Pada

flæskesteg

6 indlæg i dette emne

Hej piger :lovebk

 

Hvis nu i skal lave flæskesteg (ribbenssteg?) på julefacon med sprøde svær, hvordan gør i så? Altså hvor lang tid og hvor mange grader? Andre tricks til at sikre sig de der gode svær?

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sværene har jeg aldrig rigtig haft held med ;) Men jeg har både langtidsstegt, lavet den i stegeso og på almindelig vis. Alle sammen med succes - med kødet i hvert fald ;)

Den skal stå jævn i ovnen så sværen får lige meget varme, og den skal ridses godt, bare ikke ned til kødet, for så kommer der kødsaft op til sværen = bløde svær. Og så skal den saltes godt :)

Det er vist det jeg har lært. Og så en masse væde ved/under til at lave det vigtigste, nemlig sovsen :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første halve time med sværene ned i vandet. Så ud vende og salte sværene stege videre.

Sidste halve time uden vand ved.

Skru op til sidst og pensel evt sværerne med lidt isvand hvis de ikke vil blive helt sprøde. Og så ellers alt det gnd også skrev.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altid lidt på gefühl hvor lang tid jeg giver den, men det er vigtigt at sværene er ridset godt dybt og så skal der gnides grundigt med salt ned mellem alle sværene, så de kan blive gode sprøde :) for at få kødet lækkert mørt er det en god idé at hælde vand over stegen eller ved siden af den hver halve time :) når stegen er ved at være færdig sætter jeg altid ovnen på grill funktionen, så bliver sværene nemlig lækre sprøde :) men hold øje når der grilles, så sværene ikke bliver sorte :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er gladest for en god nakkekam.

Sværene skal ridses godt, men ikke ned i kødet. Gnides gooooooodt med groft salt (med krydderier i, er lækkert). Lad den temperere på køkkenbord i en time.

Sættes på risten i ovnen. Er den lidt skæv kan du rulle sølvpapir sammen og ligge under så den står lige - det er vigtigt!

Under risten sættes bageplade med ovnfastfad med vand i, lidt salt, lidt peber, laurbærblade.

Jeg giver sådan en stadart steg 2 timer ved 200 grader.

5 minutter med grilfunktion og åben onv.

Ud på spækbræt, lad hvile.

Skær, spis. Mums!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak piger :lovebk Nu prøver jeg mig frem.. Om ikke andet, så laver jeg en killer sovs! :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER