Barbamama

Godt og nemt alternativ til rugbrødsmadder?

25 indlæg i dette emne

Valdemar spiser meget sjældent sine rugbrødsmadder i madpakken. Og er derfor ofte liiiidt sukkerkold, når han kommer hjem.

Han spiser altid sine snacks: Gulerod, agurk, tomat, peberfrugt, nødder og evt rosiner, nogle gange et stykke fisk og nogle gange en ostehaps eller snackpølse.

Brian vil rigtig gerne have, at han spiser rugbrøddet og han og Vs primærpædagog har snakket om at skære ned på Vs snacks så han ikke "spiser sig mæt i dem", og det har været forsøgt, men jeg kan ikke se, det har hjulpet.

Jeg har nok også mere lyst til at gå en anden vej og prøve at droppe rugbrødder eller i hvert fald skære kraftigt ned på dem - jeg gad heller ikke spise rugbrød i madpakken da jeg var barn og gider det forøvrigt stadig ikke.

Men han skal jo have noget andet så. Hans snacks er primært grøntsager, så det er ikke fordi han æder sig mæt i sukker, men jeg tænker omvendt heller ikke at tomat og agurk fylder ret meget i den lille mave...

Hvis jeg skal kunne "sælge" idéen om flere snacks til B kræver det:

- At det ikke er så alternativt, at han stiller spørgsmål til sundhedsværdien

- At det ikke er væsentligt mere besværligt (meget gerne noget, man kan lave en masse af og fryse ned, uden det bliver kedeligt)

- At det ikke er væsentligt dyrere

- At det stadig kan være i madkasserne

Jeg tænker selv:

- En form for rugbrødssnacks? (Opskrift? Måske bage et stenalderbrød og skære i stænger? Men er det for vildt til en 3-årig mave på semi-daglig basis?)

- Små kogte kartofler med skræl

- Kold kogt fuldkornspasta

Og så stopper min fantasi? :chin: Det er jo ikke snacks som sådan, jeg søger inspiration til, men et snack-agtigt alternativ til noget "solidt". :chin:

Vi har iøvrigt prøvet forskellige brødtyper, at V er med til at lave madpakken, lave det som sandwich og at pynte rugbrødden med diverse ting og sager. Men det virker til, at han bare ikke gider at spise "madder".

Er det helt urealistisk, at jeg håber, at de kan undgås? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med:

små grønsagspandekager

Pirogger

Æggemuffins

Mini pizzaer

Frikadeller - grønsags og almindelige

Pastasalat

Pølsehorn

Pølsehorn uden pølser men med let krydrede grønsager

Hmmmm, kan vist ikke komme på mere lige nu. Størstedelen af tingene kan fryses og dermed laves i store portioner på en gang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eller måske små fuldkornstærter med fisk osv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et lille spørgsmål...

Er det hans frokost eller bare "ekstra mad"? CE har madpakke med men det er som formiddags eller mellemmad da de har frokost i børnehaven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er til frokost (+ gerne til formiddag også). :)

Det lyder alt sammen spændende, men er det hele godt i en madpakke? :unsure Jeg tænker måske at tærte og pandekager bliver noget tamme af at have været på køl? :unsure

Og har nogen nogle konkrete opskrifter, de har held med? Jeg er desværre ikke sådan en, der bare lige tryller en pirog frem, og jeg orker ikke ret meget eksperimenteren med opskrifter jeg lige googler mig frem til :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har vist lagt en opskrift paa pandekager i Noahs Madtraad. Ellers pisker jeg bare aeg sammen med revet guleroed og revet sqyash, tilsaetter boghvedemel og havregryn, salt peber og saa megafinthakker jeg gerne et par soltoerrede tomater i det, og saa. lidt bagepulver og et skvis vand til oensket konsistens er naaet. jeg goer dte altsaa paa slumb og kommer maaske ogsaa et skvis olivenolie i. Steges paa panden. De er tykke og kan sagtens gaa som madpakke. 

 

Grove salte muffins(siger salte som modsaetning til soede). Soeg paa Thorbjoerg Halfsteinsdottir, hun har en opskrift paa kyllingemuffins. 

 

Hvad med grovboller? eller sesamboller med groft mel i? Jeg har en god opskrift paa sesamboller, hvor du bare kan komme rugmel i istedet for noget af melet. Saadan 50/50 virker fint. Eller groft speltmel er der altsaa heller ikke noget i vejen for. 

 

Soeg ogsaa paa grove pitabroed, saa kan han sidde og dutte med dem. De behoever jo ikke faa fyld i. 

 

Knaekbroed - det vil Noah i hvert fald gerne have og de faas jo 100% grove og laekre.  

 

Grovpasta i en lille boette? 

 

Hvad er der ioevrigt med danskere og det bloody rugbroed?? Noah gider det en sjaelden gang med leverpostej og kun i Danmark, forresten. Jeg er faktisk lidt forarget over, at Brian vil tage groentsager fra ham og kalder dem for snack? Det er da mad... Noahs tallerken bestaar af i hvert fald 1/3 gnavegroent og han spiser det rub og stub. Ofte er det maakse ligefrem halvdelen, der er groentsager. Resten er oliven, ostestaenger, grovpasta, bolle, grovris, kyllingenuggets, kartoffel, quinoa, noedder... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taenk ioevrigt lidt paa, at morgen og frokost helst skal bestaa af en frisk frugt og groent, samt en sund proteinkilde. (Frokost og) aftensmad er der, I med fordel kan taenke i lange kulhydrater. Men vid, at der ogsaa er baade kulhydrater og protein i groenne groentsager. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æggemuffins?

Eller hvad med hele æg? Det elsker Edith..

Nogle grovsandwich? De der rugklappere eller sådan noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med grovboller med salat dressing og pålæg, eller rugeklapper?

Rugbrødschips er et hit her. Har købt dem ved bageren. Men de kan jo laves selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har åbenbart ikke ork til at læse de andres forslag, så måske jeg gentager? Men jeg tænker:

At bytter du rugbrødet væk, skal det erstattes af noget andet fuldkorn! Altså noget kernebasseret.

Det kunne være:

Det der bløde brød, som minder om toast, men som har samme fiberindhold som rugbrød. Er det mon kohberg? Det kan jo fungere på samme måde, med pålæg - men er måske sjovere?

Skorper (fuldkorns selvfølgelig)

Knækbrød (ditto fuldkorn)

Kogte pasta

Kogt ris (ikke for tit vel), speltkerner, perlebyg, perlerug - måske blandet med majs/ærter

Rugbrødsstave - bag et rugbrød i stor form = det bliver lavt, skær i stave. At hælde tørret frugt i tern i dejen sælger det måske?

Rugbrøds croutoner, lidt store, ikke aaaaalt for sprøde

Grove boller, evt med revne grøntsager i. Vi er særligt glade for græskar for tiden. Broccoli = monsterboller, rødbede = prinsesseboller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet noget forskelligt rugbrød af? Sofia har helt klart to favoritter, og jeg kan faktisk ikke få hende til at spise andet. Hun spiser enten paagen brød (det med bær i) eller gulerodsrugbrød - mener det er Schulstad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet noget forskelligt rugbrød af? Sofia har helt klart to favoritter, og jeg kan faktisk ikke få hende til at spise andet. Hun spiser enten paagen brød (det med bær i) eller gulerodsrugbrød - mener det er Schulstad.

 

God pointe!  :super

 

Jeg har lige bagt de nogle glutenfri grovboller, som er gode, faktisk :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har prøvet forskellige brødtyper og det vi prøver med nu, er også det han (gerne) spiser til frokost herhjemme. Vi har dog ikke prøvet gulerodsbrødet, men det er købt ind og klar til at prøve :super

Jeg tænker nok lidt ligesom Stephi at der skal noget fuldkorn til, måske jeg skal prøve det med at bage rugbrødsstænger med tørret frugt :chin:

Og ja, jeg så også ca. sådan her ud :blink Da B ville fjerne snacks, og han kunne også selv se det bagvendte i det, men til hans forsvar skal det siges at det jo var i forsøg på at lokke noget mere mættende mad i barnet, så han havde det godt... Og jeg kalder det nu gerne snacks, jeg tror, jeg forstår ordet anderledes. For mig består en madpakke af madder og snacks. Det der ikke er det ene, det er det andet :D Agtigt? Så det skal skam ikke forstås sådan, at vi ikke synes at grøntsager er vigtige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også lige bagt nogle tykke pandekager, men jeg synes nu ikke de kan erstatte rugbrødet totalt, men være et supplement måske?

De indeholder: 2 bananer, 2 dl mælk, 2 æg, 4 dl havregryn - steges som tykke pandekager :) De egner sig storartet til frys :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil du have vores rugbrødsopskrift som er NEM og holder MAX, men som er lavet med surdej - som for mig i starten var skræmmende, men nu er nemt og almindeligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også lige bagt nogle tykke pandekager, men jeg synes nu ikke de kan erstatte rugbrødet totalt, men være et supplement måske?

De indeholder: 2 bananer, 2 dl mælk, 2 æg, 4 dl havregryn - steges som tykke pandekager :) De egner sig storartet til frys :)

Tak for opskrift :) De lyder gode (og er helt sikker bedre end at han ingenting spiser!!!) men nej, jeg tænker heller ikke at de kan erstatte rugbrødet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil du have vores rugbrødsopskrift som er NEM og holder MAX, men som er lavet med surdej - som for mig i starten var skræmmende, men nu er nemt og almindeligt?

Jatak meget gerne! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for opskrift :) De lyder gode (og er helt sikker bedre end at han ingenting spiser!!!) men nej, jeg tænker heller ikke at de kan erstatte rugbrødet :chin:

  

Jatak meget gerne! :)

De er virkelig gode! W og mig spiser dem af og til om eftermiddagen :) og de mætter rimeligt længe.

Jeg fikser lige et billede... Wait for it ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2j298xt.jpg

Tag dig ikke af Js noter ;)

Jeg laver surdej således: dag 1, bland 2 dl vand med 1 dl hvede og 1 dl rugmel i skål, sæt skålen Utildækket i et lukket skab (ikke køl!). Hver dag i 6 dage tilføjer du lidt kærlighed i form af lidt vand og lidt af en af meltyperne. På 7. dagen er den klar. Her bruger du ca 2 dl surdej til ovenstående portion (eller dobbelt og du behøver stadig kun bruge 2 dl, its magic ;) ). Kasser resten! PS, det lugter lidt af sur øl, det er PERFEKT!

Fremover tager du, efter punkt 1 i opskriften, 2 dl fra og hælder i glas (med låg ;) ) i køleskabet. Dit glas bør kunne indeholde minimum 3 dl, det kan udvide sig ;) Surdejen bliver bedre med tiden. Den bør laves på ny efter ca 50 år! Den bør bages med, med intervaller på maks 3 uger, ellers bør den fryses/tørres :)

I forhold til opskriften: al hvede kan uden problemer skiftes ud med rugmel og havregryn i et nogenlunde lige forhold. Det opdages faktisk ikke. Målene og kravene om solsikkekerne og hvad er de andre? er irrelevante. Vi bager både uden og med 7 gange så meget.

Skal du tilsætte noget sjovt, fx tørret frugt, krydderier, revne grøntsager (kartofel er lækkert) foretrækker jeg at gøre det EFTER jeg tager surdej fra, så ikke det kommer med over :)

Edit: vi bruger sjældent knækkede hvedekerner, men bruger så dobbelt knækkede rugkerner :)

Edit 2: jeg har aldrig penslet med smør

Edit 3: jeg bager brødet ved 200 grader i 30 minutter og lægger så sølvpapir over og bager videre i 1 time og 10 minutter. Uden sølvpapir bliver skorpen ALT for slem.

Edit 4: undgå madspild og hæld rester af ris, bulgur osv i dejen ;)

Over and out!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du spurgte ikke, men in case du vil bage lækre grove boller, så:

2qiy8gk.jpg

Holder du dig til 50% eller mere af melet som fuldkornsmel, er du kvalificeret til at få fuldkornslogoet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak Stephi :loveshower

Elsket formuleringerne i bolle-opskriften :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak Stephi :loveshower

Elsket formuleringerne i bolle-opskriften :D

Velbekomme :kiss

Hehe, ja den dur nok ikke i en opskriftsbog, men den er go :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grov pita med tun og salat, skinke og salat osv.

Små frikadeller

Gulerods/agurke stave

cherrytomater

evt lave spyd med de nævnte ting ovenover :)

Grøntsagsmuffins med kylling

http://sundemadpakker.dk/groentsags-muffins-med-kylling/

Grovbolle med pålæg

pølsehorn

Et kogt pillet æg til at gnave af :)

oste stave

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da lige opdatere :)

Vi fik fuldkornspita den anden dag, og knejten spiste løs, så vi forsøgte med sådan en i madpakken og det er et hit :yay Og som bonus så kan sådan en jo snildt fyldes med grøntsager :yay

Og så har han fået øjnene op for spidskål - det er han ret vild med :D

Han får stadig også rugbrød, men det er lidt som om at det glider lettere ned, når det er i mindre doser :)

Og jeg vil så gerne have lavet rugbrødsstænger og bagt boller, men har simpelthen ikke haft overskuddet :( Måske efter dåben... Eller jul :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh og opdatering igen :)

Vi prøvede at droppe brød/lignende fuldstændig i formiddagsmadpakken, så den kun indeholdt grøntsager og nødder, og så til gengæld mere rugbrød (og stadig grøntsager) til frokost. Dét virker :yay Pt spiser han ALT i madpakken :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER