mille1981

PCO-aftensmad

6 indlæg i dette emne

Ja, beklager jeg spammer lidt, men synes det kunne være SÅ rart med en tråd til hvert måltid...

Her må I meget gerne kommer med jeres bedste aftensmåltider.

Det er vigtigt for mig, at de opfylder "Mercedes-modellen" også kendt som 3*33, hvor der kommer lige meget fra hhv protein, fedt og kulhydrater.

Kom frisk med dine bedste tips :)

Jeg har ikke selv nogen aftensmåltider der følger 3*33 endnu....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke nogen deciderede måltids-kombinationer... Hos os handlede det mest om, at finde alternativer til alle de (mange) standard tilbehørsting, der alle er 'forbudte' - for hvad serverer man som tilbehør, når man ikke må få ris/kartofler/brød/bulgur/cous cous/rodfrugter osv... <_<

Så vi gik mere op i, at måltidet kun indeholdt tilladte ting og ikke så meget om hvorvidt sammensætningen var 100 % korrekt.

En kæmpe hjælp for os, var hjemmesiden pcoliv.dk På den fandt vi nogen gode tips og afveksling til det man ellers forfalder til (som fuldkornspasta og perlespelt...) Og så er den delt op i de forskellige måltider, så det er nemt at finde noget hurtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du også insulinresistens Susanne? For synes at Bjarne Stigsby gik MEGET op i, at jeg skulle sørge for en 3*33 fordeling, hver gang jeg puttede ngoet i munden... Men det kan måske også være forskelligt fra person til person?

Jeg er ekstremt autoritetstro, så tør jo nærmest ikke spise en gulerod uden også at tage en mandel for at holde styr på blodsukkeret nu hvor kan har sagt at jeg ikke må ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du også insulinresistens Susanne? For synes at Bjarne Stigsby gik MEGET op i, at jeg skulle sørge for en 3*33 fordeling, hver gang jeg puttede ngoet i munden... Men det kan måske også være forskelligt fra person til person?

Jeg er ekstremt autoritetstro, så tør jo nærmest ikke spise en gulerod uden også at tage en mandel for at holde styr på blodsukkeret nu hvor kan har sagt at jeg ikke må ;)

Ja, jeg er også insulinresistent - jeg er klassisk PCOS, men er (heldigvis) kun insulinresistent i musklerne og ikke i hjernen. Så det er ikke helt så svært for mig, at undvære de ting jeg ikke må få (selvom jeg nu stadig synes det var hårdt!)

Når jeg læser om insulinresistens, så synes jeg det virker som om det vigtigste er, at man ikke får spist de ting der får blodsukkeret til at 'spike'. Jeg ved godt der også findes en optimal måltidssammensætning, men handler det ikke mere om, at pointere, at folk med insulinresistens skal søge en anden optimal fordelen af den klassiske 'kostråds-tallerken' end andre, der jo skal stile efter mere kulhydrat og mindre fedt end os? Som for at understrege, at kulhydrater er 'farligere' for os og fedt faktisk ikke er skidt?

Jeg tror i hvert fald på det er vigtigere at undgå de 'røde' fødevarer end at slække på det fordi måltidssammensætningen bliver et uoverskueligt projekt ;)

Men jeg har jo heller ikke fået direkte instrukser på at leve efter de 3*33 - jeg læste selv om PCO på nettet og i 'Spis dig gravid' :) Sagde han direkte, at du skulle spise sådan altid og at det var målet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske han går op i det, fordi det har en særlig betydning hvis man også er insulinresistent i hjernen... Sådan at kroppen (og især hjernen) måske føler sig hurtigere mæt eller craver det forbudte mindre, hvis energi-sammensætningen er korrekt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg er også insulinresistent - jeg er klassisk PCOS, men er (heldigvis) kun insulinresistent i musklerne og ikke i hjernen. Så det er ikke helt så svært for mig, at undvære de ting jeg ikke må få (selvom jeg nu stadig synes det var hårdt!)

Når jeg læser om insulinresistens, så synes jeg det virker som om det vigtigste er, at man ikke får spist de ting der får blodsukkeret til at 'spike'. Jeg ved godt der også findes en optimal måltidssammensætning, men handler det ikke mere om, at pointere, at folk med insulinresistens skal søge en anden optimal fordelen af den klassiske 'kostråds-tallerken' end andre, der jo skal stile efter mere kulhydrat og mindre fedt end os? Som for at understrege, at kulhydrater er 'farligere' for os og fedt faktisk ikke er skidt?

Jeg tror i hvert fald på det er vigtigere at undgå de 'røde' fødevarer end at slække på det fordi måltidssammensætningen bliver et uoverskueligt projekt ;)

Men jeg har jo heller ikke fået direkte instrukser på at leve efter de 3*33 - jeg læste selv om PCO på nettet og i 'Spis dig gravid' :) Sagde han direkte, at du skulle spise sådan altid og at det var målet?

Måske han går op i det, fordi det har en særlig betydning hvis man også er insulinresistent i hjernen... Sådan at kroppen (og især hjernen) måske føler sig hurtigere mæt eller craver det forbudte mindre, hvis energi-sammensætningen er korrekt :unsure

Han sagde meget specifikt, at alt hvad jeg spiste, skulle kunne puttes ind i 3*33 formlen. Så vil jo helst se om jeg ikke kan opnå det i langt de fleste tilfælde. Måske finder jeg ud af om et par uget at det er praktisk helt umuligt, men jeg vil gerne gøre et forsøg, når nu han siger det er bedst for mig.

Han snakkede slet ikke om forskellen på insulinresistens i hhv muskler og hjerne, så jeg ved ikke hvad jeg er?! Hvordan kan jeg finde ud af det? Mit insulintal var skyhøjt (1290), så måske er det også derfor han har været så striks med det? Har læst på PCO-forum at den korrekte sammensætning giver hurtigere sænkning af insulintal.

Lige nu er min gyldne regel at undgå røde fødevarer og stort set alle gule samt at jeg ikke må spise kulhydrater alene, for som du skriver kan 3*33 virke meget uoverskuelig... Noget tyder på at det virker, for klokken er nu 22.37, og jeg er ikke antydningen af træt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER