TroldeMor

Kom godt i gang

4 indlæg i dette emne

Nu skal det altså være... jeg har længe gået og lovet mig selv at jeg ville komme i gang med at lave fine kager...

Og nu er tiden til det...

Men jeg er jo totalt "special-kage"-jomfru, så jeg får nok brug for lidt hjælp.

Jeg håber at der er nogle af jer kreativa'er der kan hjælpe mig lidt på vej :)

Min interesse ligger, lige nu, i at lære at lave runde kager med fondant, og pynt...

Altså kager a la det her

post-74-025705300 1290089603_thumb.jpg

post-74-071960700 1290089611_thumb.jpg

post-74-023222700 1290089621_thumb.jpg

Så her er mine (første) spørgsmål:

Hva skal jeg bruge/anskaffe af redskaber inden jeg går i gang?

Er det nødvendigt at købe dyre kageredskaber, eller kan man erstatte med ting man evt. allerede har?

(altså fx en alm kagerulle i stedet for en non stick rullepind osv.)

Er der bestemte krav til fyldet i kagen... Kan det være for blødt?

(kan fx godt lide at bruge knuste rutebiler blandet med flødeskum i lagkager)

Skal man altid "slutte kagen af" med smørcreme (er det ikke sådan det hedder) inden man overtrækker med fondant?

Er hjemmelavet fondant lige så godt/nemt at arbejde med... eller kan det godt betale sig at købe færdig fondant?

(måske bare i starten?)

Åhhh jeg håber sådan i har tid/lyst til at hjælpe mig... For jeg vil så gerne i gang med det her :) :blush

Måske kan andre også blive inspirerede til at komme i gang med at lave kager :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu skal det altså være... jeg har længe gået og lovet mig selv at jeg ville komme i gang med at lave fine kager...

Og nu er tiden til det...

Men jeg er jo totalt "special-kage"-jomfru, så jeg får nok brug for lidt hjælp.

Jeg håber at der er nogle af jer kreativa'er der kan hjælpe mig lidt på vej :)

Min interesse ligger, lige nu, i at lære at lave runde kager med fondant, og pynt...

Altså kager a la det her

post-74-025705300 1290089603_thumb.jpg

post-74-071960700 1290089611_thumb.jpg

post-74-023222700 1290089621_thumb.jpg

Så her er mine (første) spørgsmål:

Hva skal jeg bruge/anskaffe af redskaber inden jeg går i gang?

JEG BRUGER FONDANT FRA WWW.ALTTILKAGER.DK FORDI DEN ER GOD OG LIGGER TÆT PÅ HVOR JEG BOR.

MAIZENA TIL AT RULLE UD PÅ BRUG ALDRIG FLOURMELIS

EN RULLEPIND SYNES JEG ER UUNDVÆRLIG MAN KAN SAGTENS NØJES MED EN LILL ENE TIL OMKRING 100 KR

PASTAFARVER TIL AT INDFARVE MED, ET PAR STYKKER EN NOK, SÅ KAN MAN ALTID BLANDE SIG TIL FLERE FARVER, JO MERE FARE DER KOMMER I JO KRAFIGERE BLIVER FARVEN

OG SÅ ET ENKELS SÆT MED BLOMSTER UDSTIKKERE, JEG SYNES DEM MED PLUNGER ER BEDST

Er det nødvendigt at købe dyre kageredskaber, eller kan man erstatte med ting man evt. allerede har?

(altså fx en alm kagerulle i stedet for en non stick rullepind osv.)

JEG VILLE IKKE ERSTATTE EN NONSTICK PIND MED EN KAGERULLE

MEN UDSTIKKERE FRA UNGERNES MODDELERVOKS ELLER ANDRE UDSTIKKERE KAN SAGTENS BRUGES I STEDET FOR

DU KAN IKKE ERSTATTTE MED DEN FRUGTFARVE FRA ALM BUTIKKER, DEN ER FOR VÅD

Er der bestemte krav til fyldet i kagen... Kan det være for blødt?

(kan fx godt lide at bruge knuste rutebiler blandet med flødeskum i lagkager)

JEG FYLDER SOM REGEL MED HINDBÆR MOUSSE OG CHOKOLADE MOUSSE

NOGEN SMØRER OP MED SMØRCREME, DET GØR JEG SJÆLDENT, MAN SIGER AT FONDANTEN IKKE KAN TÅLE FLØDESKUMMET, MEN JEG HAR ENDNU IKKE PRØVET AT DET SMELTEDE FOR MIGSkal man altid "slutte kagen af" med smørcreme (er det ikke sådan det hedder) inden man overtrækker med fondant?

Er hjemmelavet fondant lige så godt/nemt at arbejde med... eller kan det godt betale sig at købe færdig fondant?

(måske bare i starten?)

JEG SYNES KLART AT DEN KØBTE FONDANT ER BEDRE AT ARBEJDE MED TIL DE FINE DETALJER, MEN HJEMMELAVET MMF KAN GODT BRUGES I ET NØDS TILFÆLDE

Åhhh jeg håber sådan i har tid/lyst til at hjælpe mig... For jeg vil så gerne i gang med det her :) :blush

Måske kan andre også blive inspirerede til at komme i gang med at lave kager :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh tusind tak for svar!! :glad

Glæder mig helt vildt til at komme i gang!

Hvis der er andre der har noget at tilføje, eller nogle gode tips og tricks til en nybegynder så skriv ENDELIG :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skal det altså være... jeg har længe gået og lovet mig selv at jeg ville komme i gang med at lave fine kager...

Og nu er tiden til det...

Men jeg er jo totalt "special-kage"-jomfru, så jeg får nok brug for lidt hjælp.

Jeg håber at der er nogle af jer kreativa'er der kan hjælpe mig lidt på vej :)

Min interesse ligger, lige nu, i at lære at lave runde kager med fondant, og pynt...

Altså kager a la det her

post-74-025705300 1290089603_thumb.jpg

post-74-071960700 1290089611_thumb.jpg

post-74-023222700 1290089621_thumb.jpg

Så her er mine (første) spørgsmål:

Hva skal jeg bruge/anskaffe af redskaber inden jeg går i gang?

Jeg lavede de første kager uden at have købt specielle redskaber. Jeg lavede mmf som jeg farvede med frugtfarve (tilsatte det inden jeg kom flormelis i) og rullede ud med en almindelig kagerulle.

Jeg har efterfølgende købt pastafarver. De er bedre at arbejde med og giver stærkere farver.

Er det nødvendigt at købe dyre kageredskaber, eller kan man erstatte med ting man evt. allerede har?

(altså fx en alm kagerulle i stedet for en non stick rullepind osv.)

Jeg har for nylig købt en nonstick rullepind, men den har jeg endnu ikke helt vænnet mig til at bruge. Ellers har jeg brugt min kagerulle - det er gået fint.

Er der bestemte krav til fyldet i kagen... Kan det være for blødt?

(kan fx godt lide at bruge knuste rutebiler blandet med flødeskum i lagkager)

Fyldet skal være godt stift, men hvis du pisker fløden godt kan du godt bruge rutebiler i flødeskum. Jeg samlet altid kagen i en form og lader den sætte sig i flere timer, så den er godt fast inden jeg smøre op med smørcreme.

Skal man altid "slutte kagen af" med smørcreme (er det ikke sådan det hedder) inden man overtrækker med fondant?

Ja - smørcreme, IMBC eller lignende. Både for at fondant ikke smelter og for give en flot finish. Jo mere du glatter kagen med smørcreme jo flottere resultat. ALLE ujævnheder ses igennem fondant.

Er hjemmelavet fondant lige så godt/nemt at arbejde med... eller kan det godt betale sig at købe færdig fondant?

(måske bare i starten?)

Jeg startede med at bruge MMF men har nu købt fondant. MMF tager lidt længere tid at lave, men tilgengæld er det lettere at rulle tyndt ud og flytte over på kagen uden det revner. Men hvis det revner på kagen kan det ikke repareres det kan man med sugarpaste - men det er tilgengæld noget mere skrøbeligt når det er rullet ud og skal flyttes til kagen. Sugerpaster smager nok lidt bedre end MMF, men tilgengæld kan det ikke rulles så tyndt ud som MMF.

Åhhh jeg håber sådan i har tid/lyst til at hjælpe mig... For jeg vil så gerne i gang med det her :) :blush

Måske kan andre også blive inspirerede til at komme i gang med at lave kager :)

Held og lykke med kagerne. Det er en hyggelig men dyr hobby :shop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER