Hilde

Positive antistoffer

3 indlæg i dette emne

Hej,

jeg har fået konstateret positive irregulære antistoffer i en blodprøve. Det er antistoffer der hedder Fya... Nu skal jeg have taget en blodprøve hver 4. uge hele graviditeten igennem og til kontrol på sygehuset hver 4. uge. Hvis de stiger over en bestemt mængde, kan de lave blodmangel på babyen.

Er der andre her, der har erfaring med det? Og hvor galt er det gået? Eller er det sjældent, der sker noget? Min egen læge ved ikke så meget om det, så jeg har "googlet" på nettet, og det lyder ikke godt, det man læser der, men det er vel ikke tit, at der sker noget, hvis lægen ikke engang ved noget om det?

Jeg går bare og tænker meget over det og er en lille smule bekymret...

Hilsen Hilde :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hej du :)

Jeg ved ikke helt hvad dit præcise spørgsmål er? Jeg har ikke selv udviklet irregulære antistoffer, men jeg ved lidt om det.

Man kan danne irregulære antistoffer mod mange blodtypesystemer, det mest almindelige er Rhesus (anti-D), og Kell (anti-K). Fy(a) er ikke så almindelig, og hvad jeg kan læse mig til er den mild.

Det er rigtigt at der er risiko for at antistofferne sætter sig på babys røde blodlegemer og dermed fører til blodmangel. Men der bliver heldigivs holdt godt øje med dig og fy(a) er vidst ikke så slem.

Det kan gå rimelig galt, men det er altså meget sjældent at det sker. Du kan selvfølgelig risikerer at du skal sættes i gang tidligere eller have ks. Men man vil først forsøge med intrauterine blodtransfusioner (gennem navlestrengen). Men det er sjældent at det er nødvendigt, og det er endnu mere sjældent med fy(a) end med anti-D og anti-K.

Jeg synes ikke du skal bekymre dig for meget om det, men det er selvfølgelig svært at lade være.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

tak for det beroligende svar! Rhesus og Kell har jeg også hørt om før, men ikke alle de andre, som der bliver testet for.

Men det er godt at høre, at det er sjældent, der sker noget.

Jeg havde også læst mig til at Fya er en mildere form, men alligevel går man jo og tænker en del over det :unsure

Endnu engang tak for dit svar!!! Altid godt at høre fra andre, at det ikke er så slemt ;)

Knus :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER