CilleJ

Tænker I meget over at undgå hormonforstyrrende stoffer?

3 indlæg i dette emne

Jeg faldt for nyligt over en artikel om hormonforstyrrende stoffer og deres potentielle negative indflydelse på fosteret. Det overraskede mig lidt, hvor udsat man er, og hvor store konsekvenser indtagelse af hormonforstyrrende stoffer kan have, men skal man være vildt bange? Det virker jo til, at det næsten er umuligt at undgå en række af stofferne, da de tilsyneladende er i uundgåelige produkter.

 

Er det noget, som I har spekuleret meget over? Og er der nogen grund til at være bange? Har I hør nogen historier fra virkeligheden, hvor barnet er blevet påvirket negativt på den ene eller anden måde af, at moderen har indtaget lidt for mange hormonforstyrrende stoffer i løbet af graviditeten? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har læst en artikel om at man skal gøre som plejer men selvfølgelig kigge sig for. 

 

Jeg har taget nogle forholdsregler. Parfumen er væk og nogle cremer som jeg har læst er rigtig skidt at bruge som gravid. 

Men makeuppen bliver der og neglelakken regner jeg også med at beholde. Skrev ind til Depend og fik at vide at alle deres lakker var uden noget farligt og helt sikre at bruge som gravid:dance:

 

Ellers bruger jeg min sunde fornuft. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke, man skal være bange. Det mener jeg hverken er aktuelt eller konstruktivt. Men jeg synes bestemt, at man "bør" være en bevidst forbruger.

 

Nu er jeg 3. gangs gravid, så jeg har efterhånden hørt en del om, hvad der er farligt eller i hvert fald uhensigtsmæssigt, men jeg synes egentlig, at det altid giver mening, at holde lidt øje med, hvad man putter i munden og på kroppen osv og fx ligesom Hanne skriver til en producent, hvis man vil vide noget.

 

Jeg kender ikke nogen, der er alvorligt handicappede eller lignende, hvor man direkte har kunnet spore det til forældrenes brug af diverse kemi, men jeg kender masser af mennesker med fx forskellige allergier eller fertilitetsproblemer, og uden at bebrejde vores forældre (som sikkert har gjort deres bedste!) så tænker jeg da bestemt at deres fx kostvaner, rengøringsmidler, kosmetik, alkohol og tobak osv. har spillet en rolle.

 

Hvor påpasselig man vil være, er jo op til den enkelte, men jeg synes nok at sundhedsstyrrelsens og jordemoderens anbefalinger er et godt sted at starte, og så tror jeg, man kommer langt med sin sunde fornuft. Baby bliver stadig en baby, selvom den ikke er lavet udelukkende på økologiske grøntsager, og omvendt kan man måske godt fornemme inderst inde, at det ikke er sundt at stå og sniffe maling dagen lang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER