MamatilJ&M

Lugten af maling

5 indlæg i dette emne

Vi er i sidste uge på arbejde flyttet i nye lokaler. Der er nymalet og specielt gulvet i den gamle bankboks, som er blevet malet, lugter stadig grimt.

Jeg har i dag 2 uger til testdag. Hvis denne gang er lykkens gang, kan det så være skadeligt at sidde i en lugt af maling fra 8 til 16 ? Nogen der ved det?

De ryster bare på hovedet dernede når jeg siger det lugter grimt af maling, men mine spekulationer køre jo også i en anden retning end dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men med hensyn til lugten af maling der er påført ved jeg det faktisk ikke, men de anbefaler jo i hvert fald at man ikke selv maler når man er gravid pga. lugten, så måske er der stadig nogle kemekalier i luften hvis der er en lugt af maling? Men jeg ved som sagt ikke noget om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det korte svar: Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "2 uger til testdag", men jeg tolker det som om du tænker at du måske er blevet gravid for et par uger siden. Jeg ville ikke selv bryde mig om at være gravid og, dag efter dag, opholde mig i et lokale der lugtede stærkt af maling - især ikke tidligt i graviditeten hvor fostret er mest sårbart og især hvis det er gulvet i en virksomhed der er blevet behandlet, da gulvmaling altid har en højere MAL kode og indeholder skrappere stoffer, for at kunne holde til slid og påvirkning - især når der er tale om produkter til virksomheder/arealer med stor slidpåvirkning. Det er ikke sikkert at det overhovedet vil have nogen konsekvenser for dig eller dit barn, men på den anden side er der jo heller ingen garanti for, at det ikke indebærer nogen risiko, så jeg kan sagtens forstå at du tænker over det.

MEN, jeg ved også lidt mere end de fleste om maling og om human medicin og gør mig måske lidt flere tanker på det område. Hvis man (som fx. dine kolleger) ikke har nogen specialviden, så er det måske svært at forstå og forholde sig til en evt. risiko. Til gengæld ved de sikkert en hel masse om risikoen ved investeringer og den slags, som vi andre ikke spekulerer så meget over ;-)

Hvis du oplever hovedpine, utilpashed, svimmelhed eller koncentrationsbesvær når du er i lokalet, er det et tegn på at det ikke er sundt at opholde sig i rummet og det kan du måske bruge som argument overfor din arbejdsgiver. Se evt. arbejdsmiljølovens afsnit om graviditet og amning især sekt. 1.3.

Hvis du ikke oplever andre gener end lugten kan du læse nedenfor hvad det konkret er der sker, når maling lugter og så må du veje op med dig selv hvordan du vil forholde dig :-)

Mange hilsner

Solskin

Den lange tekniske forklaring: Princippet bag maling er (simpelt forklaret), at man pulveriserer de stoffer der giver de egenskaber man ønsker plus den farve som man vil have på overfladen. Derefter tilsætter man noget kemi, der gør at det kan opløses i en væske og tilsidst blander man det i en masse væske (fx vand eller terpentiin) så det lag der bliver tilbage når væsken er væk, er ekstremt tyndt. Man smører det på - de mindre flygtige stoffer bliver på væggen, mens de mere flygtige plus al den væske man har tilsat, fordamper til den luft der er i rummet og tilbage på overfladen bliver pulveret som nu danner den malede overflade.

Dvs har man brugt 15 liter maling i et rum, så har luften i rummet faktisk optaget måske 10-12 liter af den oprindelige væske + de flygtige kemiske stoffer som har kunnet fordampe. Indtil luften i rummet er skiftet ud, vil den stadig indeholde de 10-12 liter fordampet væske og den vil kunne optages i kroppen når man trækker vejret (og i princippet også gennem huden, men det er mindre relevant her).

Den største afdampning sker i dagene efter overfladebehandlingen, men behandlede overflader kan afgasse mindre mængder i meget lang tid. Nogle stoffer har en lille, men målbar, afgasning i årevis. Er der ringe udluftning eller høj luftfugtighed (som fx i en kælder) vil hærdningen tage længere og afgasningen vare længere.

Malede overflader kan afdampe længe og det er ikke altid at rummet lugter, selvom malingen afgiver kemiske stoffer, men hvis der lugter i rummet, så er der helt sikkert en afdampning - ellers ville der ikke være nogen lugt.

Det samme gælder i øvrigt for oliering, lakering, spartling, limning og nye møbler, tæpper og byggematerialer. Hvis de lugter "nyt"/"nymalet" så er det fordi de afgiver kemiske stoffer.

Det er ikke nødvendigvis afgørende om der er tale om vand eller olie-baserede produkter - det er bare forskellige ting de typisk afgiver. Olie/alkyd produkter har været brugt længe og afgiver organiske opløsningsmidler som man efterhånden kender de skadelige virkninger af (for eksempel hjerneskader, eller såkaldt malerhjerne). De er farlige af påføre (og er nu forbudte at bruge for proffesionelle), men afdamper typisk ikke så længe.

Vand/akryl baserede produkter er af nyere dato og er tilsat en masse kemi for at give de samme egenskaber som gammeldags maling og for at gøre produktet hydrofilt, så det overhovedet kan lade sig gøre at emulgere med vand. De afgiver typisk formaldehyder, som kan være allergi og kræftfremkaldende, kan give hovedpine og svimmelhed og som er mistænkt for at være hormonforstyrrende. De er ikke ret skadelige at påføre (med mindre man er gravid, ammer, har allergi eller luftvejssygdomme), men afgasser til gengæld længere end olie/alkyd produkterne og langtidskonsekvenserne af afdampningen kender vi nok først om mange år.

Konklusion - Sundhedsstyrelsen anbefaler at gravide, spædbørn, allergikere og astmatikere bør ikke male eller sove/opholde sig længe i nymalede rum der lugter stærkt - ligesom man anbefaler, at man ikke maler børneværelset de sidste 6 mdr før baby skal sove i det.

Præcis hvor meget der skal til og præcis hvad risikoen er, går der nok mange år før vi kan sige noget mere om. Vi kan kun kigge på Sundhedsstyrelsens forsigtige advarsler og så måske have i baghovedet, at professionelle malere nåede at få voldsomme hjerneskader i over 50 år før man overhovedet begyndte at overveje om organiske opløsningsmidler kunne være farlige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar.

Jeg er sindsyg nervøs for lugten. Selvom jeg jo ikke aner om det er denne gang spiren sætter sig fast. Så nu er jeg rykket ind i vores mødelokale, hvor jeg kan mærke der er gennemtræk og ikke noget særlig lugt. Der er ingen grund til at ødelægge noget på forhånd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER