Guest

Så hopper jeg på vognen

7 indlæg i dette emne

Nu har jeg endelig behov for at lette mit hjerte og fortælle om oplevelserne omkring min graviditet - uden dog at oprette en graviditetstråd.

Jeg er 27 år og det er min mand også. Vi har været sammen i +9 år og blev gift i september 2011. I forbindelse med vores bryllup, besluttede vi os for at starte mission baby.

Jeg havde hele tiden været meget rolig omkring det, da jeg ikke ville blive skuffet hvis det ikke lykkedes med det samme.

Jeg havde hørt for mange historier om folk der har prøvet i længe at blive gravide, og læg oven i det, at jeg som overvægtig ligger i den kategori, der gør at jeg egentligt burde have svært ved at blive gravid.

Men men men, allerede i december, faktisk 2 dage før jul, stod jeg med en positiv graviditets test. :glad

Indtil nu har min graviditet ikke været en dans på røde roser.

Jeg har haft ekstremt meget kvalme siden starten af januar og det varer storset 24 timer i døgnet.

Min mand ved snart ikke hvordan han skal håndtere mig, så det er noget vi begge glæder os til er overstået.

Men lidt om mit forløb:

1.lægeundersøgelse

Vi snakkede alle de obligatoriske ting igennem, jeg fik taget blodprøver, en graviditetstest og blev vejet. Jeg havde lidt en underlig følelse med besøget, da jeg selv blev nødt til at spørger ind, for at få de "normale" oplysninger, så som hvilke vitaminpiller jeg skulle have osv.

En lang debat som min mand og jeg havde inden besøget var, hvor jeg skulle føde henne, Haderslev eller Kolding. Det skal siges at vi bor i Haderslev, men jeg arbejde i Fredericia.

Da lægen spurgte hvor vi ville hen, snakkede vi med hende om dilemmaet og hun fortalte os, at det var fuldstændig op til os, efter et par min. besluttede vi os for Haderslev sygehus.

Rimelig hurtigt efter 1.lægeundersøgelse modtog jeg en indkaldelse til NF scanning. Jeg undrede mig lidt over at jeg allerede skulle afsted når jeg var 11 uger henne, men stolede jo på at de havde styr på det.

NF scanning - 1.forsøg

Både min mand og jeg havde taget en fridag, for ikke at skulle stresse rundt i forbindelse med scanningen. Vi mødte op lidt før tid på syghuset, jeg havde drukket den obligatoriske ½ liter i løbet af den sidste time, men eftersom der var en der var mødt for sent op tidligere på dagen, var de ca. 15-20 min. forsinket. Det var meget meget hårdt for mig - jeg har i forvejen en lille blære, men at blive tvunget til at holde vandet var skide hårdt og jeg fik sagt nogle ikke så pæne ting til min mand, da jeg var helt overgearet af tisse-trang :oops

Men vi kom endelig ind til scanning, som foregik hos en sygeplejeske fra Sønderborg syghus, hun kørte kun scanneren 2 gange hen over maven, før hun begyndte at spørger 4-5 gange af, hvornår det var at jeg havde haft 1. dag i sidste periode.

Og derefter begyndte hun at fortælle mig at jeg altså slet ikke var så langt henne som jeg troede :blink

Hun gik til sidst hen for at se i papirerne og så viser det sig, at de har læst forkert på sygehuset og troede at jeg havde haft første dag i sidste periode d. 9/11, når det i virkeligheden stod d. 19/11 i papirerne. Så de havde indkaldt mig en uge for tidligt <_<

Men nå, jeg fik lov at gå ud og tisse lidt, da min livemoder er bagoverbøjet, så hun kunne faktisk ikke se så meget for blæren. Da jeg kom ind igen prøvede hun at scanne igen.

Men nej, spunken var kun 4,4cm og det var for lille til at vi måle noget som helst, men vi fik da et par billeder :)

Da vi efterfølgende snakkede, spurgte hun om hvor jeg gerne ville føde henne og jeg svarede Haderslev - hendes respons: "Det kan du ikke få lov til, da du bliver betegnet som en risikofødsel pga din BMI - så du skal egentlig til Sønderborg" :huh

Jeg spurgte så om det ikke kunne blive i Kolding og det kunne det så heldigvis godt, selvom det ene er syghus sønderjylland og det andet syghus lillebælt.

Men min egen læge burde have været klar over, at jeg ikke kunne få lov at føde i Haderslev, så sygeplejersken undrede sig også over, at jeg ikke havde fået det at vide.

Men aftalen blev så, at jeg får foretaget alle tests og undersøgelser i Haderslev indtil uge 28 og jeg skal også gå til jordmoder i Haderslev.

Jeg fik så lige at vide at jeg skal til 2 gluskosebelastningstest, hvor lægen kun havde sagt en. :huh

Men jeg fik så en tid til en ny NF scanning 1½ uge senere.

Da vi tog derfra havde både mig og min mand det lidt underligt, altså vi havde jeg set babyen og den havde det fint, men alle de nye oplysninger/ændringer. Og det faktum at de havde indkaldt mig en uge for tidligt, gjorde bare at vi ikke var helt så glade, som vi kunne have været.

2.NF scanning

Det var så i dag, hvor jeg havde taget mig en hjemmearbejdsdag. Endnu engang blev de 15 min. forsinket på sygehuset, denne gang brokkede jeg mig lidt (for s*** min blære kan ikke holde det pres :blush ).

Denne gang var det en jordmoder der foretog scanningen og det var simpelthen en fantastisk oplevelse.

Babyen lå med ryggen op ad og det gjorde det nemmere for hende at måle alt hvad hun skulle og den var helt som den skulle være.

Og så var den helt vild aktiv, jordmoderen måtte bede mig om at holde vejret for at hun kunne få baby til at ligge stille :glad

Vi fik også lov til at lytte til hjertet og det var bare fantastisk.

Da vi fik beregnet risiko bagefter var det den lavest mulige for en kvinde på min alder, så det var også bare rart.

Nu tror jeg endelig på at det hele er som det skal være og nu kan vi så begynde at fortælle det til lidt flere end den nærmeste familie.

Nu venter jeg spændt på første jordmoder undersøgelse d. 14. marts.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

velkommen til gruppen :) og tillykke med baby.. jeg kom også ind for tidligt til den første scanning, men jeg synes bare det var skønt at få lov til at se vidunderet 2 gange så tæt på hinanden :) og hvad sker der for ventetid! vi ventede næsten en halv time begge gange!.. heh.. men jeg gad ikke holde mig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en blandet oplevelse - men dejligt at det gik godt i dag. Og så må du jo bare vente med at drikke vandet til i sidder i venteværelset næste gang :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til og tillykke med vellykket NF skanning :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

velkommen til gruppen :) og tillykke med baby.. jeg kom også ind for tidligt til den første scanning, men jeg synes bare det var skønt at få lov til at se vidunderet 2 gange så tæt på hinanden :) og hvad sker der for ventetid! vi ventede næsten en halv time begge gange!.. heh.. men jeg gad ikke holde mig..

Jeg er skam også glad for at vi fik lov at se den 2 gange, men det var også det eneste positive ved oplevelsen. Alt andet virkede bare som om der ikke var styr på det, både fra min læges side og fra sygehusets side.

Men heldigvis var anden gang så en positiv oplevelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt ned en positiv 2. omgang :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER