Guest

Teenager og alkohol

3 indlæg i dette emne

Inspireret af både en tråd på madambk, men også af alle de programmer, som Dr kører med lige pt om unge og deres drikkevaner. Så tænker jeg lidt, hvornår må teenageren begynde at drikke alkohol?

Og hvordan vil i som forældre til teenager tackle denne problematik, nu hvor vi høre alle steder fra, at danske unge drikker for meget???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg vil se lidt på, hvordan alkoholpolitikken er i mit barns klasse...

Jeg begyndte selv at drikke da jeg var 14 og det var hverken voldsomt eller i smug. Jeg spurgte (dødnervøs) min mor om jeg måtte komme med til en fest. Og det måtte jeg da godt. Og så gjorde jeg opmærksom på at det altså var en fest med alkohol. Og det var hun liiiidt skeptisk overfor, men hun valgte at stole på mig og på at jeg kunne styre det, så jeg fik lov og fik endda lov til at få lidt med fra barskabet. Og den tillid kunne jeg leve op til og det kunne mine klassekamerater også, vil jeg mene. Ingen af os blev så fulde at vi gjorde noget dumt eller blev syge eller sådan noget, og dagen efter var jeg bare lidt træt. Og der snakkede min mor så med mig om at kroppen jo altså bliver lidt udkørt efter sådan en aften, men at jeg skulle være glad for at jeg ikke brækkede mig. ;)

Så med andre ord, så fungerede det fint i det miljø jeg var, at jeg startede som 14-årig. Det var beskyttet nok til at det ikke gik amok (jeg har ALDRIG drukket meget, eller villet i byen hver weekend f.eks.) og jeg er glad for at jeg fik lov at være "med" og ikke skulle føle mig udenfor som den eneste der ikke måtte drikke.

Jeg håber da på at mine egne børn får lignende første erfaringer med alkohol, og hvis det er på samme måde som det var med mig, så har jeg det umiddelbart ok med at det allerede er ved 14-års alderen.

Men meget har jo ændret sig siden jeg var 14, og der kommer sikkert til at ændre sig endnu mere inden jeg har et 14-årigt barn. Så jeg synes det er svært at sætte en aldersgrænse eller noget i den stil allerede nu.

Jeg håber at jeg kan udsætte mine børns alkoholdebut så længe som muligt, men jeg vil nok fokusere meget mere på hvilket miljø de drikker i og deres indstilling til alkohol end på hvor gamle de er. Og uanset hvad vil jeg prøve at forholde mig åben, så barnet ikke behøver lyve for mig. Så må vi se om det lykkes ;)

Hmm, lang smøre, gav det overhovedet mening? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har i Ronjas klasse lavet en forældre kontrakt.

Alle forældre har skrevet under på at der ikke bliver serveret alkohol til fester og sammenkomster. Vi er lige ledes blevet enige om at på hverdags aftner skal samværet ophøre senest 20.30.

der er mange andre punkter i kontrakten, men det betyder at ingen af os forældre skal stå i et dilemma hvor vores barn siger at det må de andre!

Personligt har vi snakket om at Ronja må følge anvisningen om alkohol og vente med det til hun bliver 16 år. Skal ikke lyde hellig og hun da da også smagt en tår hyldeblomst med hvidvin i hos mig selvom hun kun er tolv!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER