Barbamama

Doula

12 indlæg i dette emne

I stolt-tråden fil jeg skrevet at jeg havde blandede følelser omkring doula-begrebet, og jeg blev spurgt hvorfor. På opfordring flytter jeg hermed den potentielle doula-diskussion over i denne seperate tråd :)

 

Jeg skrev:

 

Åh ja. Hmm. Jamen det er egentlig ikke så konkrete og velovervejede følelser, jeg har omkring det, bare blandede.

 

Det er ikke så meget dét med at kunne købe sig til ekstra hjælp. Jeg synes godt man kunne argumentere, at jo mere hjælp man kan købe, desto lettere bliver det for en regering at skære i den ydelse alle får. Og omsorg burde IKKE være en luksus for dem der har råd! Men det er nu ikke lige dét, der nager mig.

 

Principielt har jeg også svært ved at være imod at nogen tager sig betalt for en service som andre vil købe. Hvis både sælger og køber har glæde af det, så er det jo super. Og jeg tror bestemt på, at et vellykket doulaforløb kan være medvirkende til bedre fødsler, bedre ammeforløb, bedre spædbørnsforløb osv.

 

Dét, der stritter lidt på mig, er nok, at doula ikke er en beskyttet titel. Alle må kalde sig doula. På samme måde som at alle må kalde sig terapeut, hvilket jeg som psykolog synes er virkelig "farligt". Som sagt: de gode forløb er gode og givende. Og nogle gange er kemi all it takes. Men jeg er skeptisk overfor alle former for terapeuter, der er sparsomt (teoretisk) uddannede, og især hvis deres "uddannelse" er deres egen personlige erfaring, hvilket jeg kunne mistænke var tilfældet for mange doulaer. Altså fx, med al respekt, Fru Mor, hvor meget uddannelse har du i fødsler, følelser, omsorg? Det er ikke ment som et angreb på dig, og måske har du nogle særlige talenter, kompetencer eller erfaringer der gør dig fantastisk til det, men det er svært at dokumentere kvaliteten af en doula og det bekymrer mig, når vi jo netop snakker om, hvor vigtig fødslen er. Som køber, lægger man en meget sårbar del af sig selv, hos en, der potentielt er helt inkompent og tager udgangspunkt i erfaringer og livsbilleder, der er helt anderledes end kundens.

 

Derudover kan jeg godt tænke, at doulaer medvirker til en IMO uhensigtsmæssig bevægelse mod at jordemoderen ikke er ansat til omsorg men istedet som en lille-læge. Og der kunne jeg godt ønske mig, at jordemødrene i højere grad havde patent på omsorgen (og dermed også fik tiden til at yde den). Altså mere anerkendelse af at omsorg er en stor del af jordemoder-gerningen.

 

Giver noget af det mon mening? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså jeg ved ikke om jeg bare har været heldig, men under begge mine fødsler har jeg haft en JM til stede under HELE forløbet, altså fra de 3-4 cm åben til udskrivelsen. (Min første var en laaang fødsel endda!) 

Og jeg har ikke manglet omsorg, men måske jeg bare ikke forstår hvad Doulaen kan, som en JM ikke kan? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette krævede lige jeg loggede på til computeren :D

 

Har ikke læst den anden tråd men jeg forstår i høj grad hvor du vil hen Barbamamma. Jeg synes også dette område netop med fødsler er så vigtigt og så stort et ansvar til ikke at være "reguleret" på den ene eller anden måde. Hvis vedkommende tager fejl eller ikke er dygtig nok kan det jo i værste tilfælde koste et barn livet.

 

Med det til kunne tilkøbe sig ydelser så har jeg det ambivalent for jeg er enig i at det gør det nemmere at skære ting væk fra regeringen men på den anden side er jeg som nygravid jo selv meget glad for muligheden at tilkøbe mig ekstra tryghedsscanning. Ligeledes har jeg en sundhedsforsikring som jeg kommer til at udnytte max i forhold til at gå til kiropraktor og akupunktør da jeg allerede nu gerne vil forebygge problemer med mit bækken. Det er jeg godt klar over alle ikke kan men jeg er nu alligevel glad for at selv at kunne benytte mig af det. Jeg mener ikke at det er sundhedsvæsnets rolle at tage sig af mit behov for at se om baby er i live før NF med mindre jeg bløder eller akut har smerter og derfor mener jeg at det er godt at have muligheden. At det skævvrider er en anden ting og det er selvfølgelig problematisk.

 

Med hensyn til doulaer så synes jeg det er ok med privatpraktikserende jordemødre som man kan føde med hjemme men ikke nogen der bare har taget et par weekendkurser - for der er ansvaret sgu for stort. Til gengæld synes jeg det er fedt at f.eks den privatpraktiserende fødeklinik storkereden har indgået overenskomst med region sjælland og hovedstaden som gør at folk uden penge på lommen også kan vælge deres tilbud og det synes jeg ærligt er fantastisk. Det giver mulighed for at føde i rolige rammer hvor der er tid og hvor JM føler de kan stå inde for det de laver. Det ved jeg at mange som er JM har svært ved som det er idag. Det er ofte mere held end forstand at det ikke går galt oftere end det gør pga travlhed :(

 

Det gør også at jeg som kommende 2 gangsfødende overvejer at føde hjemme. Til dels får jeg vist flere besøg hos min JM, bliver fulgt tæt og har mulighed for at lære min JM at kende. Jeg tror det er usikkerheden omkring ikke at kende den man skal føde med og hvad en fødsel egentlig går ud på som gør at kvinder køber sig til en doula. 

 

Så jeg kan godt forstå dig TS - og er enig på mange punkter. Ved ikke om det jeg skrev gav mening heller :cool:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har først tid til at komme med et ordentligt svar i morgen, men jeg synes det er en vildt fed debat, som jeg ikke engang selv bare har et entydigt svar til ;)

 

MEN! En doula har IKKE ansvaret. Det vil aldrig nogensinde være en doulas skyld, hvis der sker noget. En doula er ikke jordemoder, og det tror hun heller ikke selv, hun er.

Det er simpelthen så vigtigt for debatten! En doula er i systemets øjne en pårørende, og har altså reelt set intet at skulle have sagt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg synes om det, omend det jo i sidste ende, jo er fint hvis det fungerer. Tænker bare, hvad hvis  doula beder fødende om at trække vejret på en speciel måde, men jordemoder mener en anden måde er bedre..... Og feks kan se at det påvirker fødslen. Ej, bare en tanke 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er heller ikke bekymret for fysisk ansvar, og jeg er helt med på at sikkerhed, hjertelyd, bristninger osv er jordemoderens.

 

Men jeg synes også at omsorgen og i det hele taget det at deltage er et stort (følelsesmæssigt) ansvar. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I en ikke så fjern fortid var det vores mødre/søstre/tanter osv der var en del af fødslen. Der er mange som det ikke fungerer for af alle mulige årsager, og der er mange slægtninge som ikke ville finde det så naturligt som det formentlig var engang - så jeg tænker egentlig bare at en doula er en person som netop gerne vil være der, en betalt og "ukompliceret" slægtning, som bidrager ved at give den fødende noget nærhed og tryghed.

 

Jeg syns virkelig vores jordemødre generelt er utroligt kompetente til både det "lægelige" og det personlige, jeg syns de fleste jeg møder er varme kvinder som brænder for det de laver og gerne vil give de gravide og fødende den bedst mulige behandling og oplevelse. Jeg har ikke selv set at der måtte være et behov for doulaer, men hvis nogen føler det ville være den ekstra støtte de behøver tænker jeg bare, godt for hende at hun kan mærke hvad hun har behov for og får den nødvendige hjælp/støtte.

 

Det "burde" måske være et gratis tilbud til alle... but then... det burde psykologhjælp og mange andre ting også. Det er bare en af de ydelser man kan købe for penge efterhånden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg jo doula, men jeg vil alligevel starte med at sige, at jeg ville ønske, doulaer ikke fandtes. Jeg ville ønske, at vores svangreomsorg var indrettet anderledes, så der ikke var behov for doulaer! Men når det så er sagt, så tror jeg på, at en doula kan gøre en kæmpe forskel i nogle fødselsforløb. Helt ærligt, så tror jeg selv, min egen fødsel var endt ganske anderledes, hvis jeg havde haft en professionel pårørende med.

Der er desværre rigtig mange, og et stigende antal, kvinder, som oplever manglende støtte og/eller tilstedeværelse fra deres jordemoder. En doula kan rent teknisk ingenting, som en jordemoder ikke kan. Andet end at være der! Som doula er man der, indtil fødslen er slut, og forældrene er trygge ved, at man går. Doulaer er ikke afhængige af vagtplaner og vagtskifte, og det alene kan faktisk gøre rigtig meget for trygheden og roen under fødslen.

 

Doula-effekten: Tilstedeværelsen af en doula under hele fødslen kan reducere frekvensen af kejsersnit med op til 45 %, forkorte længden af fødslen med 25 %, mindske forbruget af smertelindring med 31 % og reducere forbruget af vefremkaldende medicin med 50 %

 

En doula har ALDRIG nogensinde ansvaret for fødslen. Hun guider, støtter og er, hvis nødvendigt, forældrenes advokat. Men hun lytter ikke hjertelyd, eksplorerer, vurderer mor/barns tilstand. Det gør jordemoderen! Og man kan ikke, som en nævnte længere oppe, føde med en doula alene. Eller jo, det kan man selvfølgelig, ligesom man kan føde helt uden tilstedeværelse af nogen som helst, men en doula er en ekstra professionel. Jeg skal ikke kunne afvise, at der findes doulaer, som "leger jordemoder", men så er det for egen regning. Ligesom læger, der begår overgreb på patienter feks. Det er ildeset i doulakredse at gå ud over doulaens fagområder.

Doulaen følger en i graviditeten, og det gør det tryggere og mere velkendt for den fødende. Man er desuden altid til rådighed, hvilket i sig selv kan give rigtig meget tryghed.

En erfaren doula ved ret meget om fødsler, og vil derfor kunne byde ind på forskellige områder; tid til at tage på hospitalet, hjælpe ift tilbudt smertelinding (skal/skal ikke ud fra kvindens ønsker), og kommunikation med jordemodern - bl.a. hjælpe med at oversætte fagsprog, når det går lidt stærkt.

 

Der er nogle jordemødre, som absolut ikke bryder sig om doulaer, men der er faktisk rigtig mange, som synes, det er rigtig fint, fordi det netop giver dem lidt luft og mulighed for at komme på toilettet/spise frokost.

 

En nævnte, at jordemoder og doula ville "diktere" forskellige ting ift vejrtrækning. Og det vil altså ikke ske. Hvis den fødende feks har gået til smertefri fødsel og derfor trækker vejret på den måde, vil doulaen støtte op om dette. Skulle jordemoderen bede den fødende om at gøre andet, vil doulaen respektfuldt fortælle jordemoder, at den fødende altså har øvet denne vejrtrækning. Jeg tror aldrig, jeg har hørt det beskrevet, at doula og jordemoder dikterer mod hinanden - sikkert også fordi doulaer faktisk har rigtig meget respekt for jordemoderens kunnen. Doulaen har en helt anden interesse i et godt forløb, og vil derfor formentlig "bøje af", hvis der er uoverensstemmelser.

 

Det er rigtigt, at doulauddannelsen hverken er særlig lang eller tung. Jeg tror dog på, at fordi de fleste doulaer er lidt ældre, vil de være rigtig fint i stand til at blive rigtige dygtige. Også qua deres baggrund med alt muligt andet. På mit hold var der en psykolog, en yogalærer, to sygeplejersker og jeg selv er lærer. Det er altså fag, der giver en eller anden form erfaring og ikke mindst noget teoretisk baggrund på forskellige måder. Det fede er jo også, at man kan vælge en doula, som kan det, man gerne vil. Jeg havde feks en gravid, der gerne vil have en doula med noget mindfullnesbaggrund, og det kunne jeg heldigvis hjælp med at finde ;)

 

Og så er et helt andet aspekt altså igangsættelse. Jeg satte en herinde i forbindelse med en doula, som kunne hjælpe med igangsættelse. Det frygtede ballonkateder og medicin kom aldrig i brug, og fødslen startede med naturlig igangsættelse :)

 

Efter fødslen har man en efterfødselssamtale med doulaen. Og hun har været der. Med til fødslen. Men havde ikke ansvaret, og kan derfor tale med parret på en anden måde, end en jordemoder kan. Hun vil kunne sige "ja, jeg oplevede også, at jordemoder vrissede lidt af dig" eller "ja, hun var godtnok dygtig og omsorgsfuld" feks. Man kan tale sin fødsel igennem med en professionel, som var der!

 

Hold nu op, hvor har jeg skrevet meget. Men jeg håber, det opklarer lidt :)

 

Mit håb er, at doulaer med tiden bliver overflødige. Jeg ønsker, at svangreomsorgen får bedre vilkår, Men det synes langt væk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

2 minutes ago, Saga74 said:

Rigtig godt skriv Fru.Mor :) 

 

Sådan lidt apropos denne debat: http://www.dr.dk/nyheder/indland/jordemoedre-private-foedsler-skaber-oeget-ulighed

Og det er så fucking sørgeligt! Jeg bliver sgu ked af det :( og jeg føler mig så heldig, fordi jeg altid har haft råd til at betale for private ydelser ifm graviditet og barsel. Men det er fandme ikke i orden!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Fru.Mor said:

Nu er jeg jo doula, men jeg vil alligevel starte med at sige, at jeg ville ønske, doulaer ikke fandtes. Jeg ville ønske, at vores svangreomsorg var indrettet anderledes, så der ikke var behov for doulaer! Men når det så er sagt, så tror jeg på, at en doula kan gøre en kæmpe forskel i nogle fødselsforløb. Helt ærligt, så tror jeg selv, min egen fødsel var endt ganske anderledes, hvis jeg havde haft en professionel pårørende med.

Der er desværre rigtig mange, og et stigende antal, kvinder, som oplever manglende støtte og/eller tilstedeværelse fra deres jordemoder. En doula kan rent teknisk ingenting, som en jordemoder ikke kan. Andet end at være der! Som doula er man der, indtil fødslen er slut, og forældrene er trygge ved, at man går. Doulaer er ikke afhængige af vagtplaner og vagtskifte, og det alene kan faktisk gøre rigtig meget for trygheden og roen under fødslen.

 

Doula-effekten: Tilstedeværelsen af en doula under hele fødslen kan reducere frekvensen af kejsersnit med op til 45 %, forkorte længden af fødslen med 25 %, mindske forbruget af smertelindring med 31 % og reducere forbruget af vefremkaldende medicin med 50 %

 

En doula har ALDRIG nogensinde ansvaret for fødslen. Hun guider, støtter og er, hvis nødvendigt, forældrenes advokat. Men hun lytter ikke hjertelyd, eksplorerer, vurderer mor/barns tilstand. Det gør jordemoderen! Og man kan ikke, som en nævnte længere oppe, føde med en doula alene. Eller jo, det kan man selvfølgelig, ligesom man kan føde helt uden tilstedeværelse af nogen som helst, men en doula er en ekstra professionel. Jeg skal ikke kunne afvise, at der findes doulaer, som "leger jordemoder", men så er det for egen regning. Ligesom læger, der begår overgreb på patienter feks. Det er ildeset i doulakredse at gå ud over doulaens fagområder.

Doulaen følger en i graviditeten, og det gør det tryggere og mere velkendt for den fødende. Man er desuden altid til rådighed, hvilket i sig selv kan give rigtig meget tryghed.

En erfaren doula ved ret meget om fødsler, og vil derfor kunne byde ind på forskellige områder; tid til at tage på hospitalet, hjælpe ift tilbudt smertelinding (skal/skal ikke ud fra kvindens ønsker), og kommunikation med jordemodern - bl.a. hjælpe med at oversætte fagsprog, når det går lidt stærkt.

 

Der er nogle jordemødre, som absolut ikke bryder sig om doulaer, men der er faktisk rigtig mange, som synes, det er rigtig fint, fordi det netop giver dem lidt luft og mulighed for at komme på toilettet/spise frokost.

 

En nævnte, at jordemoder og doula ville "diktere" forskellige ting ift vejrtrækning. Og det vil altså ikke ske. Hvis den fødende feks har gået til smertefri fødsel og derfor trækker vejret på den måde, vil doulaen støtte op om dette. Skulle jordemoderen bede den fødende om at gøre andet, vil doulaen respektfuldt fortælle jordemoder, at den fødende altså har øvet denne vejrtrækning. Jeg tror aldrig, jeg har hørt det beskrevet, at doula og jordemoder dikterer mod hinanden - sikkert også fordi doulaer faktisk har rigtig meget respekt for jordemoderens kunnen. Doulaen har en helt anden interesse i et godt forløb, og vil derfor formentlig "bøje af", hvis der er uoverensstemmelser.

 

Det er rigtigt, at doulauddannelsen hverken er særlig lang eller tung. Jeg tror dog på, at fordi de fleste doulaer er lidt ældre, vil de være rigtig fint i stand til at blive rigtige dygtige. Også qua deres baggrund med alt muligt andet. På mit hold var der en psykolog, en yogalærer, to sygeplejersker og jeg selv er lærer. Det er altså fag, der giver en eller anden form erfaring og ikke mindst noget teoretisk baggrund på forskellige måder. Det fede er jo også, at man kan vælge en doula, som kan det, man gerne vil. Jeg havde feks en gravid, der gerne vil have en doula med noget mindfullnesbaggrund, og det kunne jeg heldigvis hjælp med at finde ;)

 

Og så er et helt andet aspekt altså igangsættelse. Jeg satte en herinde i forbindelse med en doula, som kunne hjælpe med igangsættelse. Det frygtede ballonkateder og medicin kom aldrig i brug, og fødslen startede med naturlig igangsættelse :)

 

Efter fødslen har man en efterfødselssamtale med doulaen. Og hun har været der. Med til fødslen. Men havde ikke ansvaret, og kan derfor tale med parret på en anden måde, end en jordemoder kan. Hun vil kunne sige "ja, jeg oplevede også, at jordemoder vrissede lidt af dig" eller "ja, hun var godtnok dygtig og omsorgsfuld" feks. Man kan tale sin fødsel igennem med en professionel, som var der!

 

Hold nu op, hvor har jeg skrevet meget. Men jeg håber, det opklarer lidt :)

 

Mit håb er, at doulaer med tiden bliver overflødige. Jeg ønsker, at svangreomsorgen får bedre vilkår, Men det synes langt væk...

Jeg havde jo en doula med til min fødsel.. For mig var det den fødselsforberedelse hun kunne tilbyde der var vigtigst, og det betaler mange sig jo også fra ved f.eks. smertefri fødsel ol.. Under fødslen kunne jeg egentlig sagtens have undværet hende fordi hun havde forberedt mig så godt, men hvis der var opstået komplikationer (hvad der gudskelov ikke gjorde!), så havde det været rart for mig at have en rolig sjæl ved min side, som ikke havde følelser i klemme, på samme måde som Tim ville have det.. 

Jordemoderen kiggede ind med jævne mellemrum, men var tryg ved at alt forløb planmæssigt, og der var ro på hos os.. Der var ingen 'kamp' mellem de to, og de sludrede hyggeligt når der var lejlighed til det.. 

Som du siger Fru.Mor, så ville jeg også ønske at doulaer ikke havde en plads, fordi jordemoderen havde tiden til det hele, men sådan ser verden ikke ud! Så som alt andet man kan betale sig fra (kiropraktor, zoneterapi, sågar tandlæge!), så må det være sådan indtil verden bliver et bedre sted.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, FruLR said:

Jeg havde jo en doula med til min fødsel.. For mig var det den fødselsforberedelse hun kunne tilbyde der var vigtigst, og det betaler mange sig jo også fra ved f.eks. smertefri fødsel ol.. Under fødslen kunne jeg egentlig sagtens have undværet hende fordi hun havde forberedt mig så godt, men hvis der var opstået komplikationer (hvad der gudskelov ikke gjorde!), så havde det været rart for mig at have en rolig sjæl ved min side, som ikke havde følelser i klemme, på samme måde som Tim ville have det.. 

Jordemoderen kiggede ind med jævne mellemrum, men var tryg ved at alt forløb planmæssigt, og der var ro på hos os.. Der var ingen 'kamp' mellem de to, og de sludrede hyggeligt når der var lejlighed til det.. 

Som du siger Fru.Mor, så ville jeg også ønske at doulaer ikke havde en plads, fordi jordemoderen havde tiden til det hele, men sådan ser verden ikke ud! Så som alt andet man kan betale sig fra (kiropraktor, zoneterapi, sågar tandlæge!), så må det være sådan indtil verden bliver et bedre sted.. 

Jeg kan godt huske, at du havde en god oplevelse med doula :)

 

Tit sker der faktisk det, at hvis doulaen ikke "gør noget", så gør det alverden til forskel, fordi den fødende og partneren blvier rolig af, at doulaen er rolig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER