Little Miss

Navn - Hvad betyder navnet! - og hvad synes i?

16 indlæg i dette emne

Ja så kom der endnu et navn på banen til lillemanden imorges :whistling

Vi har valgt at holde det hemmeligt for familie, venner mv. fordi vi vil "smage" på det selv først.

Men jeg vil da gerne have lidt hjælp og tanker fra jer tøser. For jeg ved at i kan holder jeres mund :rolleyes

Tidligere har navnet Emil været nummer et på listen :loveshower

Variationen af Emil var Carl Emil (enten med eller uden bindestreg)

Men nu er navnet Marlon kommet med ind over ;)

Der er to grunde til navnet er kommet op. Først og fremmest fordi min mand og jeg begge starter med M og blandt venner altid er blevet kaldt M&M's. Dette gjorde at vi fra starten af har kigget på navne med M. Men de fleste drengenavne med M er allerede taget af nær familie....

Den anden grund er at vi var på ferie til Philipinerne i 1 mdr i januar 2010 hvor vi dykkede en del. Faktisk var det primære vi lavede den måned vi var der :P

På dykkercentret hvor vi nærmest blev familie var der den sødeste bartender/altmuligmand/dykkergut - Marlon. Siden da har navnet ligget lidt i baghovedet hos mig men har været meget i tvivl fordi det er så specielt. Lidt poppet. Jeg har forsøgt at søge lidt på navnet men har ikke kunne finde mange oplysninger. Så......

Derfor tænkte jeg at jeg ville høre jer dejlige tøser om:

1. hvad synes i om det nye navn Marlon?

2. Hvilke af de navne vi hælder til synes i bedst om? (Emil, Carl Emil eller Marlon)

3. Ved i hvad betydningen er af de forskellige navne?

Håber på lidt hjælp og info :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er vild med Marlon - men nok fordi jeg forbinder det med Troldemors enormt kære dreng ;)

Carl Emil er SUPER sødt! Vil selv gerne have en Karl engang :7himmel Hvad navnene betyder, har jeg ingen ide om :) Men mon ikke google ved det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes alle tre er rigtig fine :) Jeg ville nok aldrig have drømt om Marlon selv, men jeg har også fået et helt andet syn på det efter at have "mødt" Troldemors lille gut :biglove

Jeg er generelt mere til danske navne fremfor de mere internationalt prægede, så personligt elsker jeg Carl Emil. MEN: som sagt synes jeg, at de alle er enormt fine :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er mest til Marlon. Fordi det er skønt. :)

Synes tilgengæld at det er blevet meget poppet med dobbelt navne og i vores omgangskreds er det netop kendingen Carl Emil der hitter eller bliver brugt som eksempel på den slags. Lidt ala Brian i 80erne.

Desuden er der 4 drenge i Livas børnehave med den combo, så det er blevet meget gængs :)

Men kan godt lide ideen om at jeres gut skal hedde noget med M :)

I skal selvfølgelig vælge det der passer bedst til jer :) :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved I siger drengenavne er taget, så dette er nok også.. Men min lillesøsters dreng skal hedde det, og det minder lidt om Emil synes jeg :)

Milas :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan klart bedst lide Marlon, men det er fordi det er ret unikt. :)

Hvad angår navnebetydning er der her lidt info (fra navnebetydning.dk):

Carl kommer af Karl som er Nordisk og betyder : Ung mand.

Karl stammer fra ordet 'kal', der betyder 'fri mand i en anden mands tjeneste.

Emil : Fransk drengenavn afledt af det latinske ord æmilius, der betyder "venlig". Kan også staves Emile.

Navnet Emil har rødder i det romerske slægtsnavn Aemilius. Slægtsnavnet kan muligvis knyttes til det latinske ord aemulus med betydningen 'arbejdsom, ivrig'.

Marlon kommer af det latinske Marlonia. Betyder den slugende (lærdom)

Håber det kunne bruges :) Men ellers er det bare at google navnene :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes Marlon er fedt.. icone14.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan jo helt vildt godt lide navnet Emil...:)

Det er dog taget i vores familie så får vi en dreng en dag bliver det ikke det desværre.

Men navne med M har i da været rundt om alle ? :) Nu du siger de fleste er taget...

Tænker Malthe, Magnus, Mathias, Mikkel, Mogens, Mads, Mark, Markus, Miki, Michael, Morten, Martin nå det var bare nogle jeg lige fandt på nettet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker også Emil navnet. Både for betydningen, og for den lille gut fra Lønneberg, og så hed begge mine oldefædre på min mors side Emil. Min kæreste kan dog ikke li det, mærkelige hollænder. Jeg syns Marlon er fint og specielt, men jo ikke så dansk/nordisk, som de andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes i skal tage Marlon - jeg syntes navnet Carl Emil er blevet lidt poppet - så selvom jeg godt kan li navnet så er det bare ved at blive lidt for brugt. Emil er også rigtig sødt, men det er lidt det samme. Marlon er bare sødt og hvis i har så gode associationer til det så er det da det i skal. Den slugende (lærdom) er da heller ikke den værste betydning - klogskab er en fantastisk egenskab ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar. Tror også vi hælder mere og mere mod marlon men nu må vi se hvad han ligner når han kommer ud.

Har også lige fundet ud af at Emil ligger på top drengelisten. ender jo med der er flere i klassen der hedder det :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan jo helt vildt godt lide navnet Emil...:)

Det er dog taget i vores familie så får vi en dreng en dag bliver det ikke det desværre.

Men navne med M har i da været rundt om alle ? :) Nu du siger de fleste er taget...

Tænker Malthe, Magnus, Mathias, Mikkel, Mogens, Mads, Mark, Markus, Miki, Michael, Morten, Martin nå det var bare nogle jeg lige fandt på nettet :)

Faktisk er de alle "taget" bortset fra Mogens men det er ikke lige mig. Heller ikke Manfred som manden har foreslået :-s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar. Tror også vi hælder mere og mere mod marlon men nu må vi se hvad han ligner når han kommer ud.

Har også lige fundet ud af at Emil ligger på top drengelisten. ender jo med der er flere i klassen der hedder det :-(

De siger faktisk at selv med et top 3 navn, er "risikoen" for at komme i KLASSE med en som hedder det samme ikke særlig stor..

FOr 15 år siden, var top ti navne, navne som MANGE hed..

Fx var der lidt over 500 der kom til at hedde Emma sidste år.. Og der er lige omkring 2000 folkeskoler (og et væld af private osv..) Så selv med navnet Emma som er helt i toppen, så er der stadigvæk kun en Emma i hver 4. klasse... (I gennemsnit)

Til gengæld, er der jo en større risiko for der er flere på skolen, og i børnehaven osv.

Men det er også meget område bestemt jo. Det er noget med at børnene på sjælland, har mere specielle navne, end børnene i jylland; Og at man derfor, hvis man giver sit barn et almindeligt navn på sjælland, egentlig ikke har lige så stor sandsynlighed for at ramme ind i andre med navnet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig betyder Marlon = Troldemors guldklump :biglove Men det er jo nok bare indtil jeg "kender" flere med navnet :) Ellers ved jeg ikke noget om navnebetydninger.

Jeg synes alle tre navne er fine, men jeg associerer dem med noget MEGET forskelligt:

Emil er for mig et meget "almindeligt" navn (på en god måde), ligesom Emma, Victor, Oskar, Mathias, Sarah, Lise, Marie og hvad ved jeg... Sådan et godt "sikkert" navn, som man ikke rigtig kan protestere imod.

Karl er for mig sådan et "gammel-charme" navn ligesom Valdemar, Ella, Karen, Johannes og Asta. Sådan et navn, der smager lidt af bedsteforælder, men som alligevel kan være SÅ sødt til børn. Så lidt specielt, men så alligevel ikke.

Og Marlon er så - for mig - et meget moderne og specielt navn, lidt i kategori med Olympia, Pixie og Storm. Ved ikke om jeg vil kalde det poppet, men i hvert fald noget, som nogen vil synes er suuuuuperfedt, mens andre (måske den ældre generation) vil undre sig (og måske rynke lidt på næsen) over.

Så jeg ville jo sige at alle tre navne er rigtig fine, men at det handler rigtig meget om, hvad du gerne vil "signalere". Men altså, det er jo så også kun mine personlige associationer til navnene. Det kan jo godt være at andre ville sætte de tre navne i nogle helt andre "kategorier". :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu engang tak for jeres svar :)

Manden kom alligevel til at nævne vores nye navn til sine forældre i weekenden og fik (som jeg havde regnet med - og som Barbamama også har skrevet) et rynk på næsen og et "det kan i da ikke mene"!!!

Vi tænker stadig meget over navnet men tror manden lidt er gået væk fra det. Han havde nok ikke regnet med reaktionen var så kraftig som den var :wacko

Men de 3 navne bliver stadig på listen. Der er jo heldigvis lidt tid at løbe på endnu :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.... Ja der er nok ikke nogen som er i tvivl om hvilket navn jeg bedst kan lide :7himmel :blush (og tusind tak for de søde ord og smileys her i tråden piger.... Blev helt rørt :blush )

Men jeg vil så sige at jeg er rigtig glad for at vi ikke fortalte nogen om hvad Marlon skulle hedde, før efter han var blevet født..... For det kan godt være et navn nogen lige skal vænne sig til (som andre siger, specielt forældre/bedsteforældre generationen) Specielt min mor og svigermor, skulle lige synke den.... Men det er jo også svært at protestere når nu barnet ER født.... Og faktisk allerede hedder det ;)

I dag kunne ingen af dem drømme om at han skulle hedde andet end Marlon, og de synes det er verdens dejligste navn.... :loveshower

Og vi får tit positive reaktioner på navnet ude omkring, netop fordi det ikke er noget "alle" hedder.....

Men jeg kunne sagtens forestille mig at negative reaktioner på navnet før fødslen kunne have afskrækket mig, så jeg er så glad for vi holdt det hemmeligt..... :)

Jeg synes bestemt ikke Marlon er poppet.... Men det kommer helt an på hvilke associationer man har med navnet.... Jeg kendte mest til navnet pga. Marlon Brando, og derfor forbinder jeg det med det gamle Hollywood, Marilyn Monroe, gentlemen, cocktailparties, smukke gamle kjoler, Fred & Ginger.... Og den slags, gammelromantik :biglove

Kan desuden supplere med at Marlon både kan betyde videbegærlig og "lille falk"..... :)

Men altså.... Det er ikke sådan at jeg ikke synes om Emil.... Det er også et rigtig sødt navn.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER