lhk

Blodprøverne i forbindelse med graviditet?

3 indlæg i dette emne

Jeg håber der er nogle som har lidt bedre styr på det med blodprøverne og ikke mindst resultaterne end jeg... Mit spørgsmål er følgende:

Ved første lægeundersøgelse fik jeg taget det "alm." sæt blodprøver. Heriblandt Koriogonadotropin beta [HCG];P.

Går ud fra at det er HCG, som måles for at bekræfte graviditet??? Eller er det noget man bruger i forbindelse med doubletesten???

Referenceintervallet for en i 9. uge er 16.000 - 200.000 ifølge sundhed.dk...

Mit tal var dog meget lavere..... Min læge siger det er fordi, man bruger dette tal sammen med fx. alder, graviditetslængde og NF til at finde risiko for downs..

Jeg troede HCG kun blev brugt til at be- eller afkræfte graviditet, og derfor blev jeg noget nervøs...

Nogen der ved noget mere???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er noget med at det de måler ikke er hcq på samme måde som ift at bekræfte graviditet, og at det der måles er frit hcq, tror jeg det hedder. Og det har nogle andre grænseværdier. 

 

Det er noget med at det har betydning for risiko-vurderingen. Min værdi var i følge notatet fra Skejby for høj, hvilket kan indikere risiko for kromosomfejl, men jeg ANER ikke hvad den lå på eller hvad grænseværdierne skal være :)

Uh justme, det giver faktisk rigtig god mening. For frit hcg skal vist nok ganges med 100 eller 1000 for at give samlet hcg... Så forstår jeg det bedre;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget med at det de måler ikke er hcq på samme måde som ift at bekræfte graviditet, og at det der måles er frit hcq, tror jeg det hedder. Og det har nogle andre grænseværdier.

Det er noget med at det har betydning for risiko-vurderingen. Min værdi var i følge notatet fra Skejby for høj, hvilket kan indikere risiko for kromosomfejl, men jeg ANER ikke hvad den lå på eller hvad grænseværdierne skal være :)

JustMe har helt ret :)

Det er fordi, når man måler i en blodprøve om man er gravid, så måler man på alle typer hcg.

Når man så tager prøven til double testen, der som regel tages ved første lægebesøg (undtagen i region h), så måler man den type hcg, der hedder beta hcg.

Man kan ikke sammenligne værdierne for beta hcg og alt frit hcg, da beta hcg kun vil være en fraktion af alt det frie hcg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER