Ihpets-mortilto

Hjælp - aner ikke hvad jeg skal gøre

6 indlæg i dette emne

Puha det er hårdt for tiden. William er begyndt på mange ting han ikke må, og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre og sige. Ikke at det er så store problemer, men jeg er virkelig på dybt vand i kommunikationen. Og jeg vil gerne være konsekvent (altså i min måde at sige tingene på).

Nogle eksempler: han åbner køkkenskabene og vil lege med indholdet, han spytter mad ud, han kaster med mad, hiver i ledninger.

Som sagt ser jeg det bestemt ikke som store problemer og jeg ved godt at han gør det af nysgerrighed og fordi han kan. Men derfor skal jeg jo ikke lade som ingenting. Det hjælper ikke at flytte ham fra situationen, fx kravler han hen og åbner skabene 20 gange i træk.

Et større problem er putning. I sommers lærte jeg William at falde i søvn selv, det gik forholdvis nemt. I december havde han et par uger hvor han havde brug for at vi sad ved ham og så gik det over og han har faldet nemt i søvn lige siden. Eller altså indtil for 2-3 uger siden. Jeg håbede det gik væk med tigerspring, det gjorde det ikke, det bliver kun værre.

Hvis jeg ikke er i værelset SKRIGER han, hvis jeg er der inde enten græder han i sengen eller laver fjol. Det er lige før at jeg vil sige at han græder sig i søvn, men han stopper dog et par minutter inden han falder i søvn. Det tager gerne over 1 time at putte.

Det her dræner mig virkelig. Ikke fordi W "driller", men fordi jeg føler mig magtesløs og fordi jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mht. Ting du gerne ser han IKKE gør.

stå ved dit nej. Og giv ikke op! Afled med andet legetøj, eller find en skål + ske han gerne på lege med ect. For alt i verden, må du ikke give op. Finder han først ud af, at mor kan "knækkes" så stopper det ikke. - det er hvad jeg har erfaret.

Hold en rolig, men konsekvent tone, så han kan se og høre på dig, at det ikke er for sjov.

mht. Putning. Jae.... Så sidder jeg i skrivende stund og er "kedelig" i stolen på Lunas værelse.

Jeg har bestemt mig for at tage puttekampen i påsken, hvor jeg vil bruge Pandamors metode med 3min ude - genput - 3min ude... Det virkede sidst!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er min erfaring, at det hjælper at sige "jeg kan godt forstå.... men jeg vil ikke have...." hvad end det er, jeg ikke vil have. Sådan at jeg påtager mig ansvaret for, hvad der sker. I stedet for at sige "nej, du må ikke..." det kan få barnet til at føle sig forkert.

 

Vi har sjældent bøvl med Anabella og med at hun gør noget, vi ikke vil have. 

 

F.eks. med skabslågerne ville jeg sige:

"Jeg kan godt forstå lågerne er sjove at åbne og lukke, men jeg vil ikke have du åbner dem"

 

Hvis Anabella er på vej i skuffen med rosiner, kan jeg sige " jeg forstår godt, du gerne vil have en rosin, de smager også rigtig godt, men jeg vil ikke have du spiser rosin lige nu"

Det er sjældent jeg kommer med en forklaring på, hvorfor hun ikke må spise rosin lige nu, da jeg ikke mener, hun kan forholde sig til det endnu. Hun kan ikke forstå, at hun ikke må spise en rosin, fordi vi skal spise om 10 minutter for eksempel..

 

 

Mht. putning så vil jeg klart anbefale, at lade William ligge i 3 min, så gå ind og put ham igen og ud i 3 min. Lyt meget nøje efter gråden, så lærer du hurtigt, hvornår det er "alvor" og hvornår han "leger" med dig. Fortsæt indtil han sover og gå kun ind, når han græder (altså efter 3 min som minimum). Hvis han stopper efter 1 min, skal du ikke gå derind efter 3 min. Andre gange kan der måske være stille i 7 minutter og så skal du gå derind, hvis han græder. Vær så rolig som muligt og sig så lidt som muligt. Jeg siger "det er nat, jeg vil gerne have, du sover nu" + en bestemt sætning jeg altid siger inden jeg forlader værelset.

 

På den måde giver du William ro til at finde ro med sig selv og sine bamser. Jeg er sikker på, han hurtigt vil acceptere det!

Her gik vi fra over en time til at kunne lægge Anabella uden en lyd på 3 dage. Den første dag tog det 20 min, anden dag maks 10 min og tredje dag sov hun bare...!

 

Spørg endelig, hvis jeg har skrevet det lidt dumt, eller du vil have noget uddybet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og vi siger som udgangspunkt ikke bare "nej". Børns hjerner er slet ikke udviklet nok til at kunne forstå, hvad nej betyder før de er 24 måneder (mener jeg det er). 

Det er for meget at forlange, at du kan sige nej og at barnet tænker "nå, øv, denne her ledning må jeg ikke lege med, så kravler jeg hen efter mit eget legetøj"

 

I lang tid har jeg fjernet Anabella imens jeg har sagt "jeg vil ikke have..." og nu stopper hun selv eller går væk selv (for det meste ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og vi siger som udgangspunkt ikke bare "nej". Børns hjerner er slet ikke udviklet nok til at kunne forstå, hvad nej betyder før de er 24 måneder (mener jeg det er).

Det er for meget at forlange, at du kan sige nej og at barnet tænker "nå, øv, denne her ledning må jeg ikke lege med, så kravler jeg hen efter mit eget legetøj"

I lang tid har jeg fjernet Anabella imens jeg har sagt "jeg vil ikke have..." og nu stopper hun selv eller går væk selv (for det meste ;) )

Det er vist 18 mdr :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Afled, afled, afled!!! Og så er de der skuffe og skabe lukkere/låse fra IKEA geniale!!!

Mie har haft perioder men det stopper igen!

Vi valgte vores kampe, de skabe der er "farlige" dvs med uhensigtsmæssige ting fx skabet under håndvasken med opvasketaps og andet skidt er med den der lås, det samme er det skab med køkken maskiner. Så har vi en skuffe med snacks der er også lås på. Hun fik så sin egen skuffe som vi fyldte med legetøj og sjove køkken dimser, hver gang hun åbnede et skab og tog ting ud fik jeg hende til at komme tingene tilbage igen (vi havde meget rod i den periode :p ) ved at sætte mig ned og putte tingene tilbage og sige "kan du hjælpe mor med at rydde op?" Eller sådan noget så det blev en fælles aktivitet. Det virkede ofte, med kun få undtagelser. Derefter åbnede jeg hendes skuffe og sagde "NEEEEJ - sikke mange spændende ting" satte mig ned og fandt lidt frem. Indholdet i skuffen byttede jeg så ud rigtig ofte så det forblev spændende.

Alle andre steder flyttede jeg skrøbeligt nips, i en periode havde vi faktisk pyntet med legetøj og bamser :D

De bliver jo ældre og så kan man vælge sine kampe, vi satte lidt pynt frem der ikke var skrøbeligt, derefter noget vi ikke var øm overfor og nu er det ikke et stort problem!

Hun forstår udemærket når jeg siger "nej det er mors" at jeg rømmer mig eller "nej nej nej" så gentager hun ofte "nej nej nej" mens hun løfter en finger og så siger jeg "ja mor siger nej nej nej det må Mie ikke" og så er hun igang med noget andet. Vi har aldrig hævet stemmer det er bare blevet sådan med tiden.

Jeg har forsøgt ikke at bruge ordet nej - men det flyver bare ud af mig og hun virker til at forstå og acceptere, jeg er nu også sjældent skrap, fast men ikke "voldsom" så jeg tænker ikke over det mere. Og så bruger jeg også tit sætningerne "jeg kan godt se/høre at du gerne/ikke vil... Men sådan er det bare/men lige nu skal vi/men det er mor/etc" anerkende hendes følelser men holde fast i at sådan er det altså bare.

Som Sara skriver så handler det om at stå fast, så rammerne er klare og ikke rykker sig. Men på en kærlig måde. De skal nok markere sig når de bliver lidt ældre, men så er det jo stadig de samme regler som altid har været der og så vakler man ikke selv og det hjælper altså rigtig meget.

Mht putning kan jeg ikke svare men give :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER