Guest

Sut - er sådan i tvivl om hans suttebehov

7 indlæg i dette emne

Jeg har lige haft en dreng med en større nedsmeltning, fordi han gerne ville have en sut.

Han har ikke brugt sut, andet end ved søvn og sygdom, siden han startede i vuggestue da han var 11 måneder, men jeg synes at han oftere og oftere er begyndt at putte fingrene i munden, når han er træt eller 'kobler af' ved fjernsynet og nu denne nedsmeltning. Jeg krammede og kyssede og holdt om ham, men bliver alligevel i tvivl om det er en kamp der skal tages, når vi ikke er i nærheden af sutteafvænning. Omvendt føles det som et tilbageskridt at han pludselig vil have sut når han ikke skal sove, men er det mon bare en fase eller et tilbageskridt som vil gøre sutteafvænningen endnu sværere, når vi når dertil? Der er formentlig lang tid til at sutten skal helt væk.

Er der nogle der har oplevet et øget suttebehov omkring de to år (han blev to i juni)? Jeg er sgu lidt bange for at den sut pludselig kommer til at fylde meget, hvis han får den når han efterspørger uden at det er i forbindelse med søvn.

Ej, sikke et rodet indlæg, jeg håber I forstår min pointe :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lige er begyndt at spørge efter suuuut og kud når hun bliver hentet.

Det gjorde hun ikke for 3 måneder siden.

Tænker at det bare er en fase og at hun faktisk ofte er rigtig BRUGT når hun bliver hentet i DP.

Hun smider den ofte hurtigt igen når vi kommer hjem og efterspørger den ikke før det er tæt på sengetid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det oplevede jeg med begge børn.

Mine børn er først begyndt med sut efter amning ophørte og de startede i vugger ved ca 10 mdrs alder og har aldrig været særligt afhængige af den. Den har mere fungeret som en del af putningen og ikke reelt udfyldt et suttebehov.

De har begge efterspurgt sut mere omkring 2-2,5 år, og med den store gik det helt i sig selv og omkring 3 år udfasede vi den bare uden videre, hun var slet ikke knyttet til sutten eller havde behov for den. Den lille er først lige blevet to, men jeg håber på nogenlunde samme forløb med ham

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sut kan nemt bruges af barnet, naar noget skal dulmes. Saa jeg ville taenke over, om det ikke er nemmere paa den lange bane at lade ham graede og nedsmelte (altsaa aabne ventilen og heale sig selv) i trygge arme uden fordoemmelse heraf. Jeg tror ikke, det er et reelt suttebehov. 

 

Naar det saa er sagt, saa brugte min Noah jo sut laenge - og alt for meget. Det vil jeg stensikkert forsoege at goere anderledes en anden gang, blot var det ikke nemt selv at have bestemt at give ham en sut og saa skulle tage den fra ham igen. Smatidig var det virkelig foelsom for mig selv, for jeg var ogsaa ret sutteglad som barn, he he. Dog vil jeg saa sige, at vi fik et roligere barn efter kaerlig og stoettende sutteafvaening. 

 

Det er svaert, det ved jeg.... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok være mere rundhåndet i den periode han har lidt mere brug for sutten. Jeg tror ikke på forløsning i gråd som CamillaT skriver om, jeg tror på gråd som kommunikation og hvor det selvfølgelig altid vil være bedst at trøste med kram og kærlige ord, så kan en 2årig sagtens have et helt legalt behov for en sut. (SYNES jeg, her er der jo plads til egenfortolkning i forhold til forældre stil :) ).

Bliver den et problem, kan du jo altid hjælpe ham af med den igen :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ogsaa der med fordel kan taenkes ind, om man er paa vaek fra sutten eller om det ligger laengere fremme.... Vi havde ikke paa nogen maade travlt med at faa sutten vaek i den alder, hvilket ogsaa afspejler, at vi netop var mere rundhaandede - og maaske for meget, men saadan var det jo saa. 

 

Noah har fingrene inde i munden istedet nu, naar han sidder og kommer i soevnmode eller er ved at falde i soevn. Jeg siger ikke noget, men tager blidt haanden vaek og nusser den lidt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tog kampen ved 1,5 års alderen - vi afledte med alt fra leg, nussedyr og kram til snacks og det tog max 14 dage.

Men det ER et udtryk for behov for ro og nærhed. Så prøv at skru op for det i en periode også (og måske især) når han ikke selv efterspørger.

Put med bamser og læs i bøger. Sæt jer sammen og lav puslespil. Byg en hule og spis en kiks derinde. Og så glem alt om vasketøj, aftensmad og støv i de 30 min. Dem kan man finde igen når han sover

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER