carinablicher

Hvor meget må jeg løfte!!

10 indlæg i dette emne

Hej piger

Dette er min 3. Graviditet og jeg er 11 uger henne,men jeg har aldrig sådan rigtig tænkt over dette spørgsmål!!

Når jeg er på arbejde, så er jeg på arbejde og er typen der nægter at lade graviditet styre mit arbejdsliv. Men i dag da min søde kollega kommer hen overtager hvad jeg er igang med og siger "må du overhovedet løfte det?"

Jeg ved ikke hvor mange kg der var, men kom da til at tænke på - hvornår er tungt for tungt?

Er der nogle regler for det eller er det bare en gammel skrøne?

Det har aldrig været et problem med de 2 første jeg har! Men jeg har netop 2 dejlige raske børn, og tænker det ville være så dumt at gøre noget bevidst der gør at baby 3 tager skade eller noget andet !

Nogen der kan hjælpe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har talt med en læge fra arbejdsmedicinsk klinik, og han siger at der ikke længere er nogle regler/anbefalinger i forhold til løft. Du må løfte det du kan, så længe du selv føler at det er okay. Bare lyt til din krop. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mener at foreskrifterne er: Så længe det ikke gør ondt, må du gerne løfte (selvfølgelig efter alle foreskrifter, ned i knæ mm…) Og når du er omkring uge 20 er det vidst ca. 11 kilo man maks. anbefaler. 

Men jeg ville ikke være nervøs så længe det ikke er ubehageligt eller gør ondt ;) Du er jo vandt til at løfte på dit job, så det er ikke helt fremmed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tak for svar, jeg blev helt i tvivl!

Men så kan jeg jo godt fortsætte

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mener at foreskrifterne er: Så længe det ikke gør ondt, må du gerne løfte (selvfølgelig efter alle foreskrifter, ned i knæ mm…) Og når du er omkring uge 20 er det vidst ca. 11 kilo man maks. anbefaler.

Men jeg ville ikke være nervøs så længe det ikke er ubehageligt eller gør ondt ;) Du er jo vandt til at løfte på dit job, så det er ikke helt fremmed :)

11 kg, det var ikke meget. Det lyder lidt umuligt når man har tumling i huset :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 kg, det var ikke meget. Det lyder lidt umuligt når man har tumling i huset :/

Dem er du jo vant til at løfte rundt på ;) Så det betragter jeg som noget andet :)

Jeg tager altså godt nok M. Op, hvis der er behov for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er maler og havde arbejdsmedicinsk med indover mit arbejde fra dag 1 da jeg jo skal løfte mange tunge ting som maler spande o.s.v deter en regl man skal når man bliver gravidi inden for mit fag og de siger at DU MÅ MAX LØFTE 10 KG I ALT AF GANGEN og helst fordelt over begge arme og sådan er det, jeg har lige været gravid så tvivler stærkt på at der er lavet ændringer i det.. :) Ta det alvorligt, du kan risikere at abortere hvis du løfter mere end du må..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er maler og havde arbejdsmedicinsk med indover mit arbejde fra dag 1 da jeg jo skal løfte mange tunge ting som maler spande o.s.v deter en regl man skal når man bliver gravidi inden for mit fag og de siger at DU MÅ MAX LØFTE 10 KG I ALT AF GANGEN og helst fordelt over begge arme og sådan er det, jeg har lige været gravid så tvivler stærkt på at der er lavet ændringer i det.. :) Ta det alvorligt, du kan risikere at abortere hvis du løfter mere end du må..

Så er der vist forskel på hvad arbejdsmedicinerne siger. Jeg er gravid nu og har som nævnt været hos dem, og jeg fik altså at vide, at der ikke er noget, der tyder på øget abortrisiko ved løft. Så længe man ikke føler ubehag eller direkte smerte ved løft.

der findes ingen grænse for hvor meget en gravid må løfte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan kopier alle mine papire og ligge ind så kan i se det. Jeg ville hvert fald ikke løfte mere end de 10 kg når det står i mine papire og de siger det til mig, der må jo være en grund til de siger det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan kopier alle mine papire og ligge ind så kan i se det. Jeg ville hvert fald ikke løfte mere end de 10 kg når det står i mine papire og de siger det til mig, der må jo være en grund til de siger det..

Det behøver du da ikke. Tror da på at det er det, du har fået at vide. Jeg har bare fået noget andet at vide for få uger siden. Måske de formidler reglerne/anbefalingerne forskelligt? I don't know..

jeg fik bare at vide, at der ikke findes belæg for at sige, at en vis mængde kilo øger risikoen for abort, så det vælger jeg at tro på. Jeg tror meget mere på at det er meget individuelt og kommer an på, hvor meget man er vant til at løfte, og også om man bruger en korrekt løfte teknik.

jeg render nu heller ikke rundt og løfter alt muligt vildt tungt. Jeg går ikke op i, hvor mange kilo tingene vejer, men om det føles forkert når jeg løfter det. Det har jeg fået at vide er det afgørende, så det er det, jeg retter mig efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER