Guest

Endnu et madspørgmål..

23 indlæg i dette emne

Jeg sad og skimmede den der madbog fra Sundhedsstyrelsen i går, jeg ledte egentlig bare efter opskrifter, men så falder jeg over, at ud over tre hovedmåltider, så er det meget vigtigt, at tilbyde barnet ca. tre mellemmåltider.. :blink Det kan jeg da slet ikke klemme i Storm! Han får morgenmad omkring kl. 9, frokost omkring kl. 13 og aftensmad omkring kl. 17.. Så får han godnatflaske kl. 19, en (lille!) drømmeflaske kl. 22 og natflasken omkring kl. 3. Mellem kl. 3 og kl. 9 gider han ikke spise! Hvor skulle jeg klemme de mellemmåltider ind? Hvad gør I andre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

C fik/får:

Morgenmad kl.7-8

Formiddagssnack (mellem måltid) kl. 10 - det kan være er yoghurt bæger, kiks, boller eller frugt

Middagsmad kl.12-13

Eftermiddagssnack kl.16 (mellem måltid) - enten frugt eller bolle

Aftensmad kl17.30

Hun springer nogle gange mellem måltider over uden problemer, men bliver altid spurgt om hun har lyst til noget, nogle gange tager hun kun en enkelt bid og andre gang grov spiser hun. Hvis Storm ikke virker sulten eller spørger om noget, så ser jeg ikke et problem i et spring mellem måltider over... Hvert barn sine behov

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

herhjemme kører det således:

Morgenflaske kl. 07

Morgengrød kl. 09

frokost kl. 11.30

eftermiddagsflaske kl. 14

(nogle gange tilbyder jeg lidt frugtmos kl. 16.)

aftensmad kl. 17.30

Godnatflaske kl. 19.30

drømmeflaske kl. 23

(nogle gange vågner han og spiser kl. 03)

 

Flaskerne er temmelig små, og jeg overvejer snart at udfase morgenflasken, for han spiser vitterligt ikke særlig meget der.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spiser han meget til måltiderne? Tror ikke jeg ville kunne trække Elliot så længe mellem måltiderne nemlig.. Men jeg tror da ikke det er et problem. Du kan evt bare tilbude lidt frugt eller lignende han selv kan sidde med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spiser han meget til måltiderne? Tror ikke jeg ville kunne trække Elliot så længe mellem måltiderne nemlig.. Men jeg tror da ikke det er et problem. Du kan evt bare tilbude lidt frugt eller lignende han selv kan sidde med?

Han spiser godt igennem! :D Og til godnatflasken får han 240 ml. som han sluger! Når Tim og jeg spiser aftensmad får altid nogle rugbrøds/frugt/grøntsagsstave han sidder med, men tror ikke der er meget der ryger ned i maven, det meste landet på gulvet.. ;) Han virker heller ikke sulten ud over, så måske skal jeg bare acceptere at han ikke spiser mere.. Tror heller ikke jeg ville være bekymret hvis der var godt med sul på ham, men han har jo altid været spinkel! :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han spiser godt igennem! :D Og til godnatflasken får han 240 ml. som han sluger! Når Tim og jeg spiser aftensmad får altid nogle rugbrøds/frugt/grøntsagsstave han sidder med, men tror ikke der er meget der ryger ned i maven, det meste landet på gulvet.. ;) Han virker heller ikke sulten ud over, så måske skal jeg bare acceptere at han ikke spiser mere.. Tror heller ikke jeg ville være bekymret hvis der var godt med sul på ham, men han har jo altid været spinkel! :unsure

 

Ja okay - vi laver 210 ml til godnatflasken og den bliver næsten tømt. De andre flasker ligger mellem 120 og 150 ml! :lol 

Du kan jo evt prøve at tilbyde små bitte mellemmåltider - det kan også være det udligner lidt, så han spiser lidt mindre til de andre måltider og dermed har lyst til mellemmåltider. Men igen - jeg ved ikke om det er noget problem.. Det burde vel være okay at han spiser som han gør? :)

Jah.. tilsæt lidt ekstra smør/olie til hans mad, så får du hurtigt has på det der spinkelhed :P :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, Vega blev jo ammet, så hun blev ammet oftere end Storm får flaske. Min bedste veninde, som har en dreng, der også får flaske spiser heller ikke så ofte som Vega (de er lige gamle).

Nu får Vega flaske to gange i døgnet og hun kan undvære mad i flere timer end da hun blev ammet..

Fx kunne min venindes dreng undvære mad i 4 timer, hvor Vega får mad hver anden time ca :)

Bare et input ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at grunden til han ikke spiser flere måltider godt kunne bunde i at i først starter ''dagen'' med morgenmad kl. 9 ;)

 

O fik allerede hendes første mellemmåltid der. Nu kan jeg ikke lige huske hvordan han sover mm. men i forhold til evt. at skulle i DP/vuggestue på et tidspunkt så er det også meget sent at få middagsmad. Der spiser de oftest kl. 11-11.30.  Hvis det ellers passer dig godt med den rytme i har nu så ville jeg ikke ændre på noget, men ellers ville jeg starte dagen tidligere og evt. køre efter en lign. plan som denne:

 

Morgenmad kl. 7-8 (evt. grød)

Snack kl. 9-9.30 (frugt eller flaske)

formiddagslur

Middagsmad kl. 11(rugbrødshapsere, pasta mm. )

snack kl. 14 ( frugt, flaske eller lign. )

eftermiddagslur

eftermiddagssnack kl. 16 (grød, de er ofte meget sultne her)

aftensmad kl. 17.30 (varmt mad)

aftenflaske kl. 19.15 ca. 

 

og derefter hvad i så har brug for at give af flaske om natten (hvis i overhovedet har det ;)

 

O fik først frokost kl. 12 herhjemme, og nogle dage sov hun længe fra formiddagsluren og så skred planen lidt, men så tilbød jeg hende bare når hun var sulten. Jeg tænker ikke at du skal være nervøs for om han får nok, hvis du tilbyder ham når han er sulten. Det eneste jeg tænker over er at jeres plan som den er nu, ikke passer så godt til institutionslivet, og det tager jo lige lidt tid at rykke det :) Så alt i alt: passer det jer som det er nu, så gør det, hvis i ikke har problemer med at han er pylret/ikke vil sove eller lign. vil jeg ikke nødvendigvis rykke noget ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville rigtig gerne give han morgenmad før, netop for at passe det ind i fremtidig VSstart osv., men kræet vil ikke have noget! Kniber læberne sammen og ryster på hovedet.. :lol Og det på trods af at han står op kl. 6.15! Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op.. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville rigtig gerne give han morgenmad før, netop for at passe det ind i fremtidig VSstart osv., men kræet vil ikke have noget! Kniber læberne sammen og ryster på hovedet.. :lol Og det på trods af at han står op kl. 6.15! Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op.. :unsure

 

Prøv evt. at udfase flasken om natten og se om det virker. Altså den kl. 03. Tilbyd ham vand i stedet for..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv evt. at udfase flasken om natten og se om det virker. Altså den kl. 03. Tilbyd ham vand i stedet for..?

Det tænker jeg også må være vejen frem:) Har virket her hos os. Efter vi er stoppet med natteamningerne er han blevet endnu mere sulten om dagen, så jeg nu ammer 6-7 gange mellem 6.00 og 22.30, samt tre skemåltider... Han er 6 mdr. og en stor basse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også gerne udfase natflasken (ikke afbrudt nattesøvn?! :yay), men er bange for at han så ikke få nok?? Hvis han spiser mellem 180 og 260 ml. til godnat og ca. 100 i drømmeflasken og så tre måltider i løbet af dagen.. Jamen det er jo ikke nok??

Edit: I kan godt høre at min store frygt er at min søn ikke får mad nok.. :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også gerne udfase natflasken (ikke afbrudt nattesøvn?! :yay), men er bange for at han så ikke få nok?? Hvis han spiser mellem 180 og 260 ml. til godnat og ca. 100 i drømmeflasken og så tre måltider i løbet af dagen.. Jamen det er jo ikke nok??

Edit: I kan godt høre at min store frygt er at min søn ikke får mad nok.. :lol

Jeg tror at du vil opleve han spiser det mere om dagen. Men du kan jo prøve det i en uges tid.. Det sker der i hvert fald ikke noget ved :kram :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøver fra i morgen nat (skal op kl. prut i morgen, så i nat skal det helst køre på rutinen! :lol).. Så må jeg give ham lidt vand eller noget.. Flaske eller kop?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøver fra i morgen nat (skal op kl. prut i morgen, så i nat skal det helst køre på rutinen! :lol).. Så må jeg give ham lidt vand eller noget.. Flaske eller kop?

 

haha.. det kender jeg godt - vi har også en masse gode undskyldninger for at udskyde værelses-flytning :P :lolhit Jeg ville give ham vand af kop.. Mest fordi det jo ikke er mælk, som at der jo skal komme ud af sådan en sutteflaske.. men mere logisk argument kan jeg ikke komme med :P 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

enig med de andre :) Her kom det helt af sig selv at O spiste mere om dagen i stedet ;) Han får vel stadig flaske om dagen også ? Så længe han ligger på de 400+ ml. mme i døgnet+ 3 måltider, så vil jeg slet ikke være nervøs! Om nogle mdr. begynder du alligevel at skulle fjerne dagsflaskerne og lade ham leve af mælk af kop og fast føde om dagen, så tror det her er et fint skridt i den rigtige retning. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

enig med de andre :) Her kom det helt af sig selv at O spiste mere om dagen i stedet ;) Han får vel stadig flaske om dagen også ? Så længe han ligger på de 400+ ml. mme i døgnet+ 3 måltider, så vil jeg slet ikke være nervøs! Om nogle mdr. begynder du alligevel at skulle fjerne dagsflaskerne og lade ham leve af mælk af kop og fast føde om dagen, så tror det her er et fint skridt i den rigtige retning.

Næh, eller det kommer an på hvad du mener med 'om dagen'? Han får godnat kl. 19 og (lille) drømmeflaske kl. 22/23.. Nogle dage vil han hellere have flaske end 'rigtig' mad, hvis han har brug for lidt ekstra tryghed, og så får han selvfølgelig det! Men ellers ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næh, eller det kommer an på hvad du mener med 'om dagen'? Han får godnat kl. 19 og (lille) drømmeflaske kl. 22/23.. Nogle dage vil han hellere have flaske end 'rigtig' mad, hvis han har brug for lidt ekstra tryghed, og så får han selvfølgelig det! Men ellers ikke..

Drikker han meget af kop så ? Tror nu stadig ikke du skal være nervøs ved om han får nok mad, så længe han ikke efterspørger mere, men kan godt forstå hvorfor du er lidt nervøs, for hvis du fjerne natflasken er det jo ikke meget væske han indtager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drikker han meget af kop så ? Tror nu stadig ikke du skal være nervøs ved om han får nok mad, så længe han ikke efterspørger mere, men kan godt forstå hvorfor du er lidt nervøs, for hvis du fjerne natflasken er det jo ikke meget væske han indtager.

Jeg er nu ikke så nervøs for væskeindtaget, han eeeeelsker vand og drikker alt det han kam komme til! Hmm, gad vide hvad den størrelse egentlig skal have sådan i tal?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nu ikke så nervøs for væskeindtaget, han eeeeelsker vand og drikker alt det han kam komme til! Hmm, gad vide hvad den størrelse egentlig skal have sådan i tal?

 Hahaha vand er også godt :) Ved ikke sådan med generelt væske, men de anbefaler 500 ml. mælk hver dag fra sundhedsstyrelsen (fra 1 år og op) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på vægt. Min dreng på 12 kg skal gerne have min. 1 liter væske om dagen (Det drikker han så LANGT fra, desværre), men hvis du vil, så kan du sige hvor meget Storm vejer, så skal jeg slå op i den fine tabel jeg har fået af lægen?

Men i væskeindtaget gælder jo også det væske som er i grød ;)

Dét ville jeg være glad for! Han vejer sådan 8-8,5.. :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5-10 kg skal have mellem 800-1000 ml i døgnet :)

Aron på 12 kg skal have mellem 1000-1200 ml i døgnet (indtil 15 kg) :)

Tak skal du have! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5-10 kg skal have mellem 800-1000 ml i døgnet :)

Aron på 12 kg skal have mellem 1000-1200 ml i døgnet (indtil 15 kg) :)

Wow! Det tror jeg slet ikke William når op på.

William for ikke formiddagsmad, morgenmad er oftest klokken 8 (eller lidt senere, ellers klapper han i!). Til gengæld er vi på 2*eftermiddagsmad, og gerne en snack 1/2 time før aftensmaden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER