Myliona

Ledig og barsel

9 indlæg i dette emne

Ja, jeg er lidt i "god tid", men er bare ikke i tvivl om der er en masse tidsfrister osv. som man skal overholde :rolleyes

Hvad gør man? Hvem kontakter man hvornår?

Jobcentret?

A-kassen?

Kommunen?

Hvad gør man inde på jobnet.dk ? Der er ingen hvor man bare kan "afmelde" sig, til barsel.. Der kan man vælge i job eller ferie?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Myliona.

Jeg står lidt i samme situation, da jeg er blevet fyret (har stadig løn i en periode) og synes det er en jungle at skulle melde sig ind og ud af alle mulige systemer. Men jeg fik god hjælp af min fagforening, som også havde en a-kasse-dame ansat. Hun fortalt præcis, hvornår jeg skulle gøre hvad. Så hvis du har en fagforening, så spørg evt. dem, og ellers ville jeg da bare ringe op til a-kassen og sige det, som det er og spørge, hvilke frister du skal være opmærksom på at overholde.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænkte det ville være smart, hvis det var herinde :) Da folk så måske ikke behøver sidde i kø i 15 min i arbejdstiden, for at få fat på deres a-kasse eller fagforening :whistling

Så hvis nogen kender de konkrete frister og ting man skal, så kom gladeligt med det :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved, skal man meddele det til sin A-kasse 4 uger før forventet termin. Så kommer man man på sygedagpenge i stedet. Men ved ikke om det veksler fra A-kasse til A-kasse... Jeg er med i AAK, og der er det sådan det er..

Skal til Rådighedsmøde d. 27/3, så regner jeg med at blive klogere på al den slags. Skal også kende deres holdning til, at jeg gerne søger job, og faktisk meget gerne vil i job, men ikke vil undlade at oplyse til arbejdsgiveren, at jeg er gravid. Kan jo kun lige nå at komme i gang, og så står den på barsel. Det synes jeg ikke jeg vil være bekendt, selvom jeg er i min gode ret til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved, skal man meddele det til sin A-kasse 4 uger før forventet termin. Så kommer man man på sygedagpenge i stedet. Men ved ikke om det veksler fra A-kasse til A-kasse... Jeg er med i AAK, og der er det sådan det er..

Skal til Rådighedsmøde d. 27/3, så regner jeg med at blive klogere på al den slags. Skal også kende deres holdning til, at jeg gerne søger job, og faktisk meget gerne vil i job, men ikke vil undlade at oplyse til arbejdsgiveren, at jeg er gravid. Kan jo kun lige nå at komme i gang, og så står den på barsel. Det synes jeg ikke jeg vil være bekendt, selvom jeg er i min gode ret til det.

Det talte jeg med min a-kasse om, og han sagde bare at rent juridisk behøvede man ikke oplyse man var gravid; Men at de faktisk mente at det var vigtigt at være ærlig om det til en evt samtale. Men han mente dog ikke man skulle "ødelægge" sin ansøgning ved at skrive man var gravid; Og det er jo måske fair nok :) Så jeg skriver deet ikke i min ansøgning, men siger det hvis de ringer.

Jobcentret skal også vide det, men jeg blev forvirret da jeg talte med dem, da hun var i tvivl om det var 4 uger før termin eller 4 uger før jeg gik på barsel jeg skulle give besked.. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev færdig med min uddannelse her i slut januar, men da jeg har termin den 11 maj, er der ikke rigtig nogen der ønsker at ansætte mig! <_< Jeg ringede til fagforeningen som satte mig på dagpenge... Jeg fik at vide at jeg skulle ringe ind 4 uger før jeg har termin og så skulle jeg omregistreres til barselsdagpenge (tror jeg at det hed) Med hensyn til jobnet, så er jeg faktisk ikke klar over hvordan, så det skal jeg vist os selv have undersøgt! :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været ledig hele min barsel. Jeg skulle 8 uger inden termin aflevere en ansøgning på komunen omk. barselsdagpenge, og siden da har jeg fået udbetalt barselsdagpengene. Jeg skal ikke ind på hverken jobnet eller a-kassen og melde jeg er på barsel.

Når min barsel er ved at være slut skal jeg melde mig ledig hos a-kassen og jobnet og så kører det derudaf som det plejer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også ledig, og jeg skal som nogle af de andre også først meddele min a-kasse at jeg går på barsel den dag der er 4 uger til min termin. Så overgår jeg automatisk til barselsdagpenge.

Med hensyn til jobsøgningen, har jeg fået besked på at man ikke må skrive i sin ansøgning at man er gravid, da det kan få dem til at fravælge dig pga. af det og det må de ikke. Jeg ville dog så meddele det til samtalen, da det ikke ligefrem ville fremme et samarbejde hvis man tilbageholder sådan en oplysning. Selvfølgelig kan man gå hen og blive gravid dagen efter man er blevet ansat, men hvis man som jeg er halvvejs gennem graviditeten og går på ferie om 2½ måned, mener jeg man bør informere om det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg skriver lige hvad min A-kasse sendte til mig da jeg havde sendt en mail og spurgt hvad jeg lige skulle gøre og forholde mig til:

"A-kassen har ******* modtaget din mail vedrørende spørgsmål om graviditet.

Du er ikke forpligtet til at oplyse graviditet i forbindelse med stillingsansøgning. Så det er dit eget valg om du vil oplyse dette

Hvis du er ledig 4 uger før forventet fødsel (7 aug 2012) har du ret til at gå på barselsorlov i 52 uger. Du vil da modtage barselsdagpenge fra kommunen med den sats som du får i a-kassen. Det vil sige, at du den 10. Juli går ind på jobnet.dk "min side" - "status og tast selv" her afmelder du dig som ledig og melder barsel.

Når du nærmer dig tidspunktet for, at du kan gå fra på barsel, er det urealistisk, at søge faste stillinger. Her kan du koncentrere din jobsøgning om kortere vikariater, tilkaldevikar, samt benytte dig af uopfordrede ansøgninger/henvendelse"

Jeg har BUPL midtjylland - så jeg ved ikke om reglerne gælder i alle andre fagforeninger - så hvis du ikke gider sidde i kø så send en mail med dine spørgsmål, måske har de et standard brev/brochure de sender dig med det du bør vide, eller de sender et brev/en mail med svar på dine spørgsmål. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER