Marmik

Temperaturmåling og ÆL

22 indlæg i dette emne

Hej alle sammen.

Jeg er ny her på siden. Jeg har også en bruger på min-mave, og nogle vil måske genkende det.

Jeg bor samme med min kæreste gennem 7 år, og vi har forsøgt noget tid nu at få positiv test. Jeg smed p-pillerne 1 januar 2013, og vi har ikke brugt prævention siden oktober 2013.

Min krop fik til at starte med regelmæssige menstrautioner efter endt stop på min piller, men efter et par cyklusser blev den pludselig meget svingende. Jeg den her gang fået min mens nogenlunde til tiden. Men ellers har den svinget imellem 30-55 dage. Jeg tror muligvis det har hængt sammen med noget stress på jobbet.

Men summersummarum er nu at vi jo gerne snart ønsker der sker noget. Jeg har tænkt på ÆL tests, men min kære mand syntes heller ikke der må gå for meget pligt og lille-nørd i den. Og hvor kan jeg godt følge ham.

Jeg tænker derefter på at tage temperatur hver dag? For dermed at måle hvornår ÆL er.

Så jeg vil bare høre om nogle af jer har erfaringer med dette? Og hvordan skal jeg tage temperaturen - altså jeg ved jo godt hvordan fnis - men skal det være præcis samme tidspunkt hver dag? Eller skal det være inden jeg stiger ud af sengen? Eller bare når jeg vågner ? Skal jeg gøre det inden eller efter morgenmad osv?

Håber i har læst med så langt, og undskyld mit lange indlæg. Det måske meget rart når en ny bruger lige fortæller lidt om situationen. Hehe.

Håber i vil svare med jeres råd og erfaringer :-)

Knus fra en håbefuld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Undskyld stavefejlene, indlægget er skrevet fra min mobil. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske nogen som har positiv erfaring med ÆL-test istedet? For og imod?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg benyttede temperatur metoden. Jeg tog temperaturen når jeg havde gjort mig klar om morgenen på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Det gav et fint fingerpeg om ægløsningen havde været der.

Den rigtige måde er såvidt jeg ved, at tage temperaturen samme tidspunkt hver dag lige når man vågner og altså mens man stadig ligger i sengen, men det andet virkede altså fint for mig.

Jeg var glad for metoden, specielt synes jeg det var rart at vide på forhånd at mens ville komme. Hvis temperaturen falder så ved man løbet formentlig er kørt og er forberedt på mens. Det gav mig en ro og virkede fint.

De 2 gange jeg var gravid vedblev temperaturen med at være høj.

Jeg har aldrig brugt ægløsning s test.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, tusind tak for dit svar.

Jeg tror helt sikkert jeg vil prøve det. Det kan da som du siger, give en et vink om hvornår tiden er inde.

Har bare lige læst et par tråde om at nogle siger den metode slet ikke virker, men det må den da gøre tænker jeg :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også været glad for metoden. Har kun meget sjældent kunne producere en positiv ÆL test, men temperaturmetoden fejler aldrig. Dog er ulempen selvfølgelig at temperaturen først stiger 1-2 dage efter ÆL har været der. Men så har man da en idé om man har ramt rigtigt, og når man har prøvet det et par cyklusser ved man præcis hvornår mens skal komme (eller ikke komme)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt ÆL test igennem længere tid, hvilket jeg har været rigtig glad for (jeg er også mega kontrol freak, så det med at teste giver mig ro). Det er dog blevet til en del tests (4-12 pr. cyklus), så det løber jo lidt op i omskostninger. Dog kan man med fordel købe dem på nettet, så er det billigere! Mange herinde har også gode erfaringer med teste fra eBay - her er det vist superbilligt.

 

Jeg har de sidste 3 cyklus nu også forsøgt mig med temperaturmålinger, og det har jeg også været ret glad for. Det er jo klart billigere, da man kun skal bruge et termometer (og en app til registrering). For mig har det dog vist sig meget vigtigt at måle på samme tid hver dag (når jeg vågner, inden jeg står ud af sengen), ellers oplever jeg svingninger. Og så har jeg lært, at jeg skal lade termometeret sidde i ret lang tid (gerne nogle minutter), efter at det har bippet, ellers viser det ikke korrekt. Jeg måler temperaturen under armen - kan ikke helt overskue, at skulle måle rektalt hver dag, må jeg indrømme!

 

Alt i alt vil jeg da anbefale at starte med temperaturmetoden, hvis din cyklus nu viser sig at være lang eller svingende. Så kan man nemlig hurtigt gå kold i alle de ÆL test. Synes det er en rigtig god måde at blive klogere på sin cyklus på.

 

Held og lykke :) :bd :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tusind tak fordi i gider svare. Det givet kæmpe indblik i hvad der er godt og skidt. Vil prøve temp. Måde nu.

Kan jeg måle fra Idag? Eller i morgen tidlig bliver det. Min mens er slut Idag..

Og kan jeg måle temp. I mund?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du burde sagtens kunne begynde nu.

Jeg målte i munden og kunne godt bruge metoden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også brugt temp. Metoden. Jeg målte nogenlunde på samme tidspunkt hver dag, og kunne tydelig se hvornår min ÆL havde været ( ca 2 dage før ) - og jeg vidste derfor at der ikke var mere at gøre. Det hjalp mig især den måned hvor jeg blev gravid, da min ÆL lå nogle dage senere ;-)

Vi var sammen hver dag i omkring 6-7 dage, og nu er der barn i vente :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih tusind tak skal i have ! :) det er positivt at høre. Så må vi håbe at vi også har held med metoden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så nåede jeg halvvejs i cyklus og kan nu se på kurven at jeg i hvert fald har ægløsning. Så nu håber jeg bare vi har heldet med os :-)

Hvor er den metode dog dejlig nem at bruge..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måler I temp i munden???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måler I temp i munden???

Ja ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måler I temp i munden???

 

 

 

Ja, jeg valgte også munden og det fungere bare super godt. :-)

 

Vi xxxxx finger. Skal du også til at måle, eller er du igang måske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette virker måske som en af de dummere spørgsmål, men jeg kan ikke finde noget om det andre steder.

Kan man bruge temp. måden til at beregne ægløsning selvom man har spiral (mirena)?  :huh 
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at vide noget om det, så tænker jeg bestemt at man sagtens kan bruge metoden selvom du har spiral. Det er jo selve ægløsningen der gør at temperaturen stiger/falder. Så jeg tror sagtens du kan bruge metoden :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, tak for svaret. Tænkte også selv at det nok ikke ville have nogen betydning, så jeg vil give det et forsøg :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe :-) selv tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja ;)

'tak for svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg valgte også munden og det fungere bare super godt. :-)

 

Vi xxxxx finger. Skal du også til at måle, eller er du igang måske?

Jeg har været i gang med at måle i 2 måneder men i armhulen, og den er bare usikker. Har også læst mig til i tænk testen at matas's termometer er heller ikke så præcist. Nu må jeg investere i en ordenlig termometer og måle i munden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også været glad for metoden. Har kun meget sjældent kunne producere en positiv ÆL test, men temperaturmetoden fejler aldrig. Dog er ulempen selvfølgelig at temperaturen først stiger 1-2 dage efter ÆL har været der. Men så har man da en idé om man har ramt rigtigt, og når man har prøvet det et par cyklusser ved man præcis hvornår mens skal komme (eller ikke komme)

Spændende!! Håber at metoden hjælper mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER