Camilla_krøier

Gravid i Sverige

9 indlæg i dette emne

Har her til morgen fået en fin positiv GT, meeeen hvad Søren gør jeg nu? Hjemme i Danmark ville man jo gå til den praktiserende læge, men jeg har ingen ide om hvordan det fungere her i Sverige....

Såååå nogen dansk-svenske mødre der kan skubbe mig i rigtig retning? Vi bor i Malmö, men studere og arbejder i Danmark så det er begrænset hvor meget vi har været i berøring med det svenske system

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ema boede i Sverige da hun ventede sin datter. Prøv at hør hende ad :) og stort tillykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du studerer og arbejder i DK (betaler skat i DK) og stadig er Dansk statsborger, men med svensk personnummer, så kan du frit bruge begge systemer. Altså både det danske og det Svenske system.

Så du bestemmer altså selv i hvilket land du vil gå til kontrol i og hvor du vil føde.

 

Vi bor også I Sverige og da Ki var gravid med Leo gik vi til kontrol på nærmeste jordemoderklinik på amagerbrogade (nærmeste fra broen) og Lille Leo blev født på Glostrup (den fødegang er desværre nedlagt).
Vi har andre venner som har valgt at gå til kontrol i Sverige og føde her i Sverige.

 

Hvis du fx går til din danske læge og få bekræftet din graviditet, så kører det hele automatisk derfra. Det samme vil det formentlig også gøre hvis du går til din Svenske læge :)

Men forbehold for at de har ændret det hele :)

Glade hilsner

Martin

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja du har helt ret Martin, men tror desværre at jeg har for få timer på mit danske studiejob, det tæller åbenbart ikke altid med at man læser, men jeg må lige hører dem ad hos Øresund direkt for de laver om på reglerne hele tiden.... På den anden side har jeg jo fået lov til at fortsætte hos min danske PCO læge.... Det er skisme lidt indviklet til tider....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Camilla

Jeg vil meget gerne hjælpe , men har det rimelig skidt lige nu så vender lige tilbage i morgen. Erfaring viser at min kvalme er mindst der så der skal jeg nok lige få formuleret et fornuftigt svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Camilla

Jeg vil meget gerne hjælpe , men har det rimelig skidt lige nu så vender lige tilbage i morgen. Erfaring viser at min kvalme er mindst der så der skal jeg nok lige få formuleret et fornuftigt svar.

Man behøver absolut ikke undskylde for kvalme.... Know the feeling...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså med hensyn til  om du skal følges i Danmark eller Sverige, der må jeg blive dig svar skyldig. Jeg boede og arbejdede noget længere oppe i Sverige, så for mig var det ikke relevant

 

Men jeg kan fortælle lidt om håndteringen af graviditet i det svenske system.

Den primære forskel er at man faktisk kun går til jordemoder. Lægen er faktisk kun inde over hvis der er komplikationer. Derfor er det også din lokale mödravårdscentral, som du skal have fat i. De ligger typisk i forbindelse med vårdcentralen, men hvis du søger på nettet så finder du det nemt.

 

Man kommer til første samtale ca samtidig med at danske gravide kommer til 1. lægesamtale og som udgangspunkt bliver man fulgt af samme jordmoder gennem hele graviditeten.

 

En anden større forskel er at Sverige er meget mere restriktive med ultralydsscanninger. Nakkefoldsscanning tilbydes fx kun til kvinder over 35, så den eneste scanning der indgår i det normale graviditetsforløb er misdannelsesscanningen.

Og mange steder er politikken også at man ikke oplyser køn. Det er der dog ved at blive blødt op på, men bare så man ved det.

Derudover er der ikke samme muligheder for at købe scanninger som herhjemme, da scanninger skal være medicinsk begrundede, men i og med du bor så tæt på København, kan du jo købe scanninger der hvis du skulle have lyst.

 

Derudover har jeg vist heller aldrig hørt om at man laver sukkerbelastningsprøve i Sverige og hvis man gør så er kriterierne noget andet end herhjemme for i følge det danske system burde jeg have fået sådan en i sidste graviditet også, men det blev ikke en gang nævnt.

 

Man har ikke mødregrupper i Sverige, som vi kender dem herhjemme. Derimod har man forældregrupper, der, som navnet antyder, også er for ens partner. Disse grupper dannes allerede inden fødslen og man går til fødselsforberedelse sammen ligesom man så følges i tiden efter fødslen.

Det synes jeg faktisk var rigtig rart og min mand syntes det var fantastisk at der var noget for ham også

 

Hvad ellers, altså jeg har jo ikke været igennem hele det danske system, så ved ikke om jeg støder på flere punkter hvor de to forløb adskiller sig, men har du andre spørgsmål, så er du velkommen til at spørge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså med hensyn til  om du skal følges i Danmark eller Sverige, der må jeg blive dig svar skyldig. Jeg boede og arbejdede noget længere oppe i Sverige, så for mig var det ikke relevant

 

Men jeg kan fortælle lidt om håndteringen af graviditet i det svenske system.

Den primære forskel er at man faktisk kun går til jordemoder. Lægen er faktisk kun inde over hvis der er komplikationer. Derfor er det også din lokale mödravårdscentral, som du skal have fat i. De ligger typisk i forbindelse med vårdcentralen, men hvis du søger på nettet så finder du det nemt.

 

Man kommer til første samtale ca samtidig med at danske gravide kommer til 1. lægesamtale og som udgangspunkt bliver man fulgt af samme jordmoder gennem hele graviditeten.

 

En anden større forskel er at Sverige er meget mere restriktive med ultralydsscanninger. Nakkefoldsscanning tilbydes fx kun til kvinder over 35, så den eneste scanning der indgår i det normale graviditetsforløb er misdannelsesscanningen.

Og mange steder er politikken også at man ikke oplyser køn. Det er der dog ved at blive blødt op på, men bare så man ved det.

Derudover er der ikke samme muligheder for at købe scanninger som herhjemme, da scanninger skal være medicinsk begrundede, men i og med du bor så tæt på København, kan du jo købe scanninger der hvis du skulle have lyst.

 

Derudover har jeg vist heller aldrig hørt om at man laver sukkerbelastningsprøve i Sverige og hvis man gør så er kriterierne noget andet end herhjemme for i følge det danske system burde jeg have fået sådan en i sidste graviditet også, men det blev ikke en gang nævnt.

 

Man har ikke mødregrupper i Sverige, som vi kender dem herhjemme. Derimod har man forældregrupper, der, som navnet antyder, også er for ens partner. Disse grupper dannes allerede inden fødslen og man går til fødselsforberedelse sammen ligesom man så følges i tiden efter fødslen.

Det synes jeg faktisk var rigtig rart og min mand syntes det var fantastisk at der var noget for ham også

 

Hvad ellers, altså jeg har jo ikke været igennem hele det danske system, så ved ikke om jeg støder på flere punkter hvor de to forløb adskiller sig, men har du andre spørgsmål, så er du velkommen til at spørge

Mange tak, det er en kæmpe hjælp.... Lige nu skal jeg lige hitte ud af hvor jeg egentlig hører til sådan helt systemmæssigt, eller om det mest fornuftige måske ikke er at tage en snak med min PCO-læge da han ved hvad jeg skal være ekstra opmærksom på....

Hvad jeg kan læse mig til kan vi selv vælge om babyen skal have dansk, svensk eller dobbelt statsborgerskab... Meget at forholde sig til :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER