Berit

Barsel- hvordan er I dækket?

6 indlæg i dette emne

Hejsa

Jeg er i den situation af der ikke er nogen barselsordning på mit arbejde - temmelig øv, men sådan er det.

Det vil sige at jeg hele tiden har troet og fået afvide at jeg i min barsel kun vil få barselsdagpenge..... Grunde til jeg siger troede er at jeg nu af en veninde er blevet gjort opmærksom på at der er visse rettigheder når man er ansat i en funktionærstilling.

Det har jeg nu undersøgt, snakket med min fagforening og har fået afvide at der finde noget der hedder barselsfonden som er noget alle firmaet skal betale til via atp og de kan så få refuderet op til kr. 23.000 pr måned pr. medarbejder der er på barsel - 4 uger før og 14 uger efter. Det er ikke noget vi har krav på, men noget firmaet kan vælge at gøre for at glæde os :glad

Den resterende tid bliver så på barselsdagepenge - men det vil stadigvæk være en kæmpe hjælp i vores husholding :yay

Vi er to herude som er ramt af dette - en er allerede gået på barsel og jeg er den anden :balloons

Så mit spørgsmål er: er der nogen af jer som kender til dette her, er i samme situation eller lign?

Vi har nemlig bedt chefen om et møde vedr. dette her og jeg vil gerne være så godt forberedt som muligt - jeg tror nemlig ikke min chef eller løn afd. overhoved kender til dette her eller har gidet og undersøge det...

Undskyld det blev lidt langt, men håber det går :yay

Hilsen

Berit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik en snak med min fagforening mellem jul og nytår der fortalte mig at jeg har ret til fuld løn med tillæg fra 4 uger før til 17 uger efter. Noget i den stil. Det forudsat at man har 9 mdrs ancinitet i firmaet. Det har jeg først d. 5. Juni, så hende fra HK mente jeg skulle holde benene samlet til da :) Så nu ser vi.

Derefter er det forældreorlov som kommunen betaler, og der er satsen i dag på 3830 pr. uge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay - hvor dejligt med fuldløn det første stykke tid :rolleyes

Jeg håber på vi kan få lavet en aftale med dem herude - det vil så betyde at jeg de 4 uger før og 14 uger efter fødsel vil få næste fuld løn og så først derefter går på barselsdagpenge (sats for 2012 er kr. 3.940 pr uge :glad )...

Det vil nok også betyde jeg kan gå hjemme og hygge med baby lidt længere i den anden ende - det ville jo også være dejligt ;)

Men så spare jeg noget i benzin - har 45 km til arbejde hver vej - så det pynter jo altsammen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay - hvor dejligt med fuldløn det første stykke tid :rolleyes

Jeg håber på vi kan få lavet en aftale med dem herude - det vil så betyde at jeg de 4 uger før og 14 uger efter fødsel vil få næste fuld løn og så først derefter går på barselsdagpenge (sats for 2012 er kr. 3.940 pr uge :glad )...

Det vil nok også betyde jeg kan gå hjemme og hygge med baby lidt længere i den anden ende - det ville jo også være dejligt ;)

Men så spare jeg noget i benzin - har 45 km til arbejde hver vej - så det pynter jo altsammen....

Det lyder super taskten er steget :D Det kunne jeg ikke se da jeg undersøgte det selv (da det var sidste år ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyha så kom det på plads og bedre end jeg havde regnet med :rolleyes

4 uger før og 23 uger efter med næsten fuld løn :loveshower - det kan betyde at jeg i den sidste ende kan går længere hjemme end vi først havde regnet med :yay

Så dejligt

Hilsen

Berit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heldigvis en relativ god overenskomst på det punkt (manden og jeg er i samme branche).

Jeg har barsel med fuld løn 4 uger før fødsel og 26 uger efter. Herudover har manden mulighed for 16 uger i alt med fuld løn; 4 uger ifbm fødslen (eller efter aftale) og 12 uger på et senere tidspunkt. Så jeg tager de 26 uger, så tager vi 4 ugers ferie sammen, og så tager han de sidste 3 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER