Forunderligt

Fjernsyn og film

28 indlæg i dette emne

Jeg tvivler egentlig på vi vil se noget forskning der viser ret meget om sammenhæng mellem hvad børn ser og hvordan de klarer sig. Der har dog været noget, der gik op i hvor mange timer de tilbragte foran tv og sådan. Og i en lidt anden genre, forskning som undersøger børns brug af voldelige computer/konsol spil som jo har vist nogen negative tendenser. Så jeg er egentlig ikke i tvivl om at det påvirker børn hvad og hvor meget de ser/spiller, men om det reelt har nogen betydning for, hvordan de klarer sig, der tror jeg nok vi skal ud i større ekstremer, og så er der jo en masse andre faktorer som jeg tror spiller en meget større rolle for børn. Så tror da du har ret i, at det ene eller andet (ikke-voldelige) program/film kan være lige så godt/skidt som det andet for børnene.

Det er ikke min mening at snobbe, men jeg kan nok godt komme til det. Vil da gerne undskylde hvis nogen har læst det sådan, som sagt syns jeg mine meninger er rigtig gode, men jeg skal måske passe på med at formulere mig som om andre meninger er helt forkerte. Jeg vil gerne debattere og udfordres til selvransagelse.

Gregers79: Det er da sjovt at din datter elsker mad programmerne :) jeg syns også de er rigtig hyggelige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tvivler egentlig på vi vil se noget forskning der viser ret meget om sammenhæng mellem hvad børn ser og hvordan de klarer sig. Der har dog været noget, der gik op i hvor mange timer de tilbragte foran tv og sådan. Og i en lidt anden genre, forskning som undersøger børns brug af voldelige computer/konsol spil som jo har vist nogen negative tendenser. Så jeg er egentlig ikke i tvivl om at det påvirker børn hvad og hvor meget de ser/spiller, men om det reelt har nogen betydning for, hvordan de klarer sig, der tror jeg nok vi skal ud i større ekstremer, og så er der jo en masse andre faktorer som jeg tror spiller en meget større rolle for børn. Så tror da du har ret i, at det ene eller andet (ikke-voldelige) program/film kan være lige så godt/skidt som det andet for børnene.

Det er ikke min mening at snobbe, men jeg kan nok godt komme til det. Vil da gerne undskylde hvis nogen har læst det sådan, som sagt syns jeg mine meninger er rigtig gode, men jeg skal måske passe på med at formulere mig som om andre meninger er helt forkerte. Jeg vil gerne debattere og udfordres til selvransagelse.

Gregers79: Det er da sjovt at din datter elsker mad programmerne :) jeg syns også de er rigtig hyggelige.

Jamen så tror jeg, at vi er ved at nå frem til en slags enighed. :yay Alt det, du skrev her, vil jeg i hvert fald gerne tilslutte mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo mega god læsning det her :loveshower Er meget underholdt og det har da også sat tanker i gang hos mig.

Jeg tror mit eget synspunkt ligger sig mest op af Sagas - men vil lige sige at disney film er på min ok liste for børn så længe det bliver blandet med alt det andet som måske ikke er helt så lyserødt i sit verdens billede. Og så tror jeg heller smølferne bliver slettet fordi stemmerne er trælse, men det med forfærdeligt sprogbrug bliver slukket for og icarly bliver også, jeg bryder mig ikke om tonen og den holdning der er i serien - syntes den er respektløs.

Kender ikke så meget til Hanna Montana da jeg aldrig har set det - men jeg HADER synkroniseret tv, det udfordrer ikke børnene til at lære fremmedsprog - de skal nok få en masse ud af det alligevel. Min nevø på 3 år har en yndlingsfilm - Casper the friendly ghost på engelsk - han forstår ikke alt, men han aflæser kropssproget og får en masse ud af det alligevel. Når de når en vis alder bliver det interessant at finde ord de kender i underteksterne og til sidst åbner verdenen af et nyt sprog sig for dem. Jeg vil aldrig vise dem en spillefilm der er synkroniseret, men vise den på Engelsk med undertekster.

Jeg vil bestemt også gerne slå fast at jeg ikke ser ned på andre fordi de vælger anderledes og måske ikke er så tv kritiske som jeg er for det er jo min holdning (og så er der garanteret en masse regler for børnetv der skal overholdes så jeg tror ikke der er nogen der tager direkte skade af det). Jeg ved også at jeg må gå på kompromis for min mand er fuldstændig ligeglad og så er det nok ikke så nemt at gennemføre i længden, men de film der bliver købt til barnet tror jeg heldigvis jeg kommer til at stå for.

Min holdning er også at film og tv er noget jeg vil bestræbe mig på at se sammen med mine børn så meget det kan lade sig gøre fordi som (Barbamama også er inde på) så er det også vigtigt at have en samtale om det man ser og svare på børnenes spørgsmål og meget af det man ser giver anledning til at snakke om noget relevant der sker i børnenes egen verden. Samtidig kan man også sætte sig ind i hvad der sker i tv - hvad rører sig, hvad går de op i, hvad bliver der snakket om, er det program virkelig noget jeg syntes mine børn skal se eller kommer der pludselig breaking news om en masse morder i norge, eller et terror angreb - jamen så vil jeg også være der til at kunne slukke for det, eller have samtaler omkring det hvis de når at se noget, eller er så store at noget af det skal forklares for dem så de ikke hører om det i skolen og bliver mere forskrækket over det end der er nødvendigt!

Som svar på om jeg syntes det hører til i "øko og alternativ snak" så syntes jeg da bestemt det hører til i den alternative afdeling på den måde at det da nok ikke er flertallet der tænker de tanker om tv og film som der bliver diskuteret her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER