Minlillekrudtmås

At bygge nyt hus.

19 indlæg i dette emne

Vi har lige været i banken fordi, at vi gerne vil lave en tilbygning/ombygning af vores hus. Vi får sandsynligvis et nej. Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi at vi bor i en lille by, hvor man ikke ville kunne sælge huset til den pris, som vi ville investere i det det.

Det mest crazy er så, at vi med stor sandsynlighed istedet får lov til at bygge et helt nyt hus - for det kan åbenbart holde pengene bedre hjemme.

Vi er så nu begyndt at sondere terrænet lidt, og har kigget lidt på nogle forskellige typehusfirmaer, men det er jo en jungle. Så jeg vil egentlig høre om nogle af jer har erfaring med disse firmaer?

- Eurodan huse

- ide huse

- barvi byg

- egebæk byg

- evt andre firmaer

Jer som har bygget typehus. Har der været mange ekstra omkostninger. Både uventede omkostninger og omkostninger ved opgradering?

Jeg håber i vil tage jer tid til at svare.

Mange hilsner ulla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg aner desværre intet om at bygge nyt hus, men vil elske at følge med i jeres projekt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kiggede på Lind og Risør og Eurodan huse, da vi overvejede et husbyggeri.

 

Vores indtryk var to helt igennem respektable virksomheder, hvor man mere eller mindre var garanteret at der ikke kom meromkostninger i forbindelse med selve byggeriet (undtagelsen var jordprøver) og hvor man kan kunne være helt sikker på en færdig-dato. Samtidigt tilbød de betaling først ved overdragelse af nøgle - hvilket betyder en hel del i forbindelse med finansieringen, hvor man kan springe byggelån helt over og gå direkte til realkredit. Det betød meget for os og jeg ville bygge hus med et hvilket et af de to virksomheder på 100% ro i maven.

 

"Ulempen" er så, at den risiko og det ansvar de påtager sig naturligvis bærer en ekstraomkostning i form af et byggeri, der er dyrere end man (muligvis) selv ville kunne finde det, hvis man tog kontakt til uafhængige håndværkere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv erfaringer, men det er en rigtigt godt idé at regne med 10-15% oven i byggeprisen, fordi der meget ofte kommer ekstra udgifter. Det kan være på grunden (fundering, tilslutning, jordprøver) osv., eller fordi man gerne vil opgradere standardproduktet. (Og det vil man vist ret ofte i processen, når det kommer til stykket :) ). F.eks. så er det en god idé at få mange flere stikkontakter typehuset er født med - det bliver man senere glad for, og man vil måske også gerne have en anden bordplade i køkkenet, måske endda flytte en væg lidt og have nogle andre fliser i entreen. Den slags koster efter sigende en del. Men der findes så vidt jeg ved mange rigtigt gode typehusfirmaer, og de er nødt til at være ret ordentlige for at blive på markedet, så hvis du tager udgangspunkt i anmeldelser og erfaring, tror jeg du er ret godt på vej. 

Huscompagniet hører jeg også godt om, men man skal være over dem (og de andre) når der skal udbedres fejl og mangler efter man er flyttet ind. Lind og Risør er = kvalitet; de har masser af erfaring, og har et ry for at være i orden. Det betyder også noget for husprisen i sidste ende at de er udtryk for kvalitet- men selvfølgelig også når regningen skal betales ved byggeriet. 

Jeg mener at ejerne bag det gamle Bülow & Nielsen også er på banen med et nyt firma, og det er (eller var) samme skala som Lind og Risør. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand er landmåler og har en del kontakter til forskellige firmaer... kan høre ham ad, når han (engang) kommer hjem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg aner desværre intet om at bygge nyt hus, men vil elske at følge med i jeres projekt :)

Du skal være så velkommen Alice - mon ikke der kommer et lille billede eller 2 på IG

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kiggede på Lind og Risør og Eurodan huse, da vi overvejede et husbyggeri.

 

Vores indtryk var to helt igennem respektable virksomheder, hvor man mere eller mindre var garanteret at der ikke kom meromkostninger i forbindelse med selve byggeriet (undtagelsen var jordprøver) og hvor man kan kunne være helt sikker på en færdig-dato. Samtidigt tilbød de betaling først ved overdragelse af nøgle - hvilket betyder en hel del i forbindelse med finansieringen, hvor man kan springe byggelån helt over og gå direkte til realkredit. Det betød meget for os og jeg ville bygge hus med et hvilket et af de to virksomheder på 100% ro i maven.

 

"Ulempen" er så, at den risiko og det ansvar de påtager sig naturligvis bærer en ekstraomkostning i form af et byggeri, der er dyrere end man (muligvis) selv ville kunne finde det, hvis man tog kontakt til uafhængige håndværkere.

Hvad mon i endte med?

Ved de firmaet vi kigget mest på (Eurodan og idehuse) er jordprøver med i prisen.

Jeg kan godt se pointen med først at betale ved overdragelse, den må jeg lige huske

Så vidt jeg kan se er Lind og Risør et sjællandsk firma - mon de overhovedet kommer til Jylland?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv erfaringer, men det er en rigtigt godt idé at regne med 10-15% oven i byggeprisen, fordi der meget ofte kommer ekstra udgifter. Det kan være på grunden (fundering, tilslutning, jordprøver) osv., eller fordi man gerne vil opgradere standardproduktet. (Og det vil man vist ret ofte i processen, når det kommer til stykket :) ). F.eks. så er det en god idé at få mange flere stikkontakter typehuset er født med - det bliver man senere glad for, og man vil måske også gerne have en anden bordplade i køkkenet, måske endda flytte en væg lidt og have nogle andre fliser i entreen. Den slags koster efter sigende en del. Men der findes så vidt jeg ved mange rigtigt gode typehusfirmaer, og de er nødt til at være ret ordentlige for at blive på markedet, så hvis du tager udgangspunkt i anmeldelser og erfaring, tror jeg du er ret godt på vej. 

Huscompagniet hører jeg også godt om, men man skal være over dem (og de andre) når der skal udbedres fejl og mangler efter man er flyttet ind. Lind og Risør er = kvalitet; de har masser af erfaring, og har et ry for at være i orden. Det betyder også noget for husprisen i sidste ende at de er udtryk for kvalitet- men selvfølgelig også når regningen skal betales ved byggeriet. 

Jeg mener at ejerne bag det gamle Bülow & Nielsen også er på banen med et nyt firma, og det er (eller var) samme skala som Lind og Risør.

Ja en 10-15% skal vi nok regne med - jeg tænker selv at bordplader og fliser vil jeg ikke gå på kompromis med.

Vi har også kigget lidt på huscompagniet, men de siger mig ikke rigtigt noget.

På mange af hjemmesider er der en prisliste, som er delt op i øst og vest, hvor der snildt kan være en kvart million i prisforskel på akkurat det samme hus. Pyh så er jeg godt nok glad for at vi bor i vest.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand er landmåler og har en del kontakter til forskellige firmaer... kan høre ham ad, når han (engang) kommer hjem ;)

Hvor mon din mand er landmåler? Vi har en kæmpe have på 7400 kvm fordelt på 3 grunde. På grund 1 ligger vores nuværrende hus, grund 2 er en tom byggegrund, og grund 3 har været en gammel eng/mark, som min mand i sin tid købte og anlagde til park med sø mm. Vi kunne rigtig godt tænke os, at huset kom til at ligge på grund 3, men mon det er kommunen eller en landmåler som skal vurdere om vi må bygge derpå. Mon din mand ved det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja en 10-15% skal vi nok regne med - jeg tænker selv at bordplader og fliser vil jeg ikke gå på kompromis med.

Vi har også kigget lidt på huscompagniet, men de siger mig ikke rigtigt noget.

På mange af hjemmesider er der en prisliste, som er delt op i øst og vest, hvor der snildt kan være en kvart million i prisforskel på akkurat det samme hus. Pyh så er jeg godt nok glad for at vi bor i vest.

 

Haha ja. Tillykke med det (sagde Køvenhavneren)

 

Huscompagniet er meget store indenfor typehuse, og IMO har de nogle fede plantegninger. Jeg kan ikke blive helt klog på langvarig kvalitet og arbejdsforhold hos dem, men de er i hvert fald ikke et lille skrøbeligt firma. Hvis jeg selv kunne vælge økonomisk frit, ville jeg gå efter lind og risør eller et ikke-typehus hos et firma som alligevel tog hele entreprisen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mon din mand er landmåler? Vi har en kæmpe have på 7400 kvm fordelt på 3 grunde. På grund 1 ligger vores nuværrende hus, grund 2 er en tom byggegrund, og grund 3 har været en gammel eng/mark, som min mand i sin tid købte og anlagde til park med sø mm. Vi kunne rigtig godt tænke os, at huset kom til at ligge på grund 3, men mon det er kommunen eller en landmåler som skal vurdere om vi må bygge derpå. Mon din mand ved det?

Han er ansat ved Geopartner ;)

skal lige hørr ham til det også! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er ansat ved Geopartner ;)

skal lige hørr ham til det også! :)

Alletiders! Du en engel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alletiders! Du en engel

Mads vil anbefale K2 huse (beliggende i Herning)

og så er det kommunen i skal fat i mht. Atbygge på grund 3 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mads vil anbefale K2 huse (beliggende i Herning)

og så er det kommunen i skal fat i mht. Atbygge på grund 3 ;)

Fantastisk - 1000 tak for svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk - 1000 tak for svar

Så lidt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har haft kigget på huse igennem både Lind & Risør og Huscompaniet. 

 

Hvis man har uanede mængde penge er Lind & Risør klart firmaet. Det er virkelig top of the line - men dyre.

 

Huscompagniet er rigtig dygtige og knap så dyre. Og nok dem vi ville vælge hvis vi kom så langt en dag :)

 

Håber i finder en god løsning for jer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad mon i endte med?

Ved de firmaet vi kigget mest på (Eurodan og idehuse) er jordprøver med i prisen.

Jeg kan godt se pointen med først at betale ved overdragelse, den må jeg lige huske

Så vidt jeg kan se er Lind og Risør et sjællandsk firma - mon de overhovedet kommer til Jylland?

 

Ja - jordprøverne er med... Men da man jo ikke ved, hvad de ender med at vise - og resultatet KAN betyde, at der skal laves ekstra fundering til huset, så er de omkostninger de ENESTE, der ikke er givet på forhånd. De gav i øvrigt også mulighed for medbyg, hvor man selv stod for meget af det indvendige arbejde. Det kunne slå en 2-300.000 kr. af den endelige pris og kunne faktisk hakkes direkte af boliglånet.

 

Vi endte med at købe et 5 år gammelt hus i 2013. Vi kunne ikke finde den "rigtige" grund til vores byggeprojekt (vi ville gerne på landet på en storparcel i et meget snævert geografisk område) - og lige pludselig VAR den der bare. "Desværre" havde den så allerede et hus på, der var for dyrt til at vi bare kunne rive det ned. Men grundet finanskrisen (husene i vores område tabte 40% af værdien), så var huset vores til 1 mil. mindre end det havde kostet at bygge. Så vi har købt det små 2 mil. billigere end det vi havde planlagt at bygge for. Så om halvandet år lægger vi 1. sal på, tilføjer dobbelt garage og lægger kviste og balkoner på - og så har vi vores drømmehus alligevel - bare lidt af en omvej :) Og så har vi sluppet for det værste byggerod og har fået en færdig-anlagt og tilvokset have. Win-win :balloons 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så lige en anden ting...

 

Jeg synes faktisk ikke, at det er banken der sådan med et penselstrøg skal bestemme om I skal bygge hus eller blive boende og udvide det eksisterende. Det er voldsomt omstændig og en meget lang proces at bygge et hus - og det skal man altså have lyst til inden I går i gang.

 

Det kan godt være, at bankrådgiveren synes det er en bedre idé - men det stiller jer i en helt anden situation. For det første skal I igennem en fase på omkring et års tid med byggerod og stress. Så skal I have jeres gamle hus solgt, indfri lån og tage nye. Derudover kommer finansiering i byggeperioden. Det er absolut ikke gratis at sælge og købe et hus igen - læste engang en artikel i forbindelse med noget 1. sals byggeri, der stod at man havde ca. 250.000 kr. at bygge for "gratis" før man nåede omkostningen ved et køb og et salg. Og det er måske endda lavt sat.

 

For jeres egen skyld ville jeg runde en ejendomsmægler eller to i området og spørge om en realistisk salgspris på hhv. jeres hus med tilbygning og et nytbygget hus og så holde de to op imod hinanden. Det er alligevel det der afgør realkreditlånemulighederne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glæder mig vildt til at se dette projekt tage form. Og tænk sig hvilken have i har. Er så forelsket.

Samt Tak for en dejlig formiddag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER