele tog ikke særlig lang tid.

Selv har jeg tre ret hurtige, ukomplicere fødsler bag mig, og min største betænkelighed ved at vælge at føde vaginalt HVIS jeg skulle komme ud for at baby var i underkrops stilling er egentlig, at så få læger og jordemødre har rutine i at modtage børn der fødes sådan, fordi man tilbyder kejsersnit automatisk nu. Men jeg tror stadig jeg ville syns det var det mest skånsomme og naturlige valg, at føde selv fremfor at vælge kejsersnit.

Jeg syns det er et valg hver selv må tage og dømmer ikke dem som vælger kejsersnit. Det er trods alt hvad de fleste læger anbefaler.

Det er jo lige det springende punkt, det du siger der - kan nogen overhovedet tage imod saadan en baby i dagens verden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER