Stbaby

At gå hjemme uden indkomst?

7 indlæg i dette emne

Jeg har nydt at gå hjemme de sidste mange år pga. barsel og sygemelding ifb. med graviditet.

Startede i juni på arbejde 33½ time om ugen + 10 timers transport oven i og jeg er blevet møg stresset!!

Har 5 børn hver anden uge - de andre uger 'kun' 3, manden arbejder fuld tid og skal fra i morgen til at køre til Sjælland en dag om ugen, og ungerne har selvfølgelig valgt fritidsinteresser i en anden by (vi bor i en lille by uden mange muligheder) så de skal køres frem og tilbage.

Vi kunne selvfølgelig sige at ungerne ikke kan gå til det de har lyst til men nøjes med håndbold og fodbold (hvilket de har prøvet og ikke brød sig om) eller lade dem flyde på sofaen med deres bærbare... Den mulighed har vi absolut ikke lyst til.

Jeg ved godt at andre mennesker godt kan leve et liv hvor de kun ser deres børn max et par timer hver dag + weekends og så sørge for rengøring, vasketøj mv. om aftenen, hvor jeg meget genre vil have bare en halv time uforstyrret med min mand inden jeg falder i søvn mellem kl. 20 og 21 for at kunne holde til dagen efter.

Mit arbejde er kun et vikariat der udløber til 1/2 og jeg glæder mig til at blive hjemmegående igen. Det er dog en stakket frist, for jeg bliver sikkert sendt ud i aktivering og så er jeg afsted ca. lige så mange timer om ugen til færre penge - og det er jo heller ikke sjovt.

Så jeg er begyndt at tænke på at tage et par år hjemme mens de små er små. Frida er 1½ år og hvis jeg kunne gå hjemme med hende til hun skal i børnehave vil det være super skønt. Linus går i børnehave og skal selvfølgelig fortsætte mens Xander vil kunne tage hjem fra skole i stedet for SFO, hvilket vil passe ham godt da han har lidt problemer med store grupper og derfor i forvejen er meget træt oven på en stresset skoledag med mange indput og ved at komme hjem til mig vil kunne slappe mere af og have legekammerater med hjem i mindre grupper.

Men... man får jo ikke penge ved at gå hjemme og 'drive den af'.

Vi sparer selvfølgelig pengene for dagplejen og SFO og vi vil sikkert også kunne sælge bilen (manden har en firmabil vi vil kunne bruge til at køre ungerne til div. former for sport), men hvor vil vi ellers kunne spare?

Kan man få tilskud til at passe sit barn hjemme? Jeg kan finde en §80 hvor man kan ansætte en person til at passe sit barn i hjemmet men kan man ansætte sig selv?

Er der nogen af jer der går hjemme uden indtægt?

Hvor sparer i?

Ville i gøre noget anderledes?

Hvor længe har i gået hjemme / hvor længe har i planer om at skulle gå hjemme?

Kunne jeg få et 20 timers job fra 9 - 14 hver dag lige i nærheden så jeg kunne cykle og vi kunne sælge bilen, ville det være super, men disse jobs findes vist ikke herude hvor vi bor? 20 timers job er i supermarkederne med aften- og weekendåbent, og så ville jeg alligevel ikke se mine børn hvis jeg har fri mens de er i institutioner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kender én der fik "løn" for at gå hjemme og passe to børn i vuggestuealderen. Det var hendes eget barn og naboens barn.

Så hvis du kunne finde et barn du kunne passe sammen med Frida, så kunne du få en indtægt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I nogen kommuner giver de "løn" for at passe eget barn men det er maks en periode og ikke særligt meget. så kan i jo med kun en indkomst nok få fripladstilskud til inst og hvis i bør til leje kan i få boligsikring.

du kan give din mand dit fradrag så får han jo mere udbetalt.

Man kan i nogen børnehaver få en halvdagsplads det var måske oz en mulighed til ham i bhv så bliver han ikke hevet ud men får kortere dage =billigere plads.

jeg har lavet regnestykket herhjemme i tilfælde af at jeg render tør for dp her d.1/7 fordi jeg simpelthen ikke kan finde nogen der gider ansætte mig bare 30timer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har snakket med vores kommune og de har ikke tilskud til at passe eget barn hjemme (men jeg må godt ansætte naboen til at passe mit barn og hun kan så ansætte mig til at passe hendes barn og så kan vi begge få tilskud dry.gif)

Linus går i skovbørnehave så der er ikke halvdagsplads da de er ude af huset så meget, så det kan vi heller ikke.

Vi bor i hus så heller ingen boligsikring og jeg tror manden tjener for meget til at vi kan få friplads (selvom en ret stor del af lønnen går til firmabil, telefon osv. )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt foelge dig, set i lyset af at jeg bor i Italien og ser det italienske system, hvor flere moedre gaar hjemme end det nogensinde var taenkeligt i DK. Om det saa er godt eller skidt, det ved jeg ikke.

Men nu havde jeg selv meget glaede af min mor som barn, fordi hun gik hjemme hver anden uge. Det husker jeg tydeligt og det er en gave, man kan give til sine boern.

Det er ikke utaenkeligt at jeg vil gaa hjemme i en rum tid, og saa sende mit barn i vuggestue paa halv tid, naar tid er. Jeg haaber I kan faa det til at loebe rundt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved at din mand får dit fradrag og I kan spare en dagpleje plads, plus transportafgifter til dit arbejde så tror jeg næsten det går op faktisk..

Samlet set, giver det i hvert fald hurtigt "mere" end man ville få på dagpenge...

Udover det, så tror jeg også det giver andre ting.. Hvis man arbejder meget, har man mere tendens til at "forkæle" sig selv - tage ud og spiser, eller give ungerne en ekstra stor gave for at kompensere for man ikke er der i hverdagen..

Nu kan I/du få tid til selv at tage i skoven, hygge med ungerne og nyde dem.. Og ærlig talt, så er det lige før man får lyst til selv at betale penge for det jo - men man SKAL jo også overleve :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg valgte at gå hjemme i et ½ år uden løn - min mand fik mit fradag og vi sparede en vuggestue plads. - Syntes i må regne på det og hvis det er det rigtige for jer så prøv at springe ud i det! - Arbejder nu 20 timer, hvilket er ideelt.

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER