Ema

Mulighedserklæring

7 indlæg i dette emne

Er lidt forvirret over det her med sygemelding og mulighedserklæring.

 

Min læge sagde noget med at man ikke længere bruger deciderede sygemeldingerne, men i stedet mulighedserklæringer. Men beskrivelsen af dem er jo at de er til for at holde medarbejderen på arbejde, ikke sygemelde. Eller har jeg misforstået noget?

 

I ingen af de eksempler jeg har læst på nettet har en mulighedserklæring givet anledning til en fuldtidssygemelding, så er det mig der er helt galt på den?

 

Jer der er blevet sygemeldt med graviditetsrelaterede problemer, har I udfyldt sådan en eller er I "bare" blevet sygemeldt af lægen?

 

Såvidt jeg forstår er der også en vis udgift ved sådan en erklæring, som arbejdsgiver skal betale. Hvad hvis arbejdsgiver ikke er interesseret i dette? Hvad gør man så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da jeg blev sygemeldt med Marius skulle min arbejdsgiver indberette det til Viborg kommune over virk.dk eller barsel.dk. (Samme sted dom de indberettet barsel i hvert fald)

Så kom der et brev fra kommunen til mig, som skulle ufyldes af lægen og returneres. Lægen sendte en regning med til kommunen for udfyldelse. Ved ikke om den er sendt videre til arbejdsgiver.

På den måde kunne min arbejdsgiver få refunderet min løn af kommunen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet en fuldtidssygemelding på en mulighedserklæring. Lægen skrev bare, at jeg var fuldtidssyg på den, og så sendte jeg betalingsoplysningerne til arbejdet. De skal betale, hvis devil have den lavet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så vidt jeg ved skal arbejdsgiver selv bestemme om han/hun ønsker en mulighedserklæring og i så fald selv betale den.

Min leder bad om sådan en og vi udfyldte den sammen. Jeg havde inden da talt med lægen om,hvad der var en realistisk plan i forhold til at jeg kunne komme tilbage på arbejdet (jeg var på det tidspunkt sygemeldt med graviditetsbetinget stress). Da jeg så kom op til lægen og skulle have resten udfyldt, skrev han, at han vurderede mig til at være fuldt uarbejdsdygtig, da jeg på det tidspunkt havde fået bækkenløsning oveni, så det resulterede i en fuldtidssygemelding :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar, men hvad gør man hvis arbejdsgiveren ikke vil betale?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan han ikke få den mulighedserklæring.. og den skal han bruge, hvis han vil have refusion for din løn. Så han har egentlig ikke rigtig noget valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan han ikke få den mulighedserklæring.. og den skal han bruge, hvis han vil have refusion for din løn. Så han har egentlig ikke rigtig noget valg.

Ok, super tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER