StineM

Min datter stammer

9 indlæg i dette emne

Ja som overskriften siger, så stammer min datter på 2 år. Eller det er hun begyndt på indenfor de sidste par måneder. Det er det samme hver gang hun begynder en sætning. Jeg.. jeg.. jeg.. og det kører bare derudaf.

Jeg forsøger at snakke stille og roligt til hende og lede hende lidt ind i det hun vil sige. Nogen gange virker det, andre gange gør det ikke.

Jeg har snakket med børnehaven om det og umiddelbart er det et normalt fænomen for 2 årige, men jeg har aldrig stødt på nogen som har været udsat for det.

Nogen der ved hvor længe fasen varer og eventuelt hvordan jeg hjælper hende bedst muligt. Det kan til tider virke pinefuldt for hende - måske især fordi hun taler RIGTIGT meget :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sebastian har også stammet i perioder og det er vidst ganske normalt.

Han stammer ofte, når han er ved at tage et spring sprogligt. Jeg tror det har taget fra et par uger til 1 mdr.s tid, men løbende over 1-2 år.

Vi har sørget for at lade ham tale ud, ikke afbrudt ham, ordet skal nok komme. Han er 4 år nu og det er længe siden han sidst har haft en periode hvor han har stammet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svaret.

Man kan jo ikke lade være med at bekymre sig :blush Men som du skriver så kommer ordet på et tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid stammende rigtigt meget i en periode fra hun var 2 til hun var 2½ men pluselig en dag holdt hun op.

Vi gjorde ikke andet end at vi ventede på hun blev færdig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Linus stammede også pludselig omkring 2½ års alderen og frem til børnehavestart.

Jeg ringede til kommunens stamme-pædagog og fik en god snak med hende og blev beroliget, og fik også at vide at det var meget normalt.

Vi aftalte at jeg skulle ringe igen efter 3 mdr. hvis det stadig stod på - men der var det væk igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange børn har det man kalder småbørnsstammen. Det kommer og går i perioder, men nogle gange er det ved blivende. Bliv ved med at gøre som I gør. Vent tålmodigt på hvad hun vil sige, øv rim og remser, syng, klap ord (fx. mor-gen-mad). Når der kommer rytme på bliver det nogengange nemmere for barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min Mikkel havde også en lang stamme periode. Blev også helt nervøs. Men efter en lille måned gik det over og nu snakker han som et vandflad helt uden problemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt normalt i den alder at stamme. Sproget er ikke helt udviklet og i det lille hovede har de allerede sagt sætningen inden den kommer ud, så selve sprget kan slet ikke følge med. Det eneste og bedste du kan gøre er at sørge for at i derhjemme ikke taler for hurtigt, læse en masse bøger, gerne med rim og remser og så endelig huske at lade hende tale ud uden at afbryde hende. Sørg for at hun ved, i lytter til hende og gentag gerne hvad hun har sagt bagefter.

Mange hilsener fra en vuggestuepædagog og selv mor til en 2 årig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har faktisk oplevet det på 2 ud af 4 dagplejebørn i samme dagpleje periode! og det skulle efter sigende være meget normalt!

i "mine" tilfælde fik jeg/forældrene den melding at de begge var/er nogle fantastisk dygtige børn sprogligt og at der sker rigtig meget med dem i lige den periode..... og så er det nogen gange at munden og hjernen ikke rigtig kan finde ud af at "følges ad"...... det går kort sagt for hurtigt for dem!

men slå koldt vand i blodet!

det kan tage fra en måned og op til omkring et år inden det forsvinder..... det er meget forskelligt! Det er en meget lille %-del der fortsætter med at stamme!

gode råd til dig som forælder er:

tal roligt til dit barn.

giv dig tid til at lytte til dit barn - og for guds skyld aldrig rette eller afbryde!

lær barnet at " tale efter tur" og det må alle i huset respektere, så barnet ikke føler at "h*n skal skynde sig"

du kan læse meget mere om "fænomenet" på nettet. :)

knus Sara

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER