Allehånde

Min hjemmefødsel

11 indlæg i dette emne

Den 13. februar blev Felix født 5 dage over termin. Jeg var blevet undersøgt hos jordemoderen to dage før og fik foretaget hindeløsning. Jeg var 2 cm åben og meget blød, så jeg var sikker på han ville komme samme dag, og fik derfor børnene passet fra onsdag til torsdag. Det skete desværre ikke. Hele torsdagen havde jeg dog meget murren og tyngdefornemmelse og var meget tilbageholdende med at få børnene hjem. Men min mor ville gerne ”af med dem”, så hun kom med dem ved aftensmadstid og blev og spiste med. Hun tog hjem ved 19-20 tiden. Jeg havde en hel del plukkeveer. Ved 23-23:30 tiden besluttede jeg mig for at time dem. De kom ret regelmæssigt med 2-3 minutters mellemrum og bed lidt, men et par dage før havde jeg også oplevet regelmæssige plukkeveer i en times tid, så jeg var stadig i tvivl om det var nu. Kl. 1 presser min mand dog på for at jeg ringer efter jordemoderen, da jeg begynder at skulle bruge vejrtrækningen under veerne. Jeg ringer op kl 1:10, og snakker med en jordemoder som spørger lidt ind til veerne, og så sker der det, at mens jeg snakker med hende, forsvinder veerne fuldstændig eller de bliver til harmløse plukkeveer, så jordemoderen intet kan høre på mig. Vi bliver derfor enige om at jordemoderen bare skal tage sig god tid og gøre sine ting færdige på sygehuset, inden hun kommer ud til mig. P står dog og ryster på hovedet imens. Ti minutter efter at jeg har lagt på begynder veerne dog at bide kraftigt, og jeg ringer op igen og beder hende om at skynde sig. Vi ringer også efter min mor.

 

Kl. 2.10 ankommer min mor og jordemoder Maria samtidig. I mellemtiden har vi dækket sengen til med plastik, og P render rundt for at få alle ting gjort klar som står på den fødselsplan jeg havde skrevet. Jeg ligger i sengen med en varmepude og har meget hyppige og kraftige veer. Maria undersøger mig og jeg er 6 cm åben. I journalen står der, at der er spændt hindeblære.

 

Maria tilbyder mig klyx. Hun siger godt nok at hun ofte har oplevet at tredjegangsfødende får pressetrang efter at have fået klyx, men det gør ikke noget for hun kan sagtens tage imod et barn ude på toilettet! Selvom jeg har meget svært ved at overskue det, takker jeg ja til klyx. På dette tidspunkt er der max et minuts pause mellem veerne, så jeg skal virkelig skynde mig hvis jeg skal nå noget i pausen. Jeg ligger med klyx under to-tre veer, og får to-tre veer på toilettet. Det er rimelig hårdt!

Maria mener ikke jeg skal ligge længere med varmepuden, da hun siger jeg har fået brandsår af den (det passer dog ikke for dagen efter er der intet at se). Hun spørger i stedet om der er andet smertelindring jeg vil have, og jeg bliver overtalt til steriltvandspapler, som jeg har haft blandede oplevelser med under de to andre fødsler. Vi når dog ikke så langt, for Maria når kun lige at pakke dem ud, da jeg kan mærke en trykken bagtil mod endetarmen, og proklamerer at jeg har pressetrang. Kl. er nu 2:45. Maria undersøger mig igen og jeg er fuldt udviddet og har stor spændt hindeblære. Det er den jeg kan mærke der presser, for hovedet er stadig ikke komme helt ned i bækkenet.

 

Kl. 2:50 begynder jeg at presse lidt, og jeg kan mærke vandet går med et lille pop. Vandet er lysegrønt, og det betyder normalt overflytning til hospitalet. I journalen skriver Maria dog at det vurderes at fødslen er nært forestående, og at der ikke er tid nok til overflytning. Det går dog ikke forbi næsen på P og mig, at hjertelyden dykker hver gang der er ve. Maria lytter meget ofte til hjertet med dopleren.

 

Maria siger jeg skal gispe under veerne, da hovedet endnu ikke er helt nede. Jeg kan dog ikke lade være med at presse lidt med på toppen af veen. Kl. 3 vil Maria have mig op at stå, for at se om lillemanden så har det bedre under veerne. Det har han, men det er ekstremt hårdt for mig at stå og jeg pruster og stønner under veerne, som nærmest kommer uden pause. Jeg kan se af journalen, at jeg kun står der i 5 minutter. Så kommer jeg op i sengen igen, men på alle fire og skal stadig gispe.

 

Maria begynder at snakke om at hun gerne ser ham født hurtigt nu. Kl. 3:15 kommer jeg om på ryggen igen og presser nu aktivt. Nu går det hurtigt og det svier og presser helt vildt. Uf, det gør nas, og det går vist ikke helt stille af sig. Godt børnene har et godt sovehjerte, da de sov i rummet lige ved siden af! Kl. 3:19 fødes hovedet, og resten af ham følger hurtigt efter. Jeg bliver godt nok bedt om at gispe, men det gør simpelthen så ondt at have ham siddende der, så jeg presser på for at få ham ud. Da overkroppen er ude siger Maria: ”Så tag din søn! ” og flytter mine arme ned og jeg tager fat i den lille bløde varme krop og trækker ham det sidste stykke ud og op på min mave. Helt fantastisk følelse og jeg føler mig helt forelsket fra samme sekund. Hvor er han bare fin. Så perfekt og velskabt og med dejligt brunt hår (de andre to er lyshårede som deres far, mens jeg selv har brunt hår). Han skreg med det samme, men faldt hurtigt til ro på mit bryst.

 

Så snart Bedste, som hele tiden har siddet i stuen, hører barnegråd, kommer hun styrtende op i soveværelset, for at se den lille. Hun smutter dog ned igen da jeg skal føde moderkagen, som kommer ud 6 minutter efter. Herefter lægger Maria en lokalbedøvelse, da jeg skal sys. Hun stikker flere gange, og det gør altså herrenas hver gang. Jeg spørger om Felix ikke kan komme over til far mens jeg bliver syet, da jeg spænder i hele kroppen, men Maria vil helst have han forbliver hud mod hud med mig så længe som muligt. Hun syr i rimelig lang tid, synes jeg, og lokalbedøvelsen er ikke lige effektiv alle steder. Men Maria siger det kun er overfladiske bristninger. Det kan godt være, men det er altså et pænt følsomt område!

 

Endelig er det overstået, og jeg kan få lov til at gå i bad og P går i gang med at rydde op i soveværelset. Desværre har vi ikke fået dækket ordentligt af i sengen. Jeg var ikke klar over at jeg skulle bruge hele sengen til at føde i, så vi havde kun dækket den nederste del af sengen med plastik. Ideen var ellers at vi havde rent sengetøj neden under plastik, og gamle lagner oven på plastikken, så vi bare skulle smide hele øverste lag ud og ikke skulle gøre mere. Nu var alt griset til, så P måtte skifte alt sengetøjet og sortere og starte en vask. Bagefter var han lidt ked af at min mor holdt Felix før han gjorde, fordi han havde så travlt med alt det praktiske. Det blev jeg rigtig ked af at høre da vi efterfølgende snakkede om forløbet. Det gjorde at P ikke havde en helt så god oplevelse af hjemmefødslen. Til andre der overvejer hjemmefødsler kan jeg anbefale, at man sørger for at forventningsafstemme i forhold til planlægning af fødslen. Lav en ”generalprøve” så man ikke står og diskuterer hvilke lagner der skal bruges, når den ene part står og har veer. Og hav en plan for børnene hvis det sker om natten, for P var også meget stresset ved tanken om at børnene kunne vågne og gik konstant fra vores soveværelse til deres.

 

Det var dog fantastisk for mig ikke at skulle ud i en taxa med de meget intense veer jeg fik meget hurtigt. Og efterforløbet, hvor Felix slet ikke behøvede at få tøj på, men bare kunne være hud mod hud med mig hele tiden, var helt genial for vores tilknytning og for at få amningen op at køre. Da sundhedsplejersken kom på besøg da Felix var fire dage gammel, havde han allerede taget på, hvor nyfødte normalt vil tabe sig i starten.

 

Felix er nu 3 uger gammel og hele familiens lille kæledægge. Tak fordi du læste med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sikke en fin beretning - elsker din beskrivelse af at tage din søn i armene for første gang, jeg smelter og mindes mine små, bløde nyfødte. Stort tillykke med ham og din gode hjemmefødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super fin beretning. Tak for du delte din oplevelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi du ville dele ..
Dejlig beretning  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for din fine fødselsberetning, hvor er det godt at læse.

Jeg overvejer også en hjemmefødsel og er tilknyttet Hvidovre, så jeg er glad for alt mulig information omkring det.

Min konsultationsjordemoder hedder Maria, så mon ikke det var hende du fødte med?

Tillykke med Felix og mange tak igen, fordi du skrev om din hjemmefødsel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning du har skrevet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal I have allesammen.

Mifune: jo så er det sikkert hende :-) Jeg ville rigtig gerne have født med min konsultationskordemoder, men Maria var rigtig sød og kompetent :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smuk hjemmefødsel ❤️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for din dejlige beretning. :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for beretning. Jeg overvejer også hjemmefødsel denne gang, så suger al information til mig.

Og nu drømmer jeg da også om selv at løfte mit barn det sidste stykke ud :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for beretning. Jeg overvejer også hjemmefødsel denne gang, så suger al information til mig.

Og nu drømmer jeg da også om selv at løfte mit barn det sidste stykke ud :biglove

Ja det var virkelig en fantastisk følelse. Kan stadig blive helt høj af at tænke på det. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER