BabyBlue

Vækstscanning - hvad så hvis barnet er lille?

7 indlæg i dette emne

Jeg har prøvet at søge og søge på nettet, men kan ikke rigtig finde svar. Jeg håber nogen herinde vil dele deres erfaringer. :)

 

Pga. tidligere operationer i mave/tarm og et par komplikationer, som jeg i øvrigt ikke mærker noget til til daglig, skal jeg have en vækstscanning i uge 26.

Til min MD forleden, i uge 20, blev han målt til at være helt perfekt længde og vægt, så den ekstra scanning er kun rutine, sagde lægen.

 

Men hvad sker der egentlig, hvis han pludselig ikke vokser, som han skal?

Kan man gøre noget? Og hvad?

Jeg tænker ikke, at jeg selv kan gøre fra eller til? :unsure

Det eneste jeg kan google mig frem til er, at hvis man er tæt på termin kan fødslen blive sat i gang, eller ende i kejsersnit, men det går jeg da ikke ud fra er aktuelt i uge 26. ;)

 

Jeg hører meget gerne fra jer, der har erfaringer. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min første søn var -26% ved fødslen, hvilket slet ikke var forudset, så jeg har fået et par ekstra scanninger denne gang. Pt er lillebror -19% hvilket et indenfor normalen (-22%), men meget tyder på at han her til sidst ikke vokser med, fordi tidligere scanninger har vist -7%, -13% og -11%. De scanner bare lidt ekstra og tager det ret stille og roligt, men er søde til at sige igen og igen at jeg skal ringe derind, hvis jeg mærker mindre liv. Jeg blev scannet i onsdags og skal igen torsdag om halvanden uge, og hvis han dér er under 22% vil de nok sætte mig i gang. Men da er jeg også 39+3, og alle hans målinger er superfine so far.

Der var i øvrigt heller ikke nogen forklaring første gang. Min moderkage var lille og blev sendt til undersøgelse, men den var fin. Han havde heller ikke umiddelbart tabt sig (havde ikke løs hud), så jeg laver nok bare små børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg husker en bruger her fra BK for flere år siden (2012?), hvis søn kom ud meget tidlig og meget meget lille pga dårligt flow og manglende tilvækst. Han klarede sig, den lille fyr, selv om det var et langt sejt forløb på neo for familien. Men der er altså rigtig langt mellem den slags historier. Som regel vil man blot følge barnet med ekstra scanninger og se hvordan væksten udvikler sig. Oftest vil behøver man ikke gøre andet, af og til vil man sætte fødslen i gang lidt før tid. Men i sidste ende handler det jo om at vurdere om barnet har det bedst inde i maven eller udenfor.

 

Håber ikke jeg gir dig mere uro med sådan en historie, det ER altså sjældent. Håber alt er fint med din lille baby.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min baby er for lille - pt 32,5 % for lille.

Det der sker er typisk at man får regelmæssige scanninger for at følge væksten samt at måle flow i moderkagen, navlestrengen samt hos barnet.

Såfremt flow er normalt og baby følger sin kurve, så gør de ikke noget, medmindre baby er meget for lille.

Min er meget for lille, så hun skal ud før tid, sandsynligvis godt 2 uger før tid. Men altså, intet i mit forløb er normalt... Så kontrolscanninger med jævne mellemrum, og evt CTG-strimler også. (Jeg skal snart til at igang med CTG-strimler i forbindelse med kontrolscanninger)

Men det kommer rigtig meget an på hvor lille, da det har betydning for hvor ofte man kontrolscanner :-)

 

Åhr, det lyder hårdt med et problematisk forløb. Jeg tænker i hvert fald, at det må give unødige bekymringer? :kram2

Jeg synes bare ikke 2 uger før lyder af meget, hvis man allerede i uge 26 kan se, at barnet er for lille. Så når de alligevel at ligge i 12 uger, frem til uge 38, og åbenbart er for små? :unsure

Jeg savner altså lidt at vide, hvad konsekvensen er. :blush

(Altså ikke at jeg savner det i svaret fra dig. :) Bare generelt.)

 

Min første søn var -26% ved fødslen, hvilket slet ikke var forudset, så jeg har fået et par ekstra scanninger denne gang. Pt er lillebror -19% hvilket et indenfor normalen (-22%), men meget tyder på at han her til sidst ikke vokser med, fordi tidligere scanninger har vist -7%, -13% og -11%. De scanner bare lidt ekstra og tager det ret stille og roligt, men er søde til at sige igen og igen at jeg skal ringe derind, hvis jeg mærker mindre liv. Jeg blev scannet i onsdags og skal igen torsdag om halvanden uge, og hvis han dér er under 22% vil de nok sætte mig i gang. Men da er jeg også 39+3, og alle hans målinger er superfine so far.

Der var i øvrigt heller ikke nogen forklaring første gang. Min moderkage var lille og blev sendt til undersøgelse, men den var fin. Han havde heller ikke umiddelbart tabt sig (havde ikke løs hud), så jeg laver nok bare små børn.

 

Der tyder på, at nogle mennesker bare får små børn. Det er dejligt, at der ikke er noget galt med nogle af dine børn. :)

 

Jeg husker en bruger her fra BK for flere år siden (2012?), hvis søn kom ud meget tidlig og meget meget lille pga dårligt flow og manglende tilvækst. Han klarede sig, den lille fyr, selv om det var et langt sejt forløb på neo for familien. Men der er altså rigtig langt mellem den slags historier. Som regel vil man blot følge barnet med ekstra scanninger og se hvordan væksten udvikler sig. Oftest vil behøver man ikke gøre andet, af og til vil man sætte fødslen i gang lidt før tid. Men i sidste ende handler det jo om at vurdere om barnet har det bedst inde i maven eller udenfor.

 

Håber ikke jeg gir dig mere uro med sådan en historie, det ER altså sjældent. Håber alt er fint med din lille baby.

 

Det gør mig slet ikke urolig, for som jeg skrev i mit første indlæg var han helt perfekt størrelse til MD for et par dage siden. :( Og alt flow og det der så fint ud. :D

Så hvis der pludselig kommer en udvikling når de vel at opdage det? Jeg tænker også, at jeg trods alt nu skal vente 6 uger inden de tjekker igen, og så kan de da ikke være vildt bekymrede.

Men derfor synes jeg alligevel, at der er langt fra uge 26 og så frem til uge 37, som er normal termin, hvis nu han ender med at skulle ud lidt halvakut.

Jeg forstår stadig ikke helt hvad der helt konkret bliver gjort, hvis barnet er for lille. Scanner de bare og konstaterer, at barnet er lille, og så må det gå som det går? Det virker bare lidt underligt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt også en lidt fjern veninde som havde en lille baby i hele forløbet. Hun var selvfølgelig supernervøs og blev også fulgt ekstra. Men der kom en fin og rask lidt lille baby ud, som er 100% i orden.

Min søster - som er 26 år nu, så det er lidt en anden tid - blev skudt til at følge en kurve der hed 1700 g til termin, men kom ud på 2900 en uges tid før termin. I hendes tilfælde var det hovedomkredsen som var helt forkert fordi der viste sig hun havde ligget i klemme og hovedet var skævt. Man kan overhovedet ikke se det på hende, faktisk vant hun et par konkurrencer som Danmarks sødeste baby dengang :)

Min egen søn er slank som sin far men har lange lårben (efter far) og rundt hoved (efter mor), så jeg tænker også at målingerne skal tages med et gran salt (godt nok inden gale retning for vores vedkommende). Måske er det også derfor de var helt off første gang.

Og vil bare skrive, at de har masser af erfaring med små babyer, og der er al mulig sandsynlighed for at din også bare vil følge sin egen naturlige kurve og så blive lige som den skal være:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, JustMe, det lyder som et helt vildt uheldigt forløb du har! Selvom "uheldig" er et fattigt ord i denne sammenhæng. Puha, så skal jeg ikke pive for meget over mine rutine-scanninger, som ikke engang er et rigtigt problem endnu. :kram2

Jeg må lige læse din graviditetstråd ved lejlighed. :)

 

Fister, tak for dine svar. Jeg kan godt se, at både årsag og udfald kan skyldes mange faktorer. :)

Jeg er fortsat ikke så bekymret. Hvis han pludselig er lidt lille ved jeg jo, at det sandsynligvis skyldes mine egne forhold, og ikke en pludseligt opstået misdannelse eller lignende i hans udvikling. Og så vil de kloge læger forhåbentlig tage godt hånd om os. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg husker en bruger her fra BK for flere år siden (2012?), hvis søn kom ud meget tidlig og meget meget lille pga dårligt flow og manglende tilvækst.

Jeps, hun var i terminsgruppe med mig i september 2012-gruppen, men fødte i maj, så vidt jeg husker.

Hun hedder Pukimusen herinde, og lavede en tråd om det, så den må ligge herinde er sted. Overskriften hed vist noget med "dårligt flow" og noget mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER